logo aryam

فاصله بین عصب کشی و روکش دندان

فاصله بین عصب کشی و روکش دندان

عصب کشی قبل از روکش

معمولا روکش دندان در هر شرایطی به صلاح است. اما باور بر این است پس عصب کشی، دندان باید روکش شود تا دندان را مستحکم تر کند. چرا که درمان ریشه، دندان را ضعیف می کند. در ادامه این مطلب به شرح مراحل عصب کشی، علت نیاز به روکش کردن و فاصله بین عصب کشی و روکش دندان و … را خواهیم پرداخت.

چرا پس از عصب کشی، دندان باید روکش شود؟

زمانی که پالپ دندان و خرابی آن شدید می شود و با درد همراه است، در این شرایط دندانپزشک مجبور است داخل دندان را تراشیده و عصب را بکشد. سپس عفونت از دندان خارج می شود. طی درمان ریشه، دندانپزشک برای روت کانال تراپی می بایست داخل دندان را کاملا سوراخ کند به گونه ای به عمق دندان و ریشه دسترسی یابد. این مراحل دندان را ضعیف می کنند چرا که بافت داخلی دندان تخلیه می شود. از این رو رعایت فاصله بین عصب کشی و روکش دندان بسیار مهم است.

همچنین می توان گفت دندان، درصدی از آب خود را از دست می دهد و در صورتی که روکش دندان انجام نشود، دچار شکستگی و خورد شدن دندان خواهید بود.

همچنین تغییر رنگ در دندان های عصب کشی شده و روکش نشده اتفاق می افتد که دندان به رنگ خاکستری مایل می شود. حتی برخی واقع دندان پیش از عصب کشی پوسیده و ضعیف است، این دندان ها می بایست روکش شوند.

متخصص ایمپلنت دندان در غرب تهران

روکش دندان

ضرورت روکش کردن پس از عصب کشی

فاصله بین عصب کشی و روکش دندان چقدر است؟

اگر قصد دارید دندان عصب کشی شده شما روکش شود نباشید اجازه دهید فاصله بین عصب کشی و روکش دندان طولانی شود چرا که هنگام درمان ریشه از پین استفاده می شود چرا که پین در اندازه های متفاوتی نسبت به توان دندان مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثالا اگر می خواهید پس از عصب کشی، دندان را روش کنید از همان ابتدا دندانپزشک خود را در جریان بگذارید تا پین را در اندازه حداکثر 3 میلی متر در دندان شما قرار دهد. چرا که در وجود پین بزرگ، پس از روکش کردن دندان دچار شکستگی می شود.

دلیل آبسه دندان بعد از عصب کشی چیست؟

چه زمانی به روکش احتیاج داریم؟

برای فاصله بین عصب کشی و روکش دندان باید بدانید که هنگامی که دندان های شما به خرابی و شکستگی شدید رسیدند و تقریبا درصدی از بافت خود را از دست داده اند روکش بسیار کاربردی خواهد بود. روکش در اصل جایگزین تاج دندان می باشد. تاج قسمت تنه می باشد که از بین رفتن آن به معنای از دست دادن آن است.

البته در دندان هایی که بخش زیادی از ساختار خود را از دست داده اند ابتدا باید در راستای افزایش طول تاج، جراحی و عصب کشی شوند. پس از آن می بایست روکش استفاده کنند تا استحکام بیشتری به دندان دهند.

در نتیجه نیازی نیست قبل از روکش دندان درمان ریشه انجام دهید. برای مثال دندان هایی که ریشه سالمی دارند را می توانید برای جلوگیری از پوسیدگی آن را روکش کنید. اما دندان هایی که در اثر عصب کشی ضعیف شده اند حتما به روکش شدن نیاز دارند.

ایمپلنت یک روزه دندان در تهران

مراحل روکش کردن دندان

زمان روکش کردن دندان

چرا باید فاصله عصب کشی و روکش کردن کم باشد؟

برای تشخیص فاصله بین عصب کشی و روکش دندان می بایست با دندانپزشک خود صحبت کنید چرا که او از وضعیت و توانایی دندان شما آگاه است. این زمان نباید در فاصله طولانی از درمان ریشه باشد. چرا که اگر فاصله عصب کشی و روکش کردن دندان زیاد باشد، دندان به مراتب ضعیف تر شده و احتمالا دچار شکستگی می شود به این منظور که پس از درمان ریشه تنها یک دیواره با پین باقی می ماند.

حتی در طولانی مدت، آن دندان توانایی جویدن حجم زیادی از غذا را نخواهد داشت. و از آنجا که عصب های شما کشته شده اند ممکن است از روند ضعیف شدن دندان آگاه نشوید.

اگر فاصله بین عصب کشی و روکش دندان زیاد باشد، دندان تغییر رنگ می دهد که پیش از این ذکر کرده ایم. در نتیجه اجازه ندهید دندان، خاکستری شده سپس آن را روکش کنید. چرا که در رابطه با اندازه پین ها با مشکل مواجه می شوید. همانطور که اشاره کردیم بهتر است همان ابتدا زمان روکش کردن را با دندانپزشک خود تعیین کنید تا پین مناسب در دندان گذاشته شود.

عصب کشی دندان

فاصله بین عصب کشی و روکش کردن

نتیجه گیری

همان طور که اشاره شد، در رابطه با فاصله بین عصب کشی و روکش دندان می بایست دقت نمایید. چرا که ممکن است روکش نخواهید و دندانپزشک یک پین با سایز بزرگ در دندان شما قرار دهد. پس از گذشت زمانی طولانی که دندان تغییر رنگ داده یا دچار شکستگی شده است، احتمالا با پین به مشکل مواجه شوید.

همچنین بدانید که زمان روکش دندان بعد از عصب کشی باید بدون تاخیر و به وسیله دندان پزشک تعیین شود. چرا که پس از عصب کشی دندانی ضعیف، در حد یک دندان خراب خواهید داشت. از طرف دیگر دانستن نکات تغذیه ای بعد از روکش دندان می تواند به شما بسیار کمک کند که می توانید برای این موضوع مقاله نکات مهم درباره تغذیه بعد از روکش دندان را مطالعه نمایید.

سوالات متداول فاصله بین عصب کشی و روکش دندان

1دندان را می توان بدون پین عصب کشی کرد؟
بله، البته در رابطه با این موضوع می بایست با دندانپزشک خود مشورت کنید. اما پین برای دندان هایی استفاده می شود که پوسیدگی شدیدی دارند.
2عمر روکش دندان چقدر است؟
روکش دندان حدود 10 الی 15 سال عمر می کند.
3عامل شکستگی و ضعف دندان عصب کشی شده چیست؟
اگر دندان سوراخ شده، مهر و موم نشود آلودگی های دهان وارد آن شده و دندان را از درون از بین می رود، عاملی جدا از ضعف ساختار می باشد.
Rate this post

سوالات متداول

1دندان را می توان بدون پین عصب کشی کرد؟
بله، البته در رابطه با این موضوع می بایست با دندانپزشک خود مشورت کنید. اما پین برای دندان هایی استفاده می شود که پوسیدگی شدیدی دارند.
2عمر روکش دندان چقدر است؟
روکش دندان حدود 10 الی 15 سال عمر می کند.
3عامل شکستگی و ضعف دندان عصب کشی شده چیست؟
اگر دندان سوراخ شده، مهر و موم نشود آلودگی های دهان وارد آن شده و دندان را از درون از بین می رود، عاملی جدا از ضعف ساختار می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =