logo aryam

همه چیز درباره بلیچینگ

همه چیز درباره بلیچینگ

بلیچینگ

بلیچینگ چیست؟

از تازه ترین و بهترین روش ها برای رفع بد رنگی دندان ها و سفید کردن دندان ها روش بلیچینگ می باشد. باید گفت این روش تاثیر زیادی بر زیبایی و شفافیت دندان ها می گذارد و می تواند لبخندی زیبا را برای شما به ارمغان بیاورد. بدون شک سفید کردن دندان‌ ها یکی از محبوب‌ترین درمان‌ های زیبایی سال‌های اخیر می باشد که باعث بهبود اعتماد به ‌نفس بسیاری از مردم شده است. و از طرفی امروزه زیبایی و سفیدی دندان ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه همه چیز درباره بلیچینگ را بررسی می کنیم.
برای انجام بلیچینگ ابتدا می بایست دندان ها توسط دکتر متخصص معاینه شود تا شرایط دندان ها برای انجام بلیچینگ بررسی گردد اگر در ناحیه لبخند، ترمیم دندانی مانند پرشدگی یا لمینت قرار دارد یا خیر؟ در صورتی که در ناحیه لبخند ترمیم دندانی داشته باشید احتمالاً بلیچینگ برای شما مناسب نیست چون پس از سفید کردن دندان، رنگ ترمیم تیره تر از دندان‌های مجاور خواهد بود. شما با مراجعه به مطب جناب آقای دکتر میثم آریام، فوق تخصص ایمپلنت، می توانید بلیچینگ دندان خود را انجام دهید.

همه چیز درباره بلیچینگ و فوق تخصص ایمپلنت

همه چیز درباره بلیچینگ

می توان گفت بد رنگ بودن دندان ها از مشکلاتی است که برای خیلی ها پیش می آید که این عارضه احتمال دارد در اثر رنگدانه های مختلفی باشد که در طول سال ها مصرف می شود و موجب تغییر رنگ دندان می گردد و یا می تواند به علل ژنتیکی و یا استفاده از داروها به صورت مزمن باشد که باعث بد رنگ شدن دندان ها می شود.

همه چیز درباره بلیچینگ

-به طور کلی معمولاً محلول بلیچینگ حاوی پروکسید هیدروژن (با غلظت‌های متفاوت از حدود ۸%  تا بیش از ۳۰% ) و پروکسید کاربامید است که به عنوان ترکیبات سفید کننده فعال استفاده می‌شوند. پروکسید کاربامید هنگام قرارگیری در معرض آب (از جمله بزاق دهان) به پروکسید هیدروژن و اوره تجزیه می‌شود.
سایر ترکیبات تشکیل دهنده بلیچینگ عبارتند از:
-پایدار کننده یا استابیلایزر که از تجزیه ترکیبات بلیچینگ جلوگیری می کند.
-نگهدارنده که برای افزایش طول عمر و کارایی محصول استفاده می‌شود.
-متعادل ‌کننده اسیدیته.

مواد سفید کننده دندان چگونه تاثیر می گذارند؟

در روش بلیچینگ رنگدانه های رسوب شده میان هرم مینایی دندان ها که بعد از مدتی باعث آسیب به دندان می شود، با استفاده از مواد بلیچینگ اکسید شده و از میان می رود. ماده بیلچینگی که جهت سفید شدن دندان ها بکار برده می شود، با نفوذ در نواحی تحتانی مینا و عاج دندان موجب رفع رنگدانه ها می شود و باعث سفیدی و روشن تر شدن دندان ها خواهد شد.
نکته مهمی که باید پیش از سفید کردن دندان مد نظر داشته باشید این است که ترمیم‌های دندانی را نمی‌توان با بلیچینگ سفید کرد. در صورتی که ترمیم هایی مانند پرشدگی دندان، لمینت و یا روکش دارید و ترمیم تان در ناحیه ‌ای از دهان قرار دارد که هنگام صحبت کردن یا لبخند زدن در معرض دید قرار دارد، سفید کردن دندان‌ها با بلیچینگ ممکن است باعث شود ترمیم‌های دندانتان تیره ‌تر از دندان‌های مجاور به نظر رسیده و در نتیجه متمایز و مشخص شود.
ممکن است مجبور شوید پس از سفید کردن دندان، ترمیم های دندانی خود را نیز عوض کنید. بنابراین در صورتی که قصد ترمیم دندان دارید ابتدا باید این نکته را در ذهن داشته باشید و در صورتی که می‌خواهید در آینده دندان‌های خود را سفید کنید، پیش از ترمیم دندان این کار را انجام دهید.
لایه عاج که در زیر مینا قرار دارد با افزایش سن تیره ‌تر می‌شود. علت تیره شدن عاج، رسوب پیوسته عاج ثانویه است که توسط سلول‌های زنده ادنتوبلاست موجود در فضای داخل دندان (پالپ) تولید می‌شود. در صورتی که دندان‌ها را بیش از حد بلیچینگ کنید ممکن است مینا شفاف‌تر و نازک‌تر شده و در نتیجه رنگ تیره عاج بیشتر نمایان شود.

بلیچینگ داخلی چیست؟

فرایند تشکیل عاج ثانویه در مواقعی که بر دندان استرس تحمیل می‌شود، شدت می‌گیرد. عواملی مانند پوسیدگی و کرم خوردگی، دریل دندانپزشکی، دندان قروچه و به هم فشردگی دندان‌ها، وارد آمدن ضربه و جراحت بر دندان (که ممکن است حاصل آن ترک ‌خوردگی، لب پر شدگی یا شکستگی دندان و کبودی رباط‌های پریودنتال باشد) بر دندان استرس وارد می‌کند. تشکیل عاج ثانویه تشدید شده، به عنوان “عاج ترمیمی” شناخته می‌شود که به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ ای می‌باشد.
علت این تغییر رنگ این است که عوامل استرس‌زای نام برده، جریان خون به دندان را افزایش می‌دهند. جریان خون حاوی مقدار زیادی آهن است که رنگ‌دانه قرمز دارد و در ساختار عاج در حال تشکیل و همچنین تخلخل عاج اصلی وارد می‌شود. این رنگدانه‌ها را نمی‌توان با سفید کردن دندان‌ها با بلیچینگ پاک کرد.
در صورتی که استرس بیشتر از حد توان بافت‌های پالپ (عصب ها و رگهای خونی) داخل دندان بر دندان تحمیل شود، ممکن است بافت‌ها مرده و دندان دچار نکروز بافتی می‌شود. در این صورت تنها روش درمان و نجات دندان، عصب‌ کشی یا درمان ریشه خواهد بود.
در صورتی که رنگ دندان تیره شده است به طوری که در بین دندان‌های مجاور تیرگی آن مشخص است، پس از عصب‌ کشی می‌توان دندان را از درون با بلیچینگ سفید کرد. این فرایند خیلی ساده بوده و تنها کافی است محلول بلیچینگ در داخل دندان قرار داده شود و سپس مواد پر کننده موقتی بر روی آن قرار داده شود تا زمانی که رنگ دندان روشن‌تر شود. دندانپزشکان به این فرایند بلیچینگ داخلی می‌گویند.
به‌ طور کلی بلیچینگ دندان برای افرادی که مینای دندان شان به مرور زمان زرد یا تیره شده و لکه گرفته است و افرادی که هیچ منع پزشکی برای استفاده از مواد سفید کننده دندان و یا فرآیند آن ندارند، مناسب است. بلیچینگ داخلی اغلب برای افرادی توصیه می‌شود که تنها یک دندان تیره رنگ دارند که تحت عصب‌ کشی قرار گرفته است.

بلیچینگ در خانه

برای سفید کردن دندان‌ها در خانه، چند روش وجود دارد. می‌توانید کیت حاوی ژل و تری از داروخانه تهیه نمایید که روش استفاده از آنها مانند سفید کردن دندان‌ها در مطب می‌باشد با این تفاوت که ژل سفید کننده غلظت بسیار کمتری دارد.

 

همه چیز درباره بلیچینگ

بلیچینگ در خانه

تری را با ژل پر می کنید و سپس در تماس با دندان‌ها قرار می‌دهید. تری به گونه‌ای طراحی شده است که کاملاً دندان‌ها را احاطه نماید تا ژل سفید کننده در تماس با تمامی سطوح دندان قرار بگیرد. اما از آنجایی که تری پیش ‌ساخته و برای همه بیماران طراحی شده است، ممکن است با دندان‌های شما کامل اندازه نباشد و یا بخشی از ژل سفید کننده در تماس با لثه قرار بگیرد و لثه را تحریک نماید. روش بهتر این است که دندانپزشک تری اختصاصی برای شما بسازد و از آن در خانه استفاده کنید.

فواید و مزیت‌های سفید کردن دندان

-سفید کردن دندان باعث زیباتر شدن دندان‌ها و لبخند و جوانی چهره می‌شود. به همین علت اعتماد به ‌نفس بیمار را بهبود می‌بخشد.
-سفید کردن دندان‌ها باعث می‌شود رنگ دندان یکدست و یکنواخت شود و تمامی لکه های سطحی از بین بروند.
-در ابتدای فرایند بلیچینگ ممکن است لکه های سفید دندان محسوس‌تر و سفیدتر شوند اما پس از مدتی رنگ آنها با زمینه جدید دندان یکدست می‌شود.
-در بسیاری از موارد، سفید کردن دندان می‌تواند نیاز به درمان‌های ترمیمی گران تر و تهاجمی‌تر مانند لمینت و روکش را برطرف ساخته و یا کاهش دهد.
-هزینه بلیچینگ دندان کمتر از درمان‌های دیگر مانند باندینگ یا لمینت است.
-با بلیچینگ همه دندان‌ها به صورت یکدست سفید می‌شوند اما باندینگ یا لمینت تنها یک و یا چند دندان را زیباتر می‌کند.
-توجه داشته باشید در صورتی که بخواهید یک یا چند دندان خود را به علت مشکلات ساختاری مانند شکستگی، باندینگ یا لمینت کنید باید قبل از آن همه دندان‌های خود را بلیچینگ کنید تا مجبور نباشید رنگ تیره ‌ای برای ترمیم خود انتخاب کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =