logo aryam

نحوه بریج دندان فک بالا

بریج دندان فک بالا

همه چیز در مورد بریج دندان فک بالا

همه چیز در مورد نحوه بریج دندان فک بالا

دندانپزشکان متخصص در حوزه دندانپزشکی جهت پر کردن قسمت خالی دندان هایی که از دست رفته اند و یا کشیده شده اند از یک روش به نام بریج دندانی نیز استفاده می کنند. نحوه بریج دندان فک بالا به این صورت است که در واقع یک بریج و یا پل شامل یک یا چند عدد دندان مصنوعی ساده است که به سادگی در کنار دیگر دندان ها جای می گیرد.

و انجام این عمل بریج، مانع از به وجود آمدن مشکلاتی مانند: خراب شدن طرح لبخند، مشکل در تکلم، کج شدن دیگر دندان ها و… می‌شود. ما همواره در این مقاله به صورت کامل و جامعی به بررسی نحوه بریج و نحوه بریج دندان فک بالا نیز می پردازیم.پس با ما همراه شوید.

مزایای عمل بریج دندانی

بریج یا همان پل دندانی می‌تواند با بستن قسمت های خالی قابل توجه میان دندان ها و جایگزین شدنش با دندان از دست رفته، مزایای زیر را برای شما به همراه داشته باشد:

  • ایجاد طرح لبخند زیبا
  • تسهیل عمل جویدن
  • بهبود بخشی در گفتار و نحوه ادای کلمات
  • کمک شایان به حفظ فرم صورت
  • تعدیل توزیع نیرو میان دندان ها و فک ها
  • مانع از حرکت دندان ها و کج و ناصاف شدن آن ها

معایب عمل بریج دندان چیست؟

یکیعم ترین معایب پل های دندانی این است که در بعضی مواقع دندانپزشک مجبور است که مینای دندان بیمار را تراش دهد که انجام این عمل غیرقابل بازگشت است.

چرا که مینای دندان جزو یکی از قسمت های بدن انسان است که دوباره رشد نکرده و توانایی ترمیم و رشد مجدد به صورت طبیعی را نخواهد داشت.

در بعضی از انواع بریج‌ دندان، متخصص فقط دندان های مصنوعی را به دندان های مجاور وصل می‌کند به این معنا که دندان ها به استخوان فک دسترسی ندخواهند داشت. درنتیجه با ضربه های محکم امکان شکستن دندان های مصنوعی و طبیعی کنارش هم وجود خواهد داشت.

بهتر است بدانید: ایمپلنت یک روزه دندان در تهران

معایب بریج دندان

معایب و عوارض بریج دندان فک بالا

مواد سازنده بریج دندان

بریج ها یا پل ها از مواد متفاوتی نیز ساخته می‌شوند. اما بهتر است که آن ها را از طلا یا آلیاژهای دیگری مانند: پرسلن و یا ترکیبی از این دو مواد نیز تولید کنند.

بریج دندان فک بالا چگونه انجام است؟

یک پل دندان متداول از موارد زیر برخوردار است:

  • دندان‌های اباتمنت: یک متخصص دندانپزشک دو تاج را روی دندان‌ها در هر دو طرف شکاف قرار می‌دهد. این دندان‌های لنگر مانند یا دندان‌های نگهدارنده می‌توانند دندان‌های طبیعی یا ایمپلنت‌های دندانی شما باشند.
  • پونتیک‌ها: این دندان (یا دندان‌های) کاذب شکاف را پر کرده و به تاج‌ها متصل می‌شود.

بهترین مرکز ایمپلنت دندان در غرب تهران کجاست؟

نحوه بریج دندان فک بالا

چگونگی انجام بریج دندان های فک بالا

معرفی انواع بریج های دندان

به طور کلی بریج دندان دارای مدل های مختلفی می‌باشد که این مدل ها شامل موارد زیر هستند:

  • سنتی
  • معلق یا کانتی لِوِر
  • مریلند
  • پشتیبانی شده با ایمپلنت

پل دندانی ساده و مرسوم

به این پل ها در روش بریج سنتی در اصطلاح تردیشنال بریج هم گفته می‌شود و از زمان های قدیم به عنوان یک شیوه جایگزین دندان از دست رفته نیز شناخته شده می‌باشد و همچنان نیز کاربرد دارد.

نحوه بریج دندان فک بالا به صورت سنتی در بیمار به این صورت است که این پل اعم از تعدادی دندان مصنوعی است که بایستی به دندان های طبیعی کناری متصل گردد. جهت اینکه بتوانید این پل را نصب کنید الزامی است که دندان های مجاور شما از استحکام بالایی برخوردار باشند.

همچنین در این روش جهت قرار دادن این پل ها بایستی مینای دندان های مجاور شما کمی تراش داده شود تا به فرمی در بیایند که بتوان پل را به آن ها متصل کرد.

پل دندانی کانتی لور

به این پل، بریج معلق هم گفته می‌شود. نحوه بریج دندان فک بالا در روش کانتی لور اغلب به این صورا است که این روش تنها جهت پر کردن فضای خالی یک دندان در فک نیز کارآیی دارد.

جهت انجام پل کاتنی لور بایستی ابتدا یک دندان طبیعی در یک طرف (چپ یا راست) فضای خالی دندان وجود داشته باشد. در این روش متخصص جهت قرار دادن پل بایستی دندان پایه یا پانتیک را تراش داده و بعد پل را جای گذاری و تثبیت کند.

بریج دندانی مریلند

این پل ها هم مانند پل های ساده و سنتی نصب می‌شوند. به معنای دیگر جهت نصب آن ها احتیاج به دو دندان طبیعی مجاور است. یعنی طرف چپ و راست دندانی که افتاده است، باید دندان طبیعی وجود داشته باشد.

اما با این فرق که در این شیوه، متخصص احتیاجی به برش دادن مینای دندان ندارد. بلکه به وسیله بالهایی از جنس فلز یا پرسلین، پل را به پشت دندان های طبیعی چپ و راست وصل می‌کند.

بریج دندان مریلند

راهنمای بریج دندانی مریلند

بریج پشتیبانی شده با ایمپلنت

همانگونه که از اسم این بریج ها مشخص است، جهت استفاده از این روش بایستی از ایمپلنت کمک گرفته شود.

بیمار برای اینکه واجد شرایط این روش بریج گذاری باشد بایستی بیشتر از یک دندان خود را از دست داده باشد.

متخصص دندانپزشک در این شیوه اصلا با دندان های اطراف برخوردی نداشته و مینای آن ها را برش نمی‌دهد. چرا که ایمپلنت ها می‌توانند به صورت مناسب از پل پشتیبانی کنند.

پل دندانی که به کمک ایمپلنت دندان صورت می‌گیرد، اغلب احتیاج به دو عمل جراحی دارد:

  • عمل اول جهت کاشت دندان و قرار دادن واحدهای ایمپلنت درون استخوان فک بیمار
  • و عمل دوم هم جهت نصب بریج یا قرار دادن پل

از آن جهت که هر دو شیوه ی عمل (به خصوص عمل ایمپلنت زمان بر هستند، چند ماه طول خواهد کشید تا این نوع پل ها نصب شوند.)

هزینه بریج دندان فک بالا چقدر است؟

شرایط بسیاری وجود دارند که می‌توانند روی هزینه بریج دندان اثر داشته باشند که به صورت خلاصه برخی از این شرایط در قسمت زیر ذکر شده است:

  • تعداد دندان های از دست رفته یا کشیده شده (به عبارتی تعداد جای خالی دندان ها)
  • نوع مواد به کار رفته جهت ساخت بریج ها مثل: رزین کامپوزیت، زیرکونیا یا آلیاژ فلزی پوشیده شده از رزین
  • اندازه پیچیدگی در جای گذاری بریج ها
  • درمان و ترمیم های الزامی طی پروسه پل گذاری
  • و فاکتورهای مربوط به مطب دندانپزشکی و متخصص دندانپزشکی شما

ماندگاری بریج دندان

بریج یا همان پل‌های دندان می‌توانند حداقل پنج تا هفت سال ماندگاری داشته باشند. با رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت منظم و صحیح، بریج های دندانی نصب شده نیز ممکن است بیشتر از ۱۰ سال طول عمر نیز داشته باشند.

ماندگاری بریج دندان

ماندگاری بریج دندان ها

سخن پایانی

ما همواره در این مقاله به بررسی نحوه بریج دندان فک بالا و انواع بریج دندان نیز پرداختیم. از دست دادن دندان‌ می‌تواند روی غذا خوردن، صحبت کردن و لبخند هر فرد اثر بگذارد. که انجام عمل پل دندان می‌تواند کلیه این مشکلات را برطرف کند.

سوالات متدوال مقاله نحوه بریج دندان فک بالا

  • نحوه بریج دندان فک بالا به روش سنتی به چه صورت است؟
    به این صورت است که این پل اعم از تعدادی دندان مصنوعی است که بایستی به دندان های طبیعی کناری متصل گردد. همچنین در این روش جهت قرار دادن این پل ها بایستی مینای دندان های مجاور شما کمی تراش داده شود تا به فرمی در بیایند که بتوان پل را به آن ها متصل کرد.
  • ماندگاری بریج دندان چقدر است؟
    پل‌های دندان می‌توانند حداقل پنج تا هفت سال ماندگاری داشته باشند. با رعایت بهداشت هم ممکن است بیشتر از ۱۰ سال طول عمر نیز داشته باشند.
  • انواع روش های بریج دندان چیست؟
    به طور کلی انواع روش بریج دنادن شامل سنتی، معلق یا کانتی لِوِر، مریلند و پشتیبانی شده با ایمپلنت می‌باشد.
5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه ها

  1. ابریشم گفت:

    یه سوالی خیلی درد داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 19 =