logo aryam

عوارض کامپوزیت دندان

عوارض کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان چیست

لمینت یکی از روش های پرطرفدار برای درمان و زیبایی می باشد. لمینت به صورت دو نوع سرامیکی و کامپوزیتی انجام می شود. لمینت سرامیکی از نظر دوام رنگی بهتر از کامپوزیتی می باشد ولی هزینه لمینت کامپوزیتی از سرامیکی کم تر است، کامپوزیت ترکیبی از یک ماده زمینه ای و رزین  می باشد که برای برطرف کردن عیوب دندان ها و در زیبایی آن ها نقش دارد.

کامپوزیت ماندگاری و دوام خوبی دارد و از آن برای ترمیم هم استفاده می شود، می توان عیوب دندان ها را در زمان کم و با هزینه مناسب با استفاده از کامپوزیت درمان کرد. کامپوزیت یک ماده سفید و خمیری است که دندان پزشک باید آن را بر روی دندان شکل دهد و در این جاست که مهارت دندان پزشک خود نمایی می کند. به غیر از مزایای گفته شده کامپوزیت عوارض هایی نیز دارد که ممکن است شما آشنایی کافی با آن ها را نداشته باشید، بهتر است که قبل از انجام آن با عوارض کامپوزیت دندان آشنا شوید سپس اقدام به انجام کامپوزیت کنید.

کامپوزیت دندان

لمینت کامپوزیتی

سوالات متداول عوارض کامپوزیت دندان

1آیا کامپوزیت دندان درد دارد؟
در شرایطی که دندان مشکلی نداشته باشد و یا مقدار پوسیدگی کم باشد، دردی احساس نمیکنید. درد زمانی احساس می شود که پوسیدگی به عصب رسیده باشد، در این صورت ابتدا باید دندان عصب کشی شود، سپس کامپوزیت بر روی دندان انجام می شود.
2آیا انجام کامپوزیت نیاز به تراش دندان دارد؟
خیر در کامپوزیت نیازی به تراش دندان نیست، در صورتی دندان را تراش می دهند که دندان پوسیدگی داشته باشد یا جرم گیری سطحی روی دندان انجام شود.
3لمینت سرامیکی بهتر می باشد یا کامپوزیتی؟
درواقع این موضوع بستگی به نظر دندان پزشک و وضعیت دندان هایتان دارد، لمینت و کامپوزیت هرکدام مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارند. کامپویت قیمت خوبی دارد و همراه با ماندگاری متوسط، ولی لمینت برای آسیب دیدگی های شدید مناسب می باشد. /faq_item]

 

کاربرد لمینت کامپوزیتی

  • دندان های جلویی را می توان با کامپوزیت پر کرد.
  • در ترمیم دندان های شکسته می توان از کامپوزیت استفاده کرد.
  • کامپوزیت در پر کردن فضای بین دندان ها نقش دارد.
  • کامپوزیت در ترمیم و اصلاح ترک خوردگی نقش دارد.
  • میتوان بدرنگی و بدفرمی دندان را با کامپوزیت درمان کرد.

برای انجام کامپوزیت، مشاوره و ویزیت می توانید به دکتر آریام بهترین متخصص ایمپلنت مراجعه کنید.

عوارض کامپوزیت دندان چیست؟

  • تغییر رنگ

یکی از عوارض کامپوزیت تغییر رنگ آن می باشد، کامپوزیت مانند سرامیک در مقابل تغییر رنگ مقاوم نیست و پس از مدتی تغییر رنگ داده و زرد می شود. برای جلوگیری از این اتفاق می توانید پس از انجام کامپوزیت از مواد غذایی رنگی مانند چای، نوشابه و..کم تر استفاده کنید. در صورت تغییر رنگ سالی یک یا دوبار به دندان پشک مراجعه کنید، تا پس از درمان دندان هایتان مجدد سفید شود.

  • شکستن کامپوزیت

کامپوزیت از رزین ساخته شده است متاسفانه رزین نسبت به سرامیک و آمالگام مقاومت و استحکام کم تری برای جلوگیری از شکسته شدن دارد، در صورت مراقبت درست می توانید عمر استفاده از کامپوزیت خود را بیشتر کنید. سعی کنید که از کارهایی مانند ناخن جویدن جلوگیری کنید و بادندانی که کامپوزیت شده غذاهای سفت نخورید، در صورت مراقبت صحیح تا چندین سال می توانید از آن ها استفاده کنید و در صورت هرگونه لب پریدگی با کم ترین هزینه و به راحتی می توانید کامپوزیت خود را درمان کنید.

شکست کامپوزیت دندان

شکستن کامپوزیت

  • افزایش حساسیت

ممکن است بعد از انجام کامپوزیت دندان هایتان کمی حساس شوند که پس از مدت زمان کوتاهی از بین می رود.

  • تورم لثه

درموارد نادر ممکن است بعد از کامپوزیت لثه متورم شود که باید به دندان پزشک مراجعه کنید. یکی از مزیت های کامپوزیت آسیب نرسیدن به دندان های طبیعی است، در واقع در کامپوزیت کم ترین آسیب به دندان های طبیعی می رسد چرا که در این روش نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست و مینای دندان سالم می ماند. روکش های کامپوزیت تنها برای تقویت زیبایی دندان ها نقش دارد.

درواقع روکش کامپوزیت هیچ تخریبی نیز به دندان های شما نمیرساند و تنها در افزایش زیبایی آن ها نقش دارد.

  • مهارت دندان پزشک

از آن جایی که کامپوزیت مانند لمینت در آزمایشگاه ساخته نمی شود و باید در یک جلسه توسط دندان پزشک ساخته شود، لذا نیازمند مهارت و تجربه دندان پزشک می باشد. کار کردن با مواد کامپوزیتی دشوار می باشد، در صورتی که دندان پزشک مهارت کافی را نداشته باشد ممکن است سبب نارضایتی بیمار شود.

نحوه کاشت کامپوزیت دندان

در ابتدا سطح دندان ها تمیز می شوند، سپس سطح دندان ها خشک شده و مواد کامپوزیت روی دندان ها قرار میگیر، سپس با یک چسب مخصوص بر روی دندان ها متصل می شوند و پرتو نور به کامپوزیت ها تابیده می شود پس از این که کامپوزیت اتصال محکمی با دندان های طبیعی برقرار کرد، سپس توسط دندان پزشک صیقل داده می شود.

طریق کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان

تفاوت کامپوزیت و لمینت

در واقع بزرگ ترین مزیت کامپوزیت نسبت به لمینت صرفه جویی در وقت و هزینه می باشد، در صورتی که نمیخواهید برای زیبای هزینه سنگینی انجام دهید، کامپوزیت روش مناسبی می باشد. روکش های کامپوزیت را می توان در یک جلسه در مطب متصل نمود و مثل لمینت نیازی به ساختن روکش در آزمایشگاه نیست به دلیل این که در کامپوزیت دندان ها تراشیده نمی شود، بر خلاف لمینت می توانید در صورتی که تمایلی به انجام دادن آن نداشتید، می توانید کامپوزیت را حذف کنید.

روکش های کامپوزیتی مزیت زیادی در برابر لمینت دارند، اگر می خواهید طرح لبخند زیبایی داشته باشید کامپوزیت یک گزینه عالی می باشد.

قیمت کامپوزیت دندان

قیمت کامپوزیت بستگی به شرایط بیمار و میزان آسیب دیدگی دندان ها می باشد که ابتدا باید برای مشاوره باید به مطب مراجعه کنید و همین طور به عواملی مانند تجربه، دستمزد دندان پزشک، نوع برند مصرفی و تعداد جلسات معاینه بستگی دارد، بنابراین لازم است که در ابتدا توسط دندان پزشک ویزیت شوید، سپس هزینه مناسب کامپوزیت دندان مشخص شود.

سخن آخر

کامپوزیت یکی از روش های لمینت می باشد که برازی زیبایی و طرح لبخند استفاده می شود. روشی مناسب و کاربردی همراه با هزینه مناسب و صرف وقت کم می باشد،  طبیعی است که هر روشی به غیر از مزایای که دارند دارای معایب و عوارضی نیز می باشند که امروز در این مقاله تعدادی از عوارض کامپوزیت را بیان کردیم تا اگر تاکنون اقدامی برای انجام دادن کامپوزیت  نکرده اید با مطالعه و اطلاعات دقیق تر اقدام کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =