logo aryam

مقایسه ایمپلنت و بریج دندان

ایمپلنت دندان

مقایسه ایمپلنت و بریج دندان

مقایسه ایمپلنت و بریج دندان

اگر در موقعیتی قرار گرفته اید که باید بین ایمپلنت دندان و بریج دندان یکی را برای جایگزینی دندان افتاده و یا پوسیده تان انتخاب کنید، بایستی ابتدا مزایا و معایب هر یک را به طور کامل بدانید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

در این مقاله قصد داریم ایمپلنت و بریج دندان را از جهات گوناگون با هم مقایسه کنیم، با ما همراه باشید.

بریج دندان

مقایسه ایمپلنت و بریج دندان

ایمپلنت دندان چیست

این مورد گزینه مناسبی است اگر که یک دندان و یا دندان هایی را بر اثر جراحات، بیماری های لثه ای و یا دلایل دیگری از دست داده اید. ایمپلنت دندان یک آلیاژ از جنس تیتانیوم است که به عنوان ریشه دندان عمل می کند و تاج دندان را حمایت کرده و نگه می دارد.

ایمپلنت طی عمل جراحی درون فک کاشته می شود تا با استخوان فک ادغام شده و جوش بخورد تا هنگامی که اطمینان حاصل کند که در جایگاهش به درستی قرار گرفته است. پس از اتمام دوره ادغام ایمپلنت با استخوان (در حدود 3 تا 6 ماه)، اباتمنت که کاربردش اتصال ایمپلنت با تاج است قرار داده می شود، به نوعی که مقداریش بالای خط لثه قرار گرفته و فضا را برای پیچ خوردن و چسبیدن تاج دندان مصنوعی فراهم می کند.

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت اندواستیل

این نوع ایمپلنت مستقیما در هنگام جراحی به درون فک استخوان کاشته می شود. یک جلسه ویزیت جهت قرار گیری تاج دندان موقتی تا هنگامی که لثه ترمیم یابد مورد نیاز است. و یک جلسه نهایی برای کاشته شدن تاج دندان دائمی نیاز است.

ایمپلنت ساب پریواستیل

در این نوع ایمپلنت، یک قالب فلزی درست در زیر بافت لثه، درون استخوان فک کاشته می شود. تا هنگامی که لثه ترمیم بیابد این قالب هم به استخوان فک جوش خورده و فیکس می شود. پس از ترمیم نیز دندان مصنوعی در جایگاهش جایگذاری می شود.

مزایای ایمپلنت دندان

دوام

از بزرگ ترین مزایای ایمپلنت دندان دوام و طول عمر بسیار زیاد آن ها است. مخصوصا هنگامی که از مواد باکیفیتی ساخته شده باشند و نگهداری مناسبی از آن به عمل بیابد.

ظاهر طبیعی

ایمپلنت های دندان دقیقا همانند یک دندان طبیعی به نظر می رسند، احساس می شوند و عمل می کنند. ایمپلنت ها مقاوم و با ثبات هستند و می توانند لبخندی زیبا به شما ببخشند.

حفاظت از استخوان فک

هنگامی که دندانتان را از دست می دهید استخوان فکتان در معرض خرابی قرار می گیرد. ایمپلنت دندان باعث برانگیختگی و حفظ رشد طبیعی استوان می شود، جوری که از تحلیل استخوان جلوگیری به عمل می آورد.

عدم آسیب به دندان های دیگر

برخلاف بریج دندان، ایمپلنت ها به خودشان متکی هستند و احتیاجی به تراشیدن و یا آسیب زدن به دندان های دیگر نیست. ایمپلنت دندان به حفاظت از دندان های دیگر کمک می کند.

مزیت ایمپلنت دندان

مزایای ایمپلنت دندان

معایب ایمپلنت دندان

جراحی

از جمله مواردی که شاید بتوان از آن به عنوان عیب یاد کرد عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان در استخوان فک است. که در طی این عمل بیمار به دلیل داروهای بی حسی هیچ دردی احساس نمی کند و پس از کاشت یک دندان مصنوعی مادام العمر دارد.

زمان

کاشت ایمپلنت دندان چیزی نیست که بتوان در یک جلسه مراجعه به مطب دندان پزشکی انجامش داد. ترمیم یافتن لثه زمان بر است، و  پروسه کاشت در حدود چند ماه زمان می برد.

هزینه

هزینه ایمپلنت دندان متناسب با فاکتورهای مختلفی، متفاوت است. ایمپلنت دندان شاید مقداری از روش های جایگزینی دیگر گران تر باشد، منتها قطعا ارزشش را دارد.

بریج دندان چیست

بریج دندان، پلی است که گپ ایجاد شده توسط یک دندان و یا چند دندان را پر می کند. این پل توسط دندان های دیگر و یا ایمپلنت دیگری حمایت می شود. این بریج از دو یا تعداد بیشتری تاج دندان متناسب با دندان های مجاور ساخته می شود. دندان های مجاور را اصطلاحا اباتمنت و تاج دندان مصنوعی که درون گپ قرار می گیرد را پانتیک می نامند.

انواع بریج دندان

بریج دندان سنتی

از معمول ترین و پر استفاده ترین انواع بریج دندان است که معمولا از پورسلین و یا سرامیک جوش خورده به فلز ساخته شده است. در این روش دندان و یا دو دندان مجاور گپ تراش خورده و پانتیک در گپ جای می گیرد.

بریج دندان کانتی لور

این نوع به اندازه بریج دندان سنتی شایع نیست، و برای دندان عقب که فشار زیادی را تحمل می کند نیز کاربرد ندارد. در این روش تنها به تراشیدن یک دندان مجاور گپ نیاز است.

بریج دندن مریلند

در این روش کمترین میزان تراش دندان نیاز است، و تاج ها به پشت دندان های مجاور متصل می شوند. این روش نیز برای دندان های جلویی مناسب است.

بریج دندان

انواع بریج دندان

مزایای بریج دندان

پروسه ساده

پروسه کاشت بریج دندان نسبت به کاشت ایمپلنت دندان بسیار ساده تر است و درد کمتری را نیز به بیمار متحمل می کند.

سریع تر

برای دریافت بریج نهایی زمان کمتری (در حدود چند هفته) باید صرف شود.

مقرون به صرفه

بریج دندان نسبت به ایمپلنت دندان از هزینه کمتری برخوردار است.

معایب بریج دندان

ظاهر غیر طبیعی

بریج دندان مانند ایمپلنت دندان از زیبایی ظاهری برخوردار نیست و به آن اندازه طبیعی به نظر نمی رسد.

جایگزینی دوره ای

برخلاف ایمپلنت دندان، این جایگزین هایی دندانی را باید هر چند سال تعویض کرد.

آسیب به دندان های طبیعی

برای کاشت بریج دندان احتیاج است که دندان و یا دندان های مجاور را به مقدار قابل توجهی تراش داد. و انیکه احتمالا پوسیدن دندان ها در زیر تاج های مصنوعی وجود دارد.

ایمپلنت دندان یا بریج دندان؟

حال شما نکاتی را که لازم بود در رابطه با هر دو مورد بدانید را دریافت کرده اید. برای انتخاب بین این دو کافیست مواردی را در نظر بگیرید: تا چه مقدار قصد دارید خرج کنید؟ قیمت ها را جویا شده و مقایسه کنید. تا چه مدت می توانید صبر کنید؟ اگر عجله ای ندارید و نتیجه برایتان مهم است می توانید کاشت ایمپلنت دندان را در نظر بگیرید. طول عمر دندانی که می کارید برایتان اهمیت دارد؟ اگر به دنبال دندان مصنوعی ای هستید که تفاوتش با دندان های طبیعی تان مشهود نیست، و بتوانید تا سال ها بر رویش حساب باز کنید ایمپلنت دندان گزینه بسیار مناسبی است.

ایمپلنت

ایمپلنت یا بریج

سخن آخر

به این نکته توجه کنید که در صورت انتخاب هر یک، حتما برای انجام پروسه به بهترین متخصص ایمپلنت تهران مراجعه کنید، تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید و در نهایت لبخندی زیبا را هدیه بگیرید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 4 =