logo aryam

مراحل پالیش کامپوزیت دندان

پالیش دندان

مراحل پالیش کردن دندان کامپوزیت شده

مراحل پالیش کامپوزیت دندان چه هستند؟

همه ما علاقه داریم دندان های زیبا، مرتب و صافی را داشته باشیم. برای اصلاح بدرنگی و از بین بردن ایرادات دندان می توان از کامپوزیت استفاده کرد. کامپوزیت در واقع موادی برای پر کردن دندان است.در فرایند کامپوزیت تراش دادن دندان انجام نمی شود تنها یک خراش بر روی دندان صورت میگیرد تا مواد به خوبی به دندان بچسبد. پالیش کامپوزیت دندان نیز جزوی از مراحل کامپوزیت است که در ادامه با مراحل پالیش کامپوزیت دندان آشنا خواهید شد.

پالیش دندان کامپوزیت شده

پالیش کامپوزیت دندان

پالیش کامپوزیت به چه صورت است؟

پالیش مرحله آخر کامپوزیت دندان است.از پالیش کامپوزیت در واقع برای ایجاد سطحی یکنواخت و براق در دندان استفاده می شود.که برای زیبایی و سلامت هر چه تمام دندان اهمیت زیادی دارد.فرایند پالیش کامپوزیت دندان باید به بهترین شکل انجام شود تا مشکلاتی که در کامپوزیت ایجاد می شود به حداقل برسد.مشکلاتی نظیر احساس سوزش لثه، پوسیدگی، تجمع پلاک و همچنین پالیش کامپوزیت اگر به شکل درستی انجام شود باعث مقاومت و حفظ رنگ دندان نیز می شود.

قدم به قدم پالیش کامپوزیت دندان

برای اینکه پالیش دندان های شما به خوبی انجام شود حتما توجه داشته باشید که پزشک شما باید مهارت و تخصص کافی را در این زمینه داشته باشد. پس در انتخاب پزشک دقت لازم را داشته باشد:

  • در ابتدا پزشک دندان ها را بررسی می کند تا ایرادات را به شما بگوید. اگر دندان های شما کامپوزیت شده است ایرادات موجود در کامپوزیت را بررسی می کند.
  • اگر ترمیم کامپوزیت دندان شما به خوبی انجام شده باشد و مشکلی نداشته باشد به راحتی می توان پالیش کامپوزیت دندان را انجام داد.
  • در مرحله لایه گذاری یک سری مشکلاتی ایجاد می شود برای اینکه دندان های شما یکنواخت و صاف باشد پزشک باید از حداقل لایه ها استفاده کند.
  • برای بازسازی کامپوزیت، از یک لایه کامپوزیت استفاده می شود. و پزشکان از ابزار های موجود برای فرم دهی دندان به بهترین شکل استفاده می کنند.
  • پس از اتمام فرم دهی از سندبلاست برای پولیش استفاده می شود.
  • در صورتی که کامپوزیت کاملا سفت شد مرحله فینیشینگ انجام می شود.
  • در آخر نیز پس از انجام فینیشینگ از ابزار چرخشی پالیش استفاده می شود که مراحل پالیش کامپوزیت دندان به اتمام می رسد.
مراحل پالیش کامپوزیت دندان

محوه پولیش دندان کامپوزیت شده

عوامل موثر پالیش دندان

یک سری از عوامل در پالیش دندان موثر است که در نظر داشتن این عوامل باعث می شود پالیش دندان به بهترین شکل انجام شود. پزشکان بسته به مهارتی که دارند از ابزار های مختلفی برای پالیش دندان استفاده می کنند.

ابزار هایی که برای پالیش انجام می شود. استفاده از تکنیک برای پالیش دندان است که شامل تک مرحله ای و چند مرحله ای می باشد. در پالیش تک مرحله ای می توان فینیشینگ و پولیشینگ را با یک ابزار واحد تکمیل کرد و مراحل پالیش کامپوزیت دندان را در کمترین زمان ممکن انجام داد.

