logo aryam

عوارض لمینت دندان

عوارض لمینت دندان

عوارض لمینت

در ابتدا، تعریفی از لمینت را برایتان بیان می کنیم که لمینت چیست و برای چه کسانی کاربرد دارد:

لمینت

لمنیت یکی از روش های درمانی زیبایی ست، برای درمان شکستی، خوردگی و ترمیم رنگ دندان کاربرد دارد. لمینت از پوسته های نازکی تشکیل شده که استحکم بالایی دارند و می توانند بدرنگی، اصلاح فرم و یا فاصله ی بین دندان ها را بپوشانند.

لمینت، به صورت دو نوع  لمینت سرامیکی یا کامپوزیت انجام می شود که بسته به مقدار هزینه و مشکل دندان یکی از روش ها را می توانید انتخاب کنید.

90 درصد از مراجعه کنندگان میخواهند بدانند که برای اصلاح دندان و لبخند خود لمنیت کامپوزیت مناسب تر است یا سرامیکی و تفاوت آن دو چگونه است. برای آشنایی بیشتر تعریفی از هر دو را بیان می کنیم ولی همان طور که میدانید هیچ روشی از روش های زیبایی دندان بدون عارضه نبوده و همه ی روش ها معایب خود را دارند، در این جا قصد داریم نمونه هایی از عوارض لمینت دندان را هم برایتان توضیح بدهیم تا ضمن آشنایی با روش های مختلف لمینت از عوارض آن هم آگاه شوید.

عوارض لمینت دندان

در این جا عوارض کلی لمینت دندان  را برایتان بیان می کنیم و سپس و به صورت جزئی به  این روش می پردازیم:

  • هزینه گران
  • تعویض در صورت شکستگی
  • افتادن لمینت در صورت تراش بیش از حد
  • عدم استفاده از لمینت در پوسیدگی های عمیق
  • عدم تغییر شکل و رنگ پس از چسباندن لمینت
  • افزایش حساسیت دندان ها
  • شکستن و لب پریدگی

لمینت کامپوزیتی

کامپوزیت از مواد ترمیمی تشکیل شده است که هم رنگ دندان می باشند و در یک جلسه توسط دندان پزشک ساخته و در همان جلسه با مهارت و دقت زیاد با توجه به آناتومی دندان روی دندان قرار می گیرند. در این روش مهارت دندان پزشک بسیار حائز اهمیت است. لازم به ذکر است که طول عمر این روش نسبت به لمینت سرامیکی کم تر می باشد.

در این روش، ابتدا دندان پزشک روی یک دندان جداگانه مواد کامپوزیتی را قرار داده و با اشعه یو وی مواد کامپوزیت را سفت و محکم می کند سپس با استفاده از پولیش، مواد کامپوزیت را شکل و فرم داده و این کار را برای تک تک دندان ها انجام می دهد.

کامپوزیت بهترین راه حل برای مشکلات جزئی دندان می باشد.

در کامپوزیت دندان را با پولیش فرم می دهند

کامپوزیت دندان

عوارض کامپوزیت

  • تورم لثه

بعضی مواقع، کامپوزیت سبب التهاب لثه می شود که در این صورت باید فورا به دندان پزشک مراجعه کرد.

  • پوسیدگی دندان

به دلیل تراشیدن مینای دندان توسط دندان پزشک اگر مراقبت کافی صورت نگیرد منجر به پوسیدگی دندان می شود.

  • ماندگاری و عمر کم

ماندگاری این روش نسب به لمینت سرامیکی کم تر می باشد.

  • مقاومت کم

این روش نسبت به لمینت سرامیکی مقاومت کم تری به تغییر رنگ نشان می دهد و به اندازه لمنیت سرامیکی قوی نیست.

