logo aryam

هزینه بریج دندان

قیمت بریج دندان

هزینه بریج دندان

بریج دندان

بریج دندان، یک دندان مصنوعی است که جهت پر کردن جای خالی دندانی که افتاده یا توسط دندانپزشک از فک کشیده شده است، مورد استفاده قرار می گیرد. بریج یا همان پل دندان فقط به عنوان تاج دندان عمل می کند، یعنی بخش های قابل دیده شدن دندان که بالای خط لثه قرار دارد. برخی از بریج های دندان تنها برای یک دندان کاربرد دارند و برخی برای چندین دندان می توانند استفاده شوند.

دندانپزشک توسط چسب هایی و یا اتصال دهنده هایی بریج دندان را بر دندان های مجاور گپ قرار داده و در جایش محکمش می کند. بریج های دندانی ظاهری کاملا طبیعی و مشابه با سایر دندان هایتان دارند و کسی تنها با نگاه کردن به دندان هایتان نمی تواند متوجه حضور بریج دندان به جای دندان های طبیعیتان شود. اگر از این دندان های مصنوعی به خوبی مراقبت شود، می توانند تا 15 سال و یا بیشتر عمر کنند. بریج دندان شما را قادر می سازد که به راحتی صحبت کنید و مواد غذایی مورد نظرتان را مصرف کنید.

پل دندان

بریج دندان

کاندید بریج دندان

سال ها قبل، بریج های دندان جز اولین گزینه ها برای جایگذاری به جای دندان های افتاده بودند. امروزه، ایمپلنت دندان، به جهت طول عمر بیشتر و جلوگیری از تحلیل استخوان فک که توسط دیگر آپشن های جایگذاری دندان اتفاق می افتاد، به شهرت بیشتری دست یافته اند. به هر حال هرکسی کاندید مناسب کاشت ایمپلنت دندان نیست.

اگر شما استخوان فک ضعیف و یا تحلیل رفته داشته باشید که نتواند ایمپلنت دندان را حمایت کند، فوق تخصص ایمپلنت به شما بریج دندان را پیشنهاد می کند. افرادی که روند ترمیم و درمانشان هم کند است، مانند کسانی که دیابت و یا بیماری های خودایمنی دارند نیز کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان نیستند و می توانند از بریج های دندان بهره ببرند.

بریج دندان می تواند جایگزین دندانی شود که دندانپزشک به دلیل پوسیدگی، آسیب فیزیکی، یا آبسه های شدید کشیده است. همچنین می تواند جایگزین دندانی شود که بر حسب تصادفی کنده شده است.

انواع بریج دندان

بریج های دندان بر اساس نوع مواد سازنده شان به چند دسته تقسیم می شوند. سه ماده رایج برای ساخت بریج دندان وجود دارند، اعم از:

  • پورسلین- پل دندان تماما از پورسلین های هم رنگ دندان ها ساخته شده است. این ها طبیعی ترین حالت و ظاهر را دارند و برای دندان های جلویی بیشتر کاربرد دارند.
  • پورسلین و فلز- در این نوع درون پورسلین از فلز کار شده است. که بیشتر برای دندان های عقبی کاربرد دارند و از تمام انواع پل های دندانی مستحکم و مقاوم تر هستند.
  • فلز-بریج های دندانی تمام فلزی از قدرت زیادی برخوردارند، منتها به دلیل ظاهر غیر طبیعیشان در دندان های عقبی استفاده می شوند.

بریج های دندان همچنین بر اساس نحوه جایگذاری و قرارگیریشان در دهان نیز طبقه بندی می شوند. سه شیوه کاملا متفاوت وجود دارند، که هر کدام در شرایط به خصوص و متفاوتی به بهترین شکل عمل می کنند:

انواع پل دندان

انواع بریج دندان

بریج های سنتی

شایع ترین نوع بریج دندان همین نوع است. در این نوع دندان های مجاور گپ، توسط تاج های دندانی پوشیده می شوند. دندان مصنوعی به این تاج ها متصل است و با تکیه بر آن ها در جایش قرار می گیرد.

بریج های کانتی لور

اگر دندان عقبتان و یا چندین دندان در یک راستا را از دست داشته باشید، دیگر نمیشود به شیوه کاشت بریج سنتی عمل کرد. در این نوع پل دندان تنها یکی از دندان های مجاور گپ را درگیر می کند.

بریج های مریلند

در این نوع بریج کمترین تراش دندان اتفاق می افتد و فقط قسمت های از پشت دندان تراشیده می شود. بریج دندان مریلند فقط برای دندان های جلویی کاربرد دارد.

پروسه کاشت بریج دندان

پروسه کاشت بریج دندان، پروسه ای ساده و بدون درد است. معمولا به دو جلسه ویزیت دندانپزشک احتیاج دارد. طی جلسه اول، دندانپزشک دندان های موردنظر را بررسی می کند، دندان های مجاور را متناسب با قالب تراش هایی می دهد، و قالبی از دندان ها تهیه می کند. سپس متناسب با آن، قالبی سفارشی مخصوص دندان شما ساخته می شود. در این مدت، شما از دندانهایتان که با تاجی موقتی پوشیده شده است مراقبت می کنید. سپس برای کاشت بریج نهایی به دندانپزشکی مراجعه می کنید.

مراقبت های پس از کاشت بریج دندان

در روز های اول پس از کاشت، ممکن است اندکی حساسیت در دندانتان احساس کنید. ممکن است در روز های اول صحبت کردن و خوردن مواد غذایی برایتان عجیب و مشکل باشد. منتها بدن به سرعت سازگاری پیدا می کند و پس از روز های اول شما به راحتی همانند دندان های طبیعیتان می تواند با بریج دندانتان مواد غذایی را بجوید.

اگر از پل دندان به خوبی مراقبت شود، همانطور که گفتیم می توانند تا 15 سال و حتی بیشتر عمر کنند، در زیر مواردی برای مراقبت صحیح دندان هایتان آورده ایم:

  • حداقل دوبار در روز به طور کامل و دقیق دندان هایتان را مسواک بزنید.
  • فواصل بین دندان و لثه که مکان مناسبی برای تجمع باکتری های دهانی است را به خوبی نخ دندان بکشید. از دندانپزشکتان نحوه صحیح نخ دندان کشیدن بین بریج و لثه را بپرسید.
  • از محلول های شستشوی دهان ضدعفونی کننده برای از بین بردن جرم های ایجاد شده روی بافت های اطراف بریج استفاده کنید.
  • به طور مرتب و منظم دندانپزشک خود را ویزیت کنید.
بریج دندان

مراقبت پس از کاشت بریج دندان

هزینه بریج دندان

بریج های دندانی بین جایگزین های دندانی، از لحاظ هزینه کاملا مقرون به صرفه هستند. منتها متناسب با شرایط مختلف هزینه های متفاوتی دارد و اگر بیمه داشته باشید هم هزینه ها کاهش پیدا می کند. به عنوان مثال بریج های تمام پورسلینی از تمام فلزی و پورسلینی-فلزی گران تر هستند. بر اساس روش های کاشت و موقعیت دندان و گپ نیز هزینه بریج دندان متفاوت است. شما می توانید برای اطلاع یافتن از هزینه بریج دندان با ما تماس بگیرید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 6 =