logo aryam

لمینت سرامیکی دندان چیست؟

اصلاح طرح لبخند با لمینت سرامیکی

زیبایی لبخند با لمینت های سرامیکی

لمینت سرامیکی دندان

برای ترمیم انواع بدشکلی و نامنظمی دندان ها، روش های مختلفی وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید. این روش ها هرکدام مزایا و معایب متفاوتی دارند که بهتر است قبل از انجام هریک، ابتدا در مورد آن ها مطالعه کنید، سپس برای زیبایی دندان هایتان با استفاده از هرکدام آن ها تصمیم بگیرید، چرا که انجام هرکدام از آن ها هزینه های متفاوتی دارد و برخی از آن ها بعد از قرار گرفتن بر روی دندان برگشت ناپذیر می باشند.

ما در این مقاله تصمیم گرفته ایم درباره یکی از بهترین روش های زیبایی دندان که لمینت سرامیکی می باشد، توضیحاتی را بیان کنیم. شاید برخی افراد که تصمیم به انجام زیبایی دندان گرفته اند، برایشان سوال باشد که بین انواع روشهای زیبایی دندان، لمینت سرامیکی دندان چیست؟ و چه کاربرد، مزایا و معایبی دارد. ما در این مقاله توضیحاتی کامل در این مورد بیان کرده ایم، با ما همراه باشید.

لمینت سرامیکی دندان چیست؟

سوال: لمینت سرامیکی دندان چیست؟ یکی از بهترین روش ها برای درمان زیبایی دندان و اصلاح طرح لبخند شما، لمینت سرامیکی می باشد. لمینت، پوسته نازکی از مواد سرامیکی می باشد که بر روی دندان قرار میگیرد و زیبایی همانند دندان های طبیعی انسان دارد و جهت ترمیم انواع مشکلات دندانی مانند شکستگی، تغییر رنگ، فاصله های زیاد بین دندانی، پریدگی لبه دندان ها و … کاربرد دارد.

زیبایی دندان با لمینت سرامیکی کمی گران است ولی با وجود مزایایی که دارد یک بار هزینه کردن، از پرداخت هزینه های گوناگون در مدت زمان کوتاه بهتر می باشد، با این وجود ما تمام مزایا و معایب این روش را بیان می کنیم، تا در این مورد بتوانید تصمیمی درست بگیرید.

لمینت سرامیکی پوسته نازکی می باشد که ضخامت آن در حدود 0.5 تا 0.6 میلی متر است و توسط لابراتوار، مخصوص هر فرد ساخته می شود و سپس توسط دندانپزشک متخصص بر روی دندان ها قرار میگیرد و می تواند کلیه عیوب دندان ها را بپوشاند.

دندان های لمینت شده

لمینت سرامیکی دندان

نصب لمینت سرامیکی

جهت نصب لمینت سرامیکی بر روی دندان، لازم است ابتدا دندان هایتان معاینه شوند. در صورت وجود هرگونه عفونت لثه و پوسیدگی، ابتدا باید پوسیدگی رفع و عفونت لثه درمان شود.

چنانچه مینای دندان فردی از بین رفته باشد، این فرد نمیتواند از لمینت دندان استفاده کند و بهتر است که از روکش دندان برای این فرد استفاده شود.

پس از این مرحله باید دندان تراشیده شود؛ میزان تراش دندان بستگی به ضخامت لمینت مورد استفاده دارد. حدود نیم میلی متر دندان برای قرار گرفتن لمینت تراشیده می شود. تراشیدن دندان، برای صاف شدن سطح دندان لازم می باشد و باعث می شود که فضای کافی برای نصب لمینت های سرامیکی ایجاد شود و ظاهر آن ها برروی دندان نیز طبیعی تر به نظر برسد؛ پس از این مرحله از دندان قالب گرفته می شود و این قالب به لابراتوار ارسال شده تا لمینت مورد نیاز ساخته شود.

رنگ، شکل و اندازه این لمینت ها، مطابق نظر بیمار و پزشک تعیین می شود. آن ها طوری انتخاب می شوند که همانگ با سایر دندان های طبیعی باشند. پس از ساخت لمینت سرامیکی و تراش دندان در لابراتوار، آن ها توسط دندانپزشک بر روی دندان نصب می شوند .

برای این که سرعت چسبیدن لمینت بالا رود، از پرتوهای نوری برای چسبیدن لمینت روی دندان استفاده می شود. پس از قرار گرفتن لمینت سرامیکی لازم است که پس از چند هفته برای معاینه به مطب مراجعه کنید.