تورم لثه از عوارض کامپوزیت می باشد

عوارض کامپوزیت دندان

نوع دیگری از لمینت دندان به صورت سرامیکی است که از سرامیک ساخته شده است، در این قسمت می خواهیم توضیحاتی دراین مورد بیان کنیم:

لمینت سرامیکی

در مواقع نامرتب بودن دندان ها، بدرنگی، فاصله داشتن بین دندان ها از این روش استفاده می شود. مواد سرامیکی استفاده شده در لمینت با توجه به معایب دندان بیمار تعیین می شود در حال حاضر استفاده از لمینت پورسلین بیشتر از سایر کاربرد دارد.

این نوع لمینت طول عمر، ماندگاری و دوام بیشتری نسبت به کامپوزیت دارد.

پورسلین پوسته نازکی است که هم رنگ دندان ساخته می شود و آن را رون دندان های جلویی افراد قرار می دهند که شکل، اندازه و فرم این پوسته ها را می توان طبق نظر بیمار و دندان پزشک به شکل دلخواه تعیین کرد.

سرامیک یا پورسلین به تنهایی بسیار شکننده هستند اما در صورتی که به دندان طبیعی متصل شوند توسط ساختار محکم دندان طبیعی نگه داشته شده و در مقابل تغییر رنگ، شکستگی و ساییدگی مقاوم می باشند.

لمینت سرایمکی پوسته نازکی است که روی دندان قرار می گیرد

لمینت سرامیکی

عوارض لمینت سرامیکی

  • برگشت ناپذیری

پس از معاینه و ساخت پوسته سرامیکی در آزمایشگاه مینای دندان کمی تراش داده شده سپس پوسته روی آن قرار میگیرد بعد از قرار گرفتن لمینت روی دندان امکان استفاده ی مجدد از دندان طبیعی بدون لمینت امکان پذیر نیست.

  • تعویض لمینت

درصورت شکسته شدن لمینت، ترک برداشتن و یا افتادن آن ها نیاز به تعویض لمینت ایجاد می شود گرچه عمر این لمینت ها بسیار زیاد است ولی در صورت عدم رعایت بهداشت و مراقبت ناصحیح ضربه خوردن و فشار آوردن زیاد لمینت ممکن است بشکند یا بیفتد که دراین صورت امکان ترمیم وجود نداشته و باید لمینت برداشته شده و لمینت دیگری در آزمایشگاه ساخته و جایگزین شود.

  • عدم امکان سفید کردن مجدد لمینت

در صورت سیگار کشیدن، استفاده از نوشیدنی های الکلی،  مصرف زیاد چای و قهوه امکان زرد شدن لمینت ها وجود دارد. اگر بعد چندسال این اتفاق افتاد امکان سفید کردن مجدد با مسواک یا مواد سفید کننده مانند بلیچینگ وجود ندارد و شما باید لمینت خود را براشته و با لمینت دیگری جایگزین کنید.

  • حساسیت دندان ها

یکی از عوارض شایع در استفاده از لمینت می باشد. در لمینت مینای دندان توسط دندان پزشک تراشیده می شود، به همین دلیل میزان برخورد مواد خارجی با سطح داخلی دندان بیشترشده و باعث حساسیت دندان نسبت به سرما و گرما بیشتر شود.

زردشدن لمینت از عوارض آن است

عوارض لمینت

بهتر است، قبل از انتخاب هریک از روش های زیبایی مطالعه کافی را در این مورد انجام دهید  و از مزایا و معایب هر روش مطلع شوید. لمنیت روش مناسبی برای زیبایی، ترمیم ظاهر دندان و اصلاح طرح لبخند می باشد ولی همان طور که گفته شد معایب و عوارض خاص خودش را دارد.

حتما قبل از لمینت دندان ها و لثه های خود را از لحاظ سلامت و استحکام بررسی کنید تا عوارض لمینت دندان برایتان به حداقل برسد. همچنین جراحی ها و فرآیند های زیبایی دندان را نزد بهترین متخصص ایمپلنت انجام دهید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =