logo aryam

معایب ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی

معایب ارتودنسی نارمئی

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی برای صاف و مرتب کردن دندان ها استفاده می شود و در انواع مختلف ثابت، متحرک و نامرئی وجود دارند. ارتودنسی های نامرئی به دو صورت ثابت و متحرک وجود دارند. بسیاری از نوجوانان و بزرگسالان با وجود نامرتب بودن دندان هایشان به خاطر ظاهر ارتودنسی علاقه ای به گذاشتن آن ندارند؛ ارتودنسی نامرئی به این گونه افراد کمک می کند تا با خیال راحت اقدام به انجام  ارتودنسی کنند.

ارتودنسی نامرئی جدیدترین فناوری در زمینه ارتودنسی است چنانچه علاقه ای به استفاه از ارتودنسی معمولی ندارید، میتوانید از ارتودنسی نامرئی استفاده کنید. انجام ارتودنسی نامرئی بدون بیهوشی و بدون درد انجام می شود، ارتودنسی نامرئی نه تنها در دهان بیمار مشخص نمی شود، بلکه به صورت ثابت و متحرک نیز می باشد ولی هر روشی مزایا و معایب خود را دارد، اگر قصد انجام ارتودنسی دارید بهتر است که ابتدا با معایب اورتودنسی نامرئی به طور کامل آشنا شوید تا در صورت ایجاد مشکل از انجام آن صرف نظر کنید. این مقاله نیز در مورد معایب ارتودنسی نامرئی می باشد تا چنانه فردی قصد گذاشتن آن را دارد، ابتدا از معایب آن آگاه باشد و سپس اقدام کند.

جهت انجام هرگونه درمان های دندان پزشکی به متخصص ایمپلنت دکتر آریام مراجعه کنید.

معایب ارتودنسی نامرئی

نمیتوان گفت که هیچ روشی درمانی بدون عیب و ایراد است، ارتودسی نامرئی مزایای زیادی دارد ولی در کنار آن معایبی هم دارد که باید به آن ها توجه شود. یکی از انواع ارتودنسی های نامرئی اینویزیلاین نام دارد. اینویزیلاین یا همان ارتودنسی نامرئی با الاینر شفاف از پلاستیک سخت و فشرده تشکیل می شود که به صورت قالب های شفاف بر روی دندان ها قرار میگیرد و وظیفه اصلاح دندان های نامرتب و نامنظم را دارد. بهتر است که با معایب استفاده ازاین روش پرطرفدار ارتودنسی نامرئی آشنا شوید.

  • هزینه بالا ارتودنسی نامرئی
    یکی از معایب ارتودنسی نامرئی هزینه بالای آن نسبت به ارتودنسی معمولی می باشد که خب ممکن است هر کسی از پس پرداخت آن برنیاید.
قرار دادن ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی

  • زمان زیاد ساخت قالب ارتودنسی
    جهت ساخت قالب بیمار باید مدت زمان زیادی را صبر کند، حداقل زمان ساخت آن 6 هفته می باشد. در ابتدا دندان پزشک قالبی از دندان های بیمار تهیه می کند و به آزمایشگاه میفرستد، این قالب ها به صورت سفارشی با کامپیوتر ساخته می شوند و سپس برای دندان پزشک فرستاده می شوند چنانچه نیاز به اصلاح داشته باشند، دندان پزشک دوباره آن ها را نزد آزمایشگاه میفرستد. همین مسئله سبب ایجاد یک پروسه طولانی است که صبر کردن در این مدت زمان برای هربیماری مقدور نیست.
  • اشکال در گفتار بیمار
    ایجاد اشکال در نحوه گفتار بیمار یکی دیگر از معایب ارتودنسی نامرئی است. ممکن است پس از گذاشتن ارتودنسی نامرئی در چندهفته اول نتوانید به راحتی صحبت کنید، بعضی بیماران  پس از مدتی بهبود می یابند ولی برخی دیگر ممکن است که هرگز نتوانند به راحتی با ارتودنسی نامرئی صحبت کنند.
  • استفاده دشوار از الاینر ها
    استفاده از الاینرهای ارتودنسی نامرئی در روزهای اول ممکن که کمی دشوار باشد و باعث فشار و درد دندان ها شود. البته این مسئله پس از مدت زمانی که دندان ها در جای درست خود قرار گرفتند، بهبود می یابد و درد و فشار کم تر می شود ولی تا آن زمان ممکن است هنگام استفاه از الاینرها درد و فشار احساس کنید.
    هنگام غذا خوردن الاینرها بهتر است که از دهان خاج شود و این برای کسانی که خارج از منزل غذا میخورند، راحت نیست.
    قبل از گذاشتن الاینرها نیز لازم است که دندان ها مسواک زده شوند و قالب نیز تمیز شود. این امکان نیز وجود دارد که الاینر از دست بیفتد و دچار آسیب شود.
خارج کرذن الاینرنامرئی

استفاده از الاینرنامرئی

  • تاثیرگذاری قالب بر روی عصب دندان ها
    گاهی اوقات قالب اورتودنسی ممکن است بر روی عصب دندان پوسیده تاثیر منفی بگذارد و باعث درد شود. این مشکل بیشتر برای کسانی که دندان های پوسیده و مشکلات عصبی دارند، رخ می دهد که باید درمان های دندان پزشکی مانند ترمیم، کشیدن دندان و ترمیم ریشه دندان بر روی آن ها انجام شود، در صورتی که مشکلات دندانی  و استخوانی شدید باشد، استفاده از ارتودنسی نامرئی امکان پذیر نیست.
  • موارد استفاده از ارتودنسی نامرئی
    1. در مواقعی که  هم فشردگی دندان ها نیاز به اصلاح ناچیز داشته باشد.
    2. فاصله بین دندان ها نیاز به اصلاح داشته باشد.
    3. کراس بایت.
    4. اورجت کم یا اوربایت.

چه کسانی مناسب استفاده از ارتودنسی نامرئی هستند؟

استفاده از ارتودنسی نامرئی شرایط سنی خاصی ندارد ولی نوجوانان و بزرگسالان میتوانند از این روش برای اصلاح دندن های خود استفاده  کنند ولی بیشتر برای کسانی مناسب است که بیشتر اوقات خود را در محیط بیرون از خانه می گذرانند و علاقه ای ندارند که کسی متوجه ارتودنسی دندان های آن ها شود.

انواع ارتودنسی نامرئی

  1. ارتودنسی الاینر شفاف
  2. ارتودنسی لینگوال
  3. ارتودنسی با براکت سرامیکی
سه نوع ارتودنسی نامرئی

انواع ارتودنسی نامرئی

استفاده از هر کدام از روش های ارتودنسی طبق نظر دندان پزشک و مقدار بودجه بیمار انجام می شود. انواع ارتودنسی دندان به شرح زیر هستند:

  1. ارتودنسی با براکت شفاف
    در این نوع ارتودنسی به جای استفاده از براکت های فلزی از براکت های سرامیکی بی رنگ استفاده می شود که هنگام استفاده بر روی دندان به صورت نامرئی قرار میگیرند و چیزی از ارتودنسی مشخص نمی شود، این نوع ارتودنسی ثابت می باشد.
  2. ارتودنسی لینگوال
    این نوع ارتودنسی ثابت است و به جای این که براکت بر روی دندان قرار گیرند، آن ها را پشت دندان می چسبانند. عیب استفاده از این روش این است که کمی آزاردهنده و اذیت کننده می باشد.
  3. ارتودنسی با الاینر شفاف
    اترودنسی با الاینر شفاف متحرک می باشد و گران ترین روش ارتودنسی نامرئی است.

طول درمان با ارتودنسی نامرئی

طول درمان با ارتودنسی نامرئی برای هرشخص به میزان میزان ناهنجاری و نامنظمی دندان ها متفاوت است ولی زمان کلی آن حدود 18 ماه می باشد.

مراقبت های لازم پس از ارتودنسی نامرئی الاینر شفاف

  • مراجعه منظم به دندانپزشک
  • خارج کردن ارتودنسی قبل از انجام ورزش سنگین
  • خارج کردن ارتودنسی قبل از صرف غذا
  • رعایت بهداشت و استفاده از مسواک و نخ دندان قبل از گذاشتن ارتودنسی
تمیز کردن ارتودنسی

مراقبت از ارتودنسی

ارتودنسی نامرئی روشی مناسب برای منظم و مرتب کردن دندان هاست. معایب ارتودنسی نامرئی را به طور کامل بیان کردیم، استفاده از این روش هزینه زیادی دارد و بیشتر مناسب برای افرادی است که اوقات زیادی را در محیط بیرون سپری می کنند.

سوالات متداول معایب ارتودنسی نامرئی

1استفاده از ارتودنسی با براکت سرامیکی چه معایبی دارد؟
این نوع ارتودنسی از نردیک قابل مشاهده است، شکننده می باشد و برای خوردن غذا و انجام فعالیت های روزانه نیاز به مراقبت دارد.
2آیا استفاده از ارتودنسی لینگوال سبب عفونت دندان می شود؟
چنانچه قصد استفاده از ارتودنسی لینگوال را دارید، باید بهداشت دندانی را به طور کامل رعایت کنید زیرا لینگوال هایی که در پشت دندان قرار میگیرند به دلیل عدم دسترسی مناسب به آن ها برای تمیز کردن، ممکن است دندان هایتان به مرور دچار عفونت لثه و دندان ایجاد شوند.
3آیا ارتودنسی نامرئی میتواند بر روی ریشه دندان اثر بگذارد؟
بله، گاهی اوقات سبب می شود ریشه دندان سست شود.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + هفت =