لمینت های سرامیکی بسیار شکننده می باشند و در صورت وارد شدن ضربه به راحتی می شکنند ولی وقتی بر روی دندان قرار میگیرند و با مینای دندان پیوند برقرار می کنند، دیگر چنین ضعفی ندارند و نیروهای وارد شده به آن ها توسط ساختار دندان تحمل می شود.

لمینت سرامیکی همرنگ دندان ها

نصب لمینت سرامیکی

کاربرد لمینت سرامیکی دندان چیست؟

لمینت سرامیکی در ترمیم دندان ها و رفع مشکلات ظاهری آن ها بسیار کاربرد دارد، تعدادی از آن ها را بیان می کنیم:

  • برای دندان هایی که رنگ گرفتگی دارند و دچار تغییر رنگ شده اند.
  • دندان هایی که دچار شکستگی و یا لب پریدگی شده اند.
  • دندان هایی که دارای فاصله بین دندانی می باشند.
  • دندان هایی که دارای بهم ریختگی، ناهنجاری های مادرزادی و بی نظمی در حد خفیف می باشند.

لمینت سرامیکی برای چه افرادی مناسب نیست؟

استفاده از لمینت سرامیکی برای برخی افراد مناسب نمی باشد، تعدادی از آن ها را در ادامه بیان کرده ایم تا چنانچه دچار این مشکلات هستید، روش دیگری را برای درمان دندان های خود انتخاب کنید:

  • کسانی که دندان قروچه دارند.
  • کسانی که عادت به سایش و فشردن دندان های خود دارند.
  • کسانی که بهم ریختگی دندان هایشان زیاد است.
  • کسانی که دندان هایشان متمایل به سمت لب است.
  • وقتی که ضخامت مینای دندان کم است.
  • افرادی  که بهداشت دهانی خود را رعایت نمی کنند.
  • افرادی که سیگار و دخانیات در حدبسیار زیاد مصرف می کنند.

مزایای استفاده از لمینت سرامیکی

  • لمینت سرامیکی زیبایی طبیعی و ظاهری بسیار خاص دارد.
  • نسبت به روش های دیگر درمان زیبایی، لمینت رنگ پذیری بسیار کم و در حد صفر دارد.
  • ماندگاری و مقاومت بسیار بالایی دارد.
  • نیازی به انجام بی حسی در لمینت سرامیکی نیست.
بررسی سفیدی دندان ها

زیبایی لمینت دندان

معایب استفاده از لمینت سرامیکی

  • برای دندان هایی که پوسیدگی زیاد دارند، کاربرد ندارد.
  • به دلیل تراش زیاد دندان غیرقابل برگشت است.
  • هزینه لمینت سرامیکی نسبت به روش های دیگر درمان زیبایی دندان بسیار بیشتر است.
  • اگر برای لمینت دندان مشکلی پیش بیاید و یا بشکند باید تعویض شود.

سخن آخر

لمینت سرامیکی دندان برای بازیابی زیبایی دندان ها، روشی بسیاری پرکابرد و پرطرفدار می باشد، چرا که نسبت به هزینه زیاد آن دارای ظاهری طبیعی همراه با ماندگاری زیادی است، در صورت رعایت بهداشت و دندان می توانید عمر آن را افزایش دهید.

سوالات متداول لمینت سرامیکی دندان چیست

1چه عواملی در قیمت لمینت سرامیکی دندان موثر است؟
عواملی مانند میزان مهارت و تبحر دندانپزشک، کیفیت مواد مورد استفاده، نوع تراش لازم باتوجه به نوع لمینت انتخاب شده، تعداد دندان هایی که تحت درمان قرار میگیرند، میزان آسیب دیدگی دندان و .. در میزان قیمت لمینت دندان تاثیر گذار است.
2لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی در چه چیزی تفاوت دارند؟
مقاومت لمینت سرامیکی بسیار بیشتر از لمینت کامپوزیتی می باشد، ثبات رنگ در لمینت سرامیکی بیشتر است، در لمینت کامپوزیتی برخلاف نوع سرامیکی آن نیازی به تراش دندان نیست وهزینه ونیر کامپوزیتی نسبت به نوع سرامیکی کم تر است.
3انتخاب رنگ لمینت دندان به چه چیزهایی بستگی دارد؟
انتخاب رنگ مناسب لمینت دندان به سن فرد، رنگ چهره، سلیقه بیمار و نظر دندانپزشک بستگی دارد.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =