logo aryam

فول موس دندان چیست؟

دندان های طبیعی و زیبا

فول موس دندان

کاشت ایمپلنت دندان

از دست دادن دندان می تواند برای بسیاری از افراد اتفاقی بسیار ناراحت کننده باشد چرا که هنگامی که دندانی از دست می رود نه تنها در زیبایی چهره تاثیر گذار است بلکه غذاخوردن را نیز سخت می کند، حال چنانچه فردی تمام دندان های خود را تحت اتفاقی از دست دهد تحمل این مشکلات برایش بسیار سخت تر می شود و به دلیل نداشتن دندان، پوست صورت جمع شده و تاثیراتی منفی در زیبایی چهره فرد می گذارد. از میان روش های جایگزینی دندان موجود، کاشت ایمپلنت دندان به دلیل مزایایی که دارد نسبت به باقی روش ها ارجحیت دارد؛ یکی از شیوه های کاشت ایمپلنت، فول موس دندان است؛ حال این فول موس دندان چیست؟ چه کاربردی دارد؟

در این مقاله نیز ما به بررسی این روش کاشت ایمپلنت دندان توسط بهترین متخصص ایمپلنت پرداخته ایم و جدیدترین اطلاعات در زمینه مربوطه را در اختیارتان قرار داده ایم.

فول موس دندان چیست؟

برخی افراد ممکن است در اثر حادثه ای تمام دندان های خود را از دست بدهند، در گذشته برای رفع این مشکل افراد از دندان مصنوعی استفاده می کردند ولی به دلیل معایبی که دندان مصنوعی ایجاد می کند، امروزه از روش ایمپلنت فول موس یا ایمپلنت کل دهان استفاده می شود که روشی بسیاری کاربردی می باشد و همانند دندان های طبیعی عمل می کند و همان زیبایی را هم دارد. در ادامه روش کاشت ایمپلنت فول موس دندان را توضیح خواهیم داد.

کاشت ایمپلنت فول موس دندان

در این روش پایه های ایمپلنت داخل استخوان فک قرار گرفته و سپس روکش موقت بر روی آن قرار میگیرد، پس از بهبودی پایه ها که معمولا چندماه (3 الی 6 ماه) زمان میبرد، روکش های پل مانند بر روی پایه های ایمپلنت توسط پیچ های مخصوصی محکم شده و فرد می تواند از آن ها همانند دندان های طبیعی خود تا آخر عمر استفاده کند و زیبایی خود را نیز بازیافته و حفظ کند.

ایمپلنت فول موس دندان بر روی فک پایین

فول موس فک پایین

چنانچه قصد استفاده از پروتزهای ثابت در ایمپلنت فول موس دندان را داشته باشید، حدود 6 الی 8 ایمپلنت در استخوان فک کاشته می شود؛ ولی اگر قصد استفاده از پروتر های متحرکی که قابل خارج شدن از دهان هستند را داشته باشید، 3 الی 5 پایه ایمپلنت داخل استخوان فک قرار می گیرد، لازم است که این گونه پروتزها 2 الی 3 بار در روز شسته و تمیز شوند و بعد از آن دوباره روی پایه ها قرار گیرند.

قبل از کاشت پایه های ایمپلنت، متخصص ایمپلنت استخوان های فک را بررسی می کند، در صورتی که تحلیل نرفته باشند، در همان روز کاشت ایمپلنت انجام می شود ولی در صورتی که زمان زیادی از کشیدن دندان گذشته باشد و یا به هردلیلی استخوان تحلیل رفته باشد، ابتدا پیوند استخوان انجام می شود؛ پس از باز سازی لثه، پایه های ایمپلنت درون استخوان فک کاشته می شوند.

البته در مواردی که تحلیل استخوان جرئی باشد، کاشت ایمپلنت و بازسازی در یک جلسه انجام می شوند، در مواقعی که تحلیل استخوان شدید باشد، معمولا چندماه پس از بهبودی بازسازی، پایه های ایمپلنت داخل استخوان فک قرار می گیرند و در مواقعی که تحلیل استخوان شدید تر باشد و نیاز به بازسازی بیشتری داشته باشد، فرد در بیمارستان بستری می شود و پس از انجام بازسازی و گذارندن دوران بهبودی، پایه های ایملنت کاشته می شوند.

مزایای کاشت ایمپلنت فول موس نسبت به دندان مصنوعی

  • استفاده از فول موس نسبت به دندان مصنوعی زیبایی طبیعی بیشتری دارد.
  • فول موس دندان طول عمر بیشتری نسبت به دندان مصنوعی دارد و میتواند حتی در صورت استفاده درست و مراقبت صحیح مادام العمر باشد.
  • در ایمپلنت فول موس دندان به دلیل قرار گرفتن پایه های ایمپلنت داخل استخوان فک و وارد شدن نیروی حاصل از جویدن به استخوان از تحلیل رفتن آن جلوگیری می شود.
  • جویدن غذا در این روش بسیار راحت می باشد و دیگر دندان در داخل دهان تکان نمیخورد.
  • بیمار هنگام صحبت کردن نگران تکان خوردن و بیرون آمدن دندان مصنوعی نمی باشد.
  • رعایت بهداشت و مراقبت از دندان ها در روش فول موس راحت تر از دندان مصنوعی می باشد.
نمونه های فول موس دندان

مزایای فول موس دندان

ایمپلنت ALL ON FOUR

کاشت ایمپلنت به روش ALL ON FOUR نیز روشی مناسب برای کسانی است که همه دندان های خود را از دست داده اند. در این روش پایه ایمپلنت در قسمت هایی از فک پایین یا بالا که دارای بیشترین میزان ارتفاع و تراکم می باشند، قرار می گیرد، سپس پروتز دندان مصنوعی روی آن سوار می شود.

یکی از مزیت های این روش این است که لازم نیست برای هر دندان از دست رفته یک پایه ایمپلنت کاشته شود، 4 پایه ایمپلنت می تواند 12دندان مصنوعی که از طریق بریج به یکدیگر متصل شده اند را نگه دارد و بهترین مزیت استفاده از این روش این است که برای افرادی که تراکم استخوان کمی دارند، بسیار مناسب می باشد چرا که 4 پایه های ایمپلنت در قسمت های متراکم استخوان قرار میگیرند و نیازی به پیوند استخوان نیست.

هزینه بسیار مناسب ALL ON FOUR سبب شده است که طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کند چرا که نیازی به ایمپلنت کردن هر دندان در این روش نیست و کاشت 4 ایمپلنت کفایت می کند، هزینه ایمپلنت کردن هر دندان تقریبا دو برابر این روش می باشد.

روش تمام دندان ها بر 4 پایه ایمپلنت

ALL ON FOUR

سخن آخر

فول موس دندان می تواند مطمئن ترین روش برای جایگزینی دندان های طبیعی باشد، این روش برای افرادی که به هر دلیلی مانند رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، کهولت سن و یا هر دلیل دیگری دندان های خود را از دست داده اند، بسیار مناسب و کاربردی می باشد و طول عمری زیاد خواهد داشت.

سوالات متداول فول موس دندان چیست

1پس از قرار گیری فیکسچر داخل استخوان فک چه مدت زمان میبرد تا روکش بر روی آن قرار گیرد؟
پس از قرار گیری فیکسچر ها در داخل استخوان فک حدود 2 تا 6 ماه بعد روکش ها برروی آن قرار می گیرند.
2روش فیکس بریج چگونه است؟
این روش نیز همانند فول موس برای درمان کامل بی دندانی کاربرد دارد، تنها تفاوت آن در این است که در این روش به ازای 2 ایمپلنت کاشته شده 3 الی 4 دندان نیاز است. پروتز یک تکه و چند تکه از انواع مدل های فیکس بریج می باشد.
3چرا استفاده از دندان مصنوعی برای درمان بی دندانی مناسب نیست؟
دندان مصنوعی به دلیل معایبی که دارد امروزه کابرد بسیار کمی دارد، دندان مصنوعی از تحلیل استخوان جلوگیری نمی کند،متحرک است هنگام غذا خوردن و صحبت کردن حرکت می کند و به دلیل پوشیدگی که در سقف دهان دارد طعم غذا کم تر احساس می شود.
Rate this post

3 دیدگاه ها

  1. محبوبه گفت:

    سلام، فول موس پس در واقع همون ایمپلنت دندونه، فقط یه دست کامله، درسته؟

  2. زهرا گفت:

    سلام، خسته نباشید
    فول موس رو فکر می کنم بیشتر برای پیرا استفاده می کنن که همه دندوناشونو از دست دادن، به لثه ها آسیب نمی رسونه اون همه ایمپلنت؟

    • مدیریت سایت گفت:

      با سلام
      هر فردی که بنا بر هر حادثه و اتفاقی، تمامی دندان هایش را از دست داده باشد می تواند از روش فول موس برای کاشت دندان استفاده کند.
      خیر، آسیبی به لثه ها وارد نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − سه =