در حالی که در پالیش چند مرحله ای از یک سری ابزار متفاوت برای فینیشینگ و پولیشینگ استفاده می شود که هر کدام از این ابزار های کارایی مخصوص به خود را دارد .در نتیجه پالیش دندان چند مرحله ای نسبت به تک مرحله ای زیبایی و کیفیت بیشتری را به همراه دارد.

مراقبت های لازم بعد از کامپوزیت دندان

برای اینکه دندان های کامپوزیت شده شما دوام بیشتری داشته باشند. پزشک یک سری توصیه های لازم در این زمینه را به شما خواهد گفت. توجه به این توصیه ها باعث می شود پالیش کامپوزیت دندان های شما برای مدت طولانی تری سالم تر بمانند:

  • مسواک زدن روزانه دندان، حتما از خمیر دندان های مناسب استفاده کنید.به هیچ عنوان از خمیر دندان هایی که مواد ساینده دارند استفاده نکنید چرا که باعث خراش و تغییر رنگ کامپوزیت می شوند.برای انتخاب خمیر دندان مناسب می توانید از پزشک خود کمک بگیرید.
  • انتخاب مسواک مناسب، از مسواک هایی استفاده کنید که برس نرمی داشته باشند.
  • نخ دندان بکشید،سعی کنید در طول روز از نخ دندان استفاده کنید.و همچنین از نخ دندان های مناسب استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می تونید از دهان شویه نیز استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان از دندان های خود برای باز کردن اجسام سفت استفاده نکنید.
  • برای چکاپ و همچنین جرم گیری دندان حتما به پزشک خود مراجعه کنید.
  • نسبت به مواد غذایی که مصرف می کنید توجه داشته باشید چرا که برخی از همین مواد غذایی باعث آسیب رسانی به دندان می شوند.

علاوه بر مواردی که برای مراقبت از پالیش کامپوزیت دندان به شما گفته شد.موارد دیگری نیز ممکن است پزشک به شما بگوید.سعی کنید این موارد را با دقت هر چه تمام انجام دهید تا آسیب و مشکلی جدی برای کامپوزیت دندان های شما ایجاد نشود.

پالیش دندان برای مراقبت از کامپوزیت

مراقبت بعد از کامپوزیت دندان با پالیش

سخن پایانی

در این مطلب همانطور که گفته شد برای اینکه مراحل پالیش کامپوزیت دندان به بهترین شکل انجام شود. باید پزشکی که انتخاب می کنید در این زمینه مهارت و تخصص کافی را داشته باشد .برای مراقبت از کامپوزیت دندان توصیه هایی که به شما گفته می شود را فراموش و در انجام آنها کوتاهی نکنید چرا که این مراقبت های لازم باعث می شود کامپوزیت دندان طول عمر بیشتری را داشته باشد.

سوالات متداول مراحل پالیش کامپوزیت دندان

  1. مراقبت های لازم برای کامپوزیت دندان به چه صورت است؟
    برای اینکه کامپوزیت دندان آسیبی نبیند یک سری مراقبت ها باید صورت گیرد که پزشک به شما می گوید.این مراقبت ها شامل انتخاب خمیر دندان و مسواک مناسب،کشیدن نخ دندان،مصرف مواد غذایی مناسب و …
  2. کامپوزیت دندان در چند جلسه انجام می شود؟
    بسته به تشخیص پزشک انجام مراحل کامپوزیت دندان متفاوت است. ولی در بیشتر مواقع اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد . مراحل کامپوزیت در یک جلسه انجام می شود.
  3. مراحل پالیش کامپوزیت به چه علت انجام می شود؟
    پالیش دندان جزو محله اخر کامپوزیت است. که برای ایجاد سطحی یکنواخت و براق در کامپوزیت استفاده می شود به همین دلیل مرحله پالیش در کامپوزیت اهمیت زیادی دارد چرا که علاوه بر زیبایی در سلامت دندان ها نیز موثر است.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 2 =