logo aryam

ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟

ارتودنسی همراه با کامپوزیت

تفاوت ارتودنسی و کامپوزیت

همه ی ما دوست داریم که دندان هایی زیبا، سالم و مرتب داشته باشیم، برای سالم ماندن دندان ها می توان از آن ها به درستی نگهداری کرد. اما اگر دندان تحت شرایطی آسیب دیده بود و یا کج شده بود، برای صاف شدن دندان و از بین بردن آسیب ها ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟

ارتودنسی دندان بهتر است یا کامپوزیت؟

گاهی ممکن است کجی و نامرتبی دندان ها به صورت جزئی و کم باشد که در این باید برای اصلاح این موارد از کامپوزیت به جای ارتودنسی برای دندان ها استفاده کرد.

اما گاهی در مواقعی با توجه به وضعیت دندان ها بهتر است از ارتودنسی استفاده شود. مثلا هنگامی که دندان خیلی کج باشند و یا به طرز قابل توجهی نامرتب باشد. اما می توان برای صاف شدن دندان ها از روش های دیگری استفاده کرد.

مقایسه ارتودنسی و کامپوزیت دندان ها

ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟

آیا می توان از کامپوزیت به جای ارتودنسی استفاده کرد؟

برای این که بدانیم ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟ باید به بررسی این که آیا می توان از این دو به جای هم استفاده کرد بپردازیم.

داشتن سه عامل زیر در داشتن لبخندی زیبا موثر هستند که در ادامه به این عوامل می پردازیم.

دندان ها به چه شکل هستند

ممکن است دندان های ساییده و یا شکسته شده باشد و یا بسیار کوتاه و یا بلند باشد، بهترین روش برای اصلاح این است که از کامپوزیت دندان به جای ارتودنسی استفاده کنیم. استفاده از کامپوزیت هایی که ونیر هستند می تواند برای از بین بردن عیب های ظاهری مناسب باشد.

در کامپوزیت ونیر دندان ها تراش داده نمی شوند. در مواقعی که می خواهند به دندان ها پهنا و ضخامت بدهند، از کامپوزیت استفاده می کنند. تنها کاری که در نصب کامپوزیت ها انجام می شود، صیقل دادن دندان ها است.

ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟ در جوای این سوال می توان گفت که روش کامپوزیت بدون تهاجم است.

رنگ دندان ها به چه صورت است

برای این که بدانیم ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟ باید مواردی را برای شما توضیح دهیم. ممکن است دندان های شما نسبت به گذشته تیره تر باشد که در این زمان می توان از بلیچینگ کمک گرفت و آن ها را سفید کرد.

اما گاهی ممکن است دندان ها پوسیدگی شدیدی داشته باشد که دیگر نمی توان از بلیچینگ استفاده کرد و در این زمان از کامپوزیت برای سفید کردن دندان ها استفاده می شود.

آیا می توان به طور همزمان ارتودنسی و کامپوزیت را انجام داد؟

انجام ارتودنسی و کامپوزیت به طور همزمان بر روی دندان ها امکان پذیر است. اما بهتر در مواردی اول دندان های بیمار به وسیله ارتودنسی در جایگاه اصلی خودشون قرار بگیرند و اگر فک ناهنجاری داشت رفع شود و بعد به سراغ کامپوزیت بروند.

ارتودنسی همراه با کامپوزیت

استفقاده از ارتودنسی و کامپوزیت هم زمان

بررسی موقعیت دندان ها

اگر بخواهیم بدانیم که ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟ باید بدانیم که درمواقعی باید جایگاه دندان ها را جا به جا کرد و گاهی هم ممکن است در فک ناهنجاری هایی وجود داشته باشد که برای این کار از ارتودنسی استفاده می کنیم.

اگر می خواهید لبخند خود را زیبا کنید به شما پیشنهاد می کنیم از ارتودنسی استفاده کنید. بهترین روش تهاجمی برای درمان ناهنجاری های دندان و فک محسوب می شود.

مزایای کامپوزیت نسبت به ارتودنسی

این که ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟ می پردازیم به مزایا

  1. برخلاف ارتودنسی، کامپوزیت دندان در یک یا نهایت دو جلسه انجام می شود.
  2. در کامپوزیت ونیر نیازی به آماده سازی دندان ها نیست.
  3. ممکن است کامپوزیت ها دچار آسیب شوند ولی می توان به راحتی و آسانی آن را تعویض و یا ترمیم کرد.
  4. در کامپوزیت نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست و دندان ها ساختارشان را حفظ می کنند.
  5. هم رنگ کردن مواد کامپوزیت با دندان ها در کامپوزیت دندان وجود دارد.
  6. در کامپوزیت بیمار می تواند در هر مرحله از درمان در مورد مواردی از قبیل بلندی، گردی، تیزی و کوتاهی نظر بدهد.
  7. نسبت به ارتودنسی زمان کمتری از بیمار را درگیر می کند.
مزایای کامپوزیت و ارتودنسی

انتخاب مناسب ارتودنسی و یا کامپوزیت دندان

معایب ارتودنسی نسبت به کامپوزیت

ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟ روش های درمانی بدون عوارض نیستند، ارتودنسی هم از قائله مستثنی نیست. برخی از دندان پزشکان دندان های کج بیماران را با کامپوزیت درمان می کنند. این معایب شامل

  • ممکن است به حالت اولیه برگردند دندان ها
  • دندان ها پوسیده می شوند
  • دهان آفت می زند
  • لثه ها دچار بیماری می شود

هزینه کامپوزیت و ارتودنسی

در مقایسه ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟ می پردازیم به هزینه این روش درمان

ارتودنسی پر هزینه تر از کامپوزیت است. قیمت کامپوزیت به عواملی از قبیل تعداد دندان هایی باید کامپوزیت شوند و جنس مواد مصرفی بستگی دارد. ولی تمام هزینه های ارتودنسی را می توان تقسیم کرد در تعداد دفعاتی که بیمار به دندان پزشک مراجعه می کند.

به این نکته باید توجه داشته باشید که قیمت این دو روش درمان در کل به این که مشکل بیمار در چه حد است بستگی دارد.

خلاصه مطلب

استفاده از ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟ بستگی به این دارد که مشکلات دندان بیمار در چه حد است. در نتیجه چیزی که از بیشتر مهم است و باید به آن توجه شود،نظر دندان پزشک است. دندان پزشک راهنمایی های لازم را به شما می کند.

سوالات متداول ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟

1
انجام ارتودنسی و کامپوزیت به طور همزمان بر روی دندان ها امکان پذیر است. اما بهتر در مواردی اول دندان های بیمار به وسیله ارتودنسی در جایگاه اصلی خودشون قرار بگیرند و اگر فک ناهنجاری داشت رفع شود و بعد به سراغ کامپوزیت بروند.

2
باید به بررسی این که آیا می توان از این دو به جای هم استفاده کرد بپردازیم و در مواردی می توان از کامپوزیت به جای ارتودنسی استفاده کرد که شامل دندان ها به چه شکل هستند،رنگ دندان ها به چه صورت است و دندان ها در چه موقعیتی قرار دارند.

3
ارتودنسی پر هزینه تر از کامپوزیت است. قیمت کامپوزیت به عواملی از قبیل تعداد دندان هایی باید کامپوزیت شوند و جنس مواد مصرفی بستگی دارد. ولی تمام هزینه های ارتودنسی را می توان تقسیم کرد در تعداد دفعاتی که بیمار به دندان پزشک مراجعه می کند.  به این نکته باید توجه داشته باشید که قیمت این دو روش درمان در کل به این که مشکل بیمار در چه حد است بستگی دارد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + شش =