logo aryam

فلوراید چه فایده ای برای دندان ها دارد؟

فلوراید چه فایده ای برای دندان ها دارد؟

فایده فلوراید برای دندان ها

فلوراید یک ماده طبیعی می باشد که باعث استحکام دندان و افزایش مقاومت دندان ها در برابر پوسیدگی می شود. در این مقاله سعی داریم تا به توضیحات در ارتباط با این که فلوراید چه فایده ای برای دندان ها دارد؟ نیز بپردازیم.

فلوراید چیست؟

این ماده به وسیله آتشفشان ها وارد جو اتمسفر شده و بصورت رسوب گرد و غبار و با باران و برف یا مه به سطح زمین برگشته و جذب می شود. فلوراید جذب آب ها و اقیانوس های زمین  شده و سرانجام وارد آب های سطحی نیز می گردد.

این ماده با روش های متفاوت مانند آب و خاک یا از طریق هوا و رسوبات آن از باران، جذب گیاهان می شود. با از بین رفتن گیاه این فلوراید دوباره به خاک بر می گردد و یا وارد زنجیره غذایی می شود و مجددا به صورت فضولات حیوانی به زمین بر می گردد.

فواید فلوراید در دندان ها

تحقیقات علمی و مطالعات مختلف صورت گرفته در ارتباط با فلوراید نشان داده است که خواص ضد پوسیدگی فلوراید و تاثیر آن بر دندان ها به روش های متفاوتی اعمال می گردد که در ادامه این مقاله مشاهده می کنید:

استحکام ساختمان دندان

فلوراید با قرار گرفتن در ساختمان مینای دندان و نفوذ به دندان می تواند در زمان شکل گیری تاج دندان مفید بود و به آن نیز استحکام ببخشد. فلوراید روند پوسیدگی دندان را کند تر و یا حتی متوقف و همچنین پوسیدگی هایی را که در مراحل ابتدایی هستند را ترمیم می کند.

البته فلوراید زمانی تاثیر خود را می گذارد که پوسیدگی در مرحله اولیه باشد و حفره ای روی دندان به وجود نیامده باشد. در اینصورت فلوراید مینای دندان، که لایه بیرونی ساختمان دندان می باشد را محافظت و به مرور زمان محکم تر نیز می کند.

فعالیت ضد باکتری

پوسیدگی دندان یک بیماری عفونی ناشی از کلونیزاسیون باکتری ‏ها می باشد که با دکلیسیفیکاسیون بخش غیر آلی دندان شروع شده و با تخریب ماتریکس آلی دنبال می‏شود.

در این صورت فلوراید چه فایده ای برای دندان ها دارد؟ فلوراید در کاهش میزان باکتری‏های د‏هان از جمله استرپتوکوکوس موتانس و در نتیجه کاهش پوسیدگی نقش مهمی دارند.

افزایش مقاومت نسج دندان در مقابل پوسیدگی

به دندانی که در دوره زمان طبیعی خود در دهان رشد نکند دندان نهفته می گوییم. به معنای  دیگر این که اگر زمان رویش دندان گذشته باشد اما دندان در داخل فک یا لثه باقی مانده باشد و برای خارج سازی دندان نصفه یا نهفته نیاز به جراحی باشد نیز نسج می گویند.

فلوراید با قرار گرفتن در فک یا لثه به شکل گیری تاج دندان و استحکام در دندان مفید بوده است و همچنین در کاهش پوسیدگی دندان نهفته و نسج دندان نیز نقش مهمی را دارد.

جلوگیری از پلاک دندان

پلاک از توده های نامرئی میکروب های مضر تشکیل شده است که در دهان قرار دارند و به دندان ها نیز می چسبند. برخی از پلاک ها باعث پوسیدگی دندان و بیماری های لثه می شوند. یکی دیگر از فواید فلوراید در دندان ها، جلوگیری از تشکیل این پلاک ها می باشد.

ریشه دندان

یکی دیگر از فواید فلوراید بر روی دندان،  اثر آن بر روی ریشه دندان بزرگسالان می باشد. بسیاری از مردم در سنین بالا دچار تحلیل لثه می‌شوند و در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار می‌گیرند. فلوراید مانع از پوسیدگی دندان نیز می شود.

عوارض استفاده از فلوراید

استفاده از مقدار زیاد فلوراید، همانند هر داروی دیگر عوارضی را به دنبال خواهد داشت:

  • استفاده از مقدار زیاد فلوراید باعث مسمومیت حاد، با علائمی مانند: تهوع، استفراغ و درد شکم و … نیز می شود.
  • تغییر رنگ دندان
    جذب مقدار اضافی فلوراید هنگام یک دوره طولانی زمان تکامل دندان ها که، از مصرف آب آشامیدنی حاوی مقدار زیاد فلوراید در نوزادان و کودکان طی ۶ سال اول صورت می گیرد، باعث خال یا لکه های کوچک سفید مات خفیف روی مینای دندان ها نیز می شود.
  • آلرژی در فلوراید
    در بعضی از افراد مصرف فلوراید ممکن است باعث ایجاد آلرژی و تحریکات پوستی نیز بشود که البته این مورد نادر و کمتر پیش می آید.

سن مناسب تاثیرگذاری فلوراید

یکی دیگر از موارد تعیین کننده د رپرسش فلوراید چه فایده ای برای دندان ها دارد؟ سن فرد است. فلوراید در این مراحل از رشد و تکامل دندان می تواند موثر باشد:

  1. فلوراید برای دندان های شیری از سن ۴ ماهگی کودک تا اواخر یک سالگی زندگی و برای دندانهای دائمی از ۱۸ ماهگی تا ۷-۸ سالگی کودک مفید می باشد.
  2. قبل از رویش دندان ها هنگامی که دندان شروع به جذب یون فلوئور از بافتهای داخلی بدن می کند، استفاده از فلوراید باعث به وجود آمدن پوشش محافظتی ای بر روی مینای دندان می کردد.
  3. بعد از رویش دندان ها هنگامی که رشد و تکامل دندان در بین بزاق دهان صورت می گیرد یعنی زمانی که شیوع پوسیدگی در دندان بالا و بسیار زیاد است، استفاده از فلوراید باعث پیشگیری و درمان شیوع پوسیدگی می شود.

ارتباط پوسیدگی دندان و فلوراید

در ارتباط با این که فلوراید چه فایده ای برای دندان ها دارد یکی از این فواید، مقابله با پوسیدگی دندان می باشد. فلوراید به تقویت مینای دندان کمک کرده و همچنین می‌تواند در ترمیم آسیب‌هایی که قبلا رخ داده است، نیز مفید باشد.

فلوراید موجود در مواد غذایی

با توجه به پاسخ پرسش فلوراید چه فایده ای برای دندان ها دارد؟ در بعضی از مواد غذایی مصرفی، مقداری فلوراید وجود دارد که بر اساس نوع مواد غذایی، میزان  فلوراید مصرفی هم در آن ها نیز متفاوت است. مواد غذایی حاوی فلوراید عبارتند از:

  1. در غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو و… فلوراید یافت می شود که دارای میزان فلوراید بیشتری نسبت به سایر مواد غذایی می باشند.
  2. در مواد غذایی مانند تخم مرغ، قلوه، انواع قارچ خوراکی فلوراید نیز یافت می شود.
  3. مقدار فلوراید موجود در چای نیز، نسبت به آب آشامیدنی بیشتر می باشد.
  4. در بعضی از میوه ها شامل انجیر، سیب درختی، موز و … هم، فلوراید موجود می باشد.
  5. در بعضی از ترکیبات دارویی میزانی از فلوراید نیز یافت می‌شود.
سخن پایانی

با توجه به مطالب گفته شده درباره اینکه فلوراید چه فایده ای برای دندان ها دارد؟ حالا می توانیم تاثیر شگفت انگیز فلوراید بر دهان و دندان را به خوبی بشناسیم و با استفاده از آن دندان های سالم و زیبا نیز داشته باشیم.

سوالات متدوال فلوراید چه فایده ای برای دندان ها دارد؟

  1. فلوراید چه فایده ای برای دندان دارد؟
    فلوراید یک ماده طبیعی می باشد که باعث استحکام دندان و افزایش مقاومت دندان ها در برابر پوسیدگی می شود
  1. آیا استفاده از فلوراید مضر می باشد؟
    استفاده از مقدار زیاد فلوراید، همانند هر داروی دیگر عوارضی را به دنبال خواهد داشت.
  1. آیا فلوراید در مواد غذایی یافت می شود؟
    بله، در غذاهای دریایی، چای و آب، تخم مرغ، قلوه، انواع قارچ و بعضی از میوه ها نیز وجود دارد.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =