logo aryam

عوارض بلیچینگ دندان با لیزر

بررس یعوارض بلیچینگ دندان

سفید کردن دندان با لیزر

بلیچینگ در کنار لمینت، کامپوزیت و اسنپ آن اسمایل یکی از روش های سفید کردن دندان هایی می باشد که زرد و کدر شده اند. در بلیچینگ دندان انتخاب دندانپزشک بسیار حائز اهمیت می باشد. بلیچینگ دارای مزایا و معایبی خواهد بود و ما در این مطلب به عوارض بلیچینگ دندان با لیزر خواهیم پرداخت.

بلیچینگ دندان با لیزر از بروزترین روش های سفید کردن دندان ها می باشد. درخشانی دندان هایی که با بلیچینگ سفید می شوند به مراتب بیشتر از دیگر روش ها می باشد. اما این روش دارای عوارض و مضراتی نیز هست.

معایب و عوارض بلیچینگ دندان با لیزر

رنگ دندان انسان در طیف های مختلف از رنگ زرد است. در گذر زمان با توجه به ژنتیک و سبک زندگی فرد، رنگ زرد دندان همواره تیره تر می شود. بدین معنا که این رنگ زرد در رنگدانه های دندان ها می باشد که نمی توان آنها را برای همیشه سفید کرد. حتی در بلیچینگ که از لیزر استفاده می شود، سفید بودن دندان ها همیشگی نخواهد بود و در گذر زمان رنگ دندان مجددا باز می گردد.

عوارض سفید کردن دندان با لیزر

بلیچینگ دندان با لیزر

عوارض بلیچینگ در بارداری

لیزر و اشعه آبی حتی در امن ترین حالت هم برای برخی ممکن است با مضراتی همراه باشد. برای مثال به افراد باردار توصیه می شود تا زمانی که فرزند خود را در بدن دارند و حتی زمانی که به او شیر می دهند از قرار گرفتن در معرض اشعه ها خودداری کنند.

حساسیت دندان پس از بلیچینگ

در اکثر مواقع افرادی که اولین بار است بلیچینگ می کنند ممکن است دچار حساسیت در دندان های خود شوند. البته بروز حساسیت به دندانپزشک نیز وابسته است. به همین خاطر پیش از این به اهمیت دندانپزشک در این زمینه اشاره کردیم.

این حساسیت به این گونه است که دندان ها در برابر سرما و داغی غذا واکنش نشان می دهند به این صورت که شما احساس درد خواهید کرد. علائم حساسیت دندانی به تدریج برطرف می شود. در برخی مواقع برای شما نیترات پتاسیم و ژل سدیم فلوراید تجویز می شود.

در صورتی که سابقه حساسیت دندانی دارید پیش از بلیچینگ، دندانپزشک خود را مطلع کنید.

تحریک بافت لثه از عوارض بلیچینگ دندان با لیزر

تحریک بافت لثه با نام سوختگی شیمیایی نیز معروف است که از عوارض بلیچینگ دندان با لیزر می باشد. در صورتی که مواد سفید کننده (هیدروژن پروکسید و کربامید پروکسید) با لثه تماس داشته باشند، لثه کاملا سفید می شود. البته به سرعت پس از اتمام بلیچینگ رنگ آنها به حالت طبیعی باز می گردد.

در این میان ممکن است شاهد التهاب لثه ها باشید که هیچ جای نگرانی نیست. تنها پس از چند ساعت التهاب لثه برطرف می شود. تنها در صورتی که این مدت زمان خیلی طولانی شد به دندان پزشک مراجعه نمایید.

همان طور که مشاهده می نمایید اینگونه مضرات بلیچینگ دندان موقتی می باشند و تنها نیاز به زمان دارند.

بلیچینگ دندان با اشعه آبی

طرح لبخند با لیزر

آسیب به میانی دندان از عوارض بلیچینگ دندان با لیزر

در صورتی که دندان پزشک به درستی از مواد بلیچینگ استفاده نکند. ممکن است به مینای دندان شما آسیب بزند و حتی آن را از بین ببرد. این عارضه می تواند غیر قابل جبران نیز باشد. به همین خاطر توصیه می شود در بلیچینگ خانگی نهایت دقت را به عمل آورید. البته درصد هیدروژن پروکسید مواد بلیچینگ خانگی بسیار کمتر از ماده ای است که دندانپزشکان استفاده می کنند. در هر صورت توصیه می شود برای جلوگیری از عوارض بلیچینگ خانگی نهایت دقت در انتخاب دندان پزشک و استفاده از مواد بلیچینگ را داشته باشید.

عدم تغییر دندان ها پس از بلیچینگ

نتیجه ایده آل برای همگان اتفاق نخواهد افتاد. ممکن است پس از بلیچینگ، سفیدی دندان های شما بیش از حد باشد به گونه ای که جلوه خوبی نداشته باشد.

همچنین ممکن است پس سفید کردن لکه هایی روی دندان های شما ظاهر شوند. به این دلیل که تمام قسمت های مینای دندان شما سفید نشده باشد. برای جلوگیری از این موارد در انتخاب دندانپزشک خود دقت نمایید. همجنین می توانید لمینت و کامپوزیت را جایگزین بلیچینگ کنید.

چگونه عوارض بلیچینگ دندان با لیزر را به حداقل برسانیم؟

با مراقبت می توان از بروز این عوارض جلوگیری کرد. این مراقبت ها به شرح زیر نیز می باشند.

  • انتخاب دندانپزشک متخصص
  • کنار گذاشتن سیگار، الکل و …
  • اعمال مراقبت های بعد از بلیچینگ طبق دستور دندانپزشک

سفید شدن دندان با لیزر چگونه است؟

بهتر است بدانیم که اشعه های آبی چگونه باعث سفید شدین دندان ها می شوند. طبیعی است که یک اشعه آبی مرئی به تنهایی نمی تواند موجب سفیدی دندان شود. با این اوصاف به این نتیجه می رسیم که اشعه، تنها یک کاتالیزور می باشد که در کنار عوامل دیگر به سفید شدن دندان ها سرعت می بخشد.

حال این عوامل سفید کننده که تحت تاثیر لیزر قرار می گیرند هیدروژن پروکسید و کربامید پروکسید هستند که از عناصر فعال در طبیعت به حساب می آیند. در اصل هیدروژن پروکسید است که با تغییرات شیمیایی موجب تغییر رنگ دندان ها می شود.

البته اشعه های آبی جایگزین اشعه فرابنفش می باشند که بسیار ایمن تر هستند.

چگونگی سفید کردن دندان با لیزر

بلیچینگ دندان با اشعه آبی

نتیجه گیری

بلیچینگ دندان همانند لمینت و کامپوزیت دارای مضرات و عوارضی می باشد. این عوارض در کوتاه مدت بر طرف شده و با مراقبت هایی می توان از بروز و پیشرفت آنها جلوگیری کرد.

سوالات متداول عوارض بلیچینگ دندان با لیزر

Rate this post
1دندان هایی که در معرض پوسیدگی هستند را می توان با لیزر سفید کرد؟
از آنجا که ممکن است لیزر به مینای دندان آسیب برساند  این امر توصیه نمی شود.
2سفیدی دندان پس از بلیچینگ تا چه مدت ماندگار است؟
پس از 6 الی 12 ماه دندان به رنگ اولیه خود بازمی گردد.
3آیا در دوران شیردهی می توان بلیچینگ کرد؟
توصیه می شود در دوران پیش از بارداری، بارداری و شیردهی در معرض لیزر قرار نگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − هفت =