logo aryam

نکات مهم درباره تغذیه بعد از روکش دندان

نکات مهم درباره تغذیه بعد از روکش دندان

تغذیه بعد از روکش دندان

یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود لبخند و پنهان کردن عیوب دندان مانند ترک‌های دندانی، لکه‌ها و … استفاده از روکش‌ دندان است. روکش ها پوسته های نازکی هستند که برای بهبود لبخند به سطح جلویی دندان ها چسبانده می شوند. روکش دندان می تواند طبق میل شما و تشخیص دندانپزشک شخصی سازی ود. اما از مهم ترین موارد در روکش دندان تغذیه است. در این مقاله به بررسی نکات مهم درباره تغذیه بعد از روکش دندان می پردازیم.

تغذیه بعد از روکش دندان

دندانپزشکان ما توصیه می کنند که بیماران با روکش های موقتی غذاهای زیر را بخورند. درواقع روکش های موقتی آسیب پذیر تر از روکش های دائمی هستند ئ تا زمانی که روکش دائمی دندان شما نصب شود لازم است که با رعایت نکات مهم درباره تغذیه بعد از روکش دندان سبب شوید تا روکش های دائمی عمر مناسبی داشته باشند. از تغذیه هایی که می توانید در دوره روکش های موقتی میل کنید عبارت اند از:

  1. پوره سیب زمینی
  2. تخم مرغ
  3. جوجه
  4. غذاهای نرم، از جمله غذاهای کنسرو شده
  5. موز
  6. پاستا
نوشیدنی مناسب بعد از روکش دندان

تعدادی از نوشیدنی های مناسب بعد از روکش

بعد از روکش دندان چه غذاهایی نمی توان خورد؟

پس از اینکه روکش های دائمی شما گذاشته شد، باید تغییراتی در رژیم غذایی و تغذیه بعد از روکش دندان خود ایجاد کنید تا مطمئن شوید روکش های شما آسیب نمی بینند. برخی از غذاهایی که باید با روکش های دائمی خود اجتناب کنید عبارتند از مایعات تیره مانند چای سیاه، قهوه سیاه. برای کاهش زمان تماس مایع با دندان لازم است که نوشیدنی را از نی بنوشید.

روکش های دائمی به راحتی آسیب نمی بینند، بنابراین پس از برداشتن روکش های موقت و جایگزینی با روکش های دائمی، گزینه های غذایی شما گسترده تر می شود. با این حال، روکش‌های دائمی تخریب‌ ناپذیر نیستند، بنابراین باید با دانستن نکات مهم درباره تغذیه بعد از روکش دندان مراقب باشید که از خوردن غذاهایی که می‌توانند به این روکش‌ها آسیب بزنند، خودداری کنید. این غذاها و عادات عبارتند از:

محصولات تنباکو می توانند ضربه ای مضاعف به دندان ها و روکش های دندانی شما وارد کنند. به عنوان مثال، تنباکو دارای مواد شیمیایی است که می تواند با مواد چسبنده مورد استفاده برای چسباندن روکش های شما واکنش نشان دهد و آن را شل کند. ثانیاً، تنباکو باعث تغییر رنگ روکش‌های شما می‌شود. بنابراین دوری از محصولات تنباکو بهترین گزینه برای روکش های بادوام و جذاب است.

غذاهای بسیار سفت یا ترد نیز توصیه نمی شود. بیمارانی که دچار حساسیت دندانی می شوند ممکن است بخواهند از خوردن غذاها یا نوشیدنی های بسیار سرد یا گرم خودداری کنند.

به طور خلاصه لازم به ذکر است که وقتی صحبت از روکش های موقت می شود، باید از خوردن موارد زیر اجتناب کنید:

  • غذاهای سفت
    از جمله این غذاها می توان اشاره کرد به: یخ، سبزیجات خام، آب نبات، ذرت بو داده و …
  • غذاهای چسبنده
    مانند کارامل
  • نان برشته یا خرد شده
  • گوشت سفت
  • غذاهای رنگ دار
    مانند گوجه فرنگی، کولا، انواع توت ها، سس کچاپ، چای یا قهوه
  • دخانیات و موادی که حاوی تنباکو هستند.
اجتناب از خوردن سیب سفت پس از روکش

پرهیز از خوردن سیب سفت پس از روکش

آیا روکش دندان برای من انتخاب مناسبی است؟

روکش های دندان  یک گزینه درمانی عالی برای کسانی هستند که می خواهند، لکه ها و سایر عیوب را روی مینای دندان خود پنهان کنند. همچنین می‌توان از آن‌ها برای اصلاح نامرتب بودن دندان‌ها استفاده کرد. در هنگام تصمیم گیری برای روکش، دندان پزشک یک معاینه کامل دندان را برای تعیین میزان سلامت دهان و دندان شما انجام می دهد.

در صورتی که دندانپزشک مشکلی را تشخیص دهد، باید قبل از گذاشتن روکش، آن را برطرف کند. درواقع می توان گفت دندان پزشکان به دنبال علائم بیماری لثه، دندان قروچه یا فشردن دندان ها خواهند بود که همه این موارد باعث می شود اکثر بیماران واجد شرایط استفاده از روکش دندان نباشند و در نتیجه نیازی به نکات مهم درباره تغذیه بعد از روکش دندان نداشته باشند .

نحوه قرارگیری روکش های دندان به چه صورت است؟

پس از اینکه تشخیص داده شد که روکش دندان برای شما گزینه مناسبی است؛ دندانپزشک از دندان های شما یک قالب تهیه می کند. این قالب‌ها به آزمایشگاه دندانپزشکی فرستاده می‌شوند تا روکش‌های سفارشی شما، ساخته شود.

البته لازم به ذکر است که در حالی که روکش های دائمی شما در حال ساخته شدن هستند، یک جفت روکش موقت روی دندان های شما قرار می گیرد. هنگامی روکش های اصلی آماده شدند، شما به مطب دندانپزشکی باز خواهید گشت، در این مرحله مقدار کمی از مینای دندان شما برداشته می شود تا ونیرهای شما بر روی دندان چسبانده شوند.

نحوه قرارگیری روکش های دندان

نحوه قرارگیری روکش

مراقبت از روکش دندان دندان

ناگفته نماند که موارد فوق و نکات مهم درباره تغذیه بعد از روکش دندان فقط توصیه هایی هستند و میزان اجرای هر بیمار متفاوت است. برای مثال، بسیاری از مردم نوشیدن نوشیدنی های رنگدانه ای مانند قهوه را دوست دارند. برای محدود کردن اثرات مضر این نوشیدنی ها، دندانپزشکان توصیه می کند که بلافاصله پس از مصرف مایعات تیره یا انواع توت ها و …، دهان خود را با آب معمولی بشویید.

سپس می توانید نیم ساعت صبر کنید و دندان های خود را مسواک بزنید. نکته ای که در انجام این مراحل وجود دارد این است که مدت زمان تماس آن مواد رنگدانه با دندان هایتان را کاهش می دهید، بنابراین احتمال لکه دار شدن دندان کاهش می یابد. مصرف این نوشیدنی ها با نی نیز می تواند میزان تماس بین نوشیدنی و دندان ها یا روکش های شما را کاهش دهد.

همچنین لازم به ذکر است که یکی از نکات مهم درباره تغذیه بعد از روکش دندان این است که غذای خود را به قطعات کوچک تقسیم کنید و به آرامی بجوید. درواقع این مورد از عادات خوب تغذیه محسوب می شود. این میزان خوراک، فشاری که دندان ها و روکش های شما در معرض آن قرار می گیرند را کاهش می دهد. اگر نمی توانید در مقابل خوردن غذاهای سفت مانند گوشت سفت مقاومت کنید، آن را طبق توصیه قبلی به قطعات کوچک برش دهید. می‌توانید آن را با استفاده از دندان‌های عقب خود بجوید زیرا این دندان‌ها برای این عمل بسیار مناسب هستند و از این رو است که بیشتر روکش‌ها روی دندان‌های جلویی قرار می‌گیرند.

سخن پایانی

اگر دندان های طبیعی شما دارای شکاف، تغییر رنگ، شکستگی، فرسودگی یا شکل نامناسب هستند، ممکن است به روکش های دندانی نیاز داشته باشید. در صورتی که انتخاب نهایی شما روکش دندان بود لازم است تا درباره نکات مهم درباره تغذیه بعد از روکش دندان اطلاعات کافی را داشته باشید.

سوالات متداول نکات مهم درباره تغذیه بعد از روکش دندان

Rate this post
1آیا می توان از روکش موقت به جای دائمی استفاده کرد؟
روکش های موقت صرفا برای اینکه برای مدت کوتاهی باقی بمانند تولید می شوند. از این رو استفاده آن ها به جای روکش های دائمی نمی تواند انتخاب مناسبی باشد.
2روکش دندان بهتر است یا ایمپلنت؟
این مسئله به تشخیص دندانپزشک شما بستگی دارد. از این رو نمی توان برای آن جواب دقیقی مشخص کرد. جهت اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید مقاله تفاوت ایمپلنت و روکش دندان را مطالعه نمایید.
3آیا نصب روکش دندان درد دارد؟
خیر، نصب روکش صرفا چسباندن یک قطعه روی دندان است. البته ممکن است که در هنگام تراشیدن دندان احساس کمی درد کنید که این مسئله با مهارت دندانپزشک در ارتباط است. از این رو بهتر است تا برای نصب روکش به دندانپزشک حاذق مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + نه =