logo aryam

عوارض ایمپلنت دندان

کاشت و عوارض ایمپلنت دندان

عوارض ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان مانند هر فرآیند جراحی دیگری می تواند عوارضی داشته باشد. اصولا عوارضی که به وجود می آیند برگرفته از عدم رعایت نکاتی هستند که برای پیشگیری از درمان لازم و ضروری هستند. هر عملی بعد از انجام آن، نیازمند رعایت یکسری نکات است که این نکات تکمیل کننده کار عمل است. رعایت این نکات می تواند به بهبودی سریع بیمار کمک کند.

بسیاری از افراد بنا به هر دلیلی بعد از کاشت ایمپلنت دندان با عوارضی روبرو می شوند. ممکن است عدم آشنایی با این عوارض باعث شود که برای شخص مشکلات بزرگتری به وجود آید. اما اگر اطلاعات فرد در این زمینه مناسب باشد می تواند به خوبی از بروز این عوارض جلوگیری کند و یا مشکل را  هرچه سریع تر برطرف سازد. اگر به دنبال کسب اطلاعات درباره عوارض ایمپلنت دندان کسب کنید، با ما همراه باشید.

کاشت ایمپلنت دندان

اینپلنت دندان

عوارض ایمپلنت دندان

زمانی که شخصی عمل ایمپلنت دندان را انجام می دهد دکتر به وی در مورد عوارض بعد از عمل توضیحاتی را ارائه می دهد. باید به این نکته توجه داشت که عوارض ایمپلنت موقتی هستند. یعنی فرد می تواند با انجام و رعایت نکاتی عارضه به وجود آمده را رفع کند.

عمل ایمپلنت دندان مانند دیگر کارهای دندانپزشکی مانند؛ عصب کشی، تراشیدن و…. دارای عوارضی است که به صورت موقتی به وجود می آیند.

مراقبت های ویژه از دهان و دندان می تواند مهمترین عنصر برای جلوگیری از هر گونه عارضه دائمی باشد. اصولا عوارضی که بعد از ایمپلنت دندان به وجود می آیند به صورت موقتی هستند اما اگر به این عوارض بی توجهی شود و آن ها را ساده گرفت می توانند به صورت طولانی مدت و حتی دائمی در دهان باقی بمانند. پس توصیه ما به شما این است که نکاتی را که پزشک به شما می گوید را جدی بگیرید تا مشکلی برای شما پیش نیاید.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان

عوارض کلی ایمپلنت دندان

  1. خارج شدن روکش

یکی از عوارضی که اغلب برای افرادی که کاشت ایمپلنت دندان را انجام می دهند به وجود می آید، خارج شدن روکش از دندان است. در سال اول معمولا روکش را به  وسیله چسب به دندان می چسبانند که همین موضوع باعث می شود که روکش از دندان خارج شود. البته به این نکته باید توجه کرد که این مشکل زمانی پیش می آید که دخانیات اعم از سیگار، قلیان و … استعمال شود، همچنین شکستن اجسام سخت با دندان ایمپلنت شده می تواند دلیل بر علت باشند.

البته این موضوع جای نگرانی ندارد، چرا که با مراجعه به پزشک می توان مجدد روکش را بر روی دندان ها نصب کرد.

  1. لق شدن ایمپلنت دندان

یکی از عوارض مهم در ایمپلنت دندان لق شدن آن است. لق شدن ایمپلنت دندان چند دلیل می تواند داشته باشد. اولین دلیل آن می تواند لق شدن فیکسچر باشد. فیکسچر پایه ایمپلنت است، ایمپلنت دندان بر روی پایه ای سوار است که به آن پایه ایمپلنت یا فیکسچر گفته می شود.

لق شدن فیکسچر می تواند به دلیل جوش نخوردن پایه با استخوان فک باشد. در این شرایط کمبود و یا ضعیف بودن استخوان فک می تواند دلیل بر علت باشد. همچنین می تواند مقصر دیگر لق شدن ایمپلنت، متخصص ایمپلنت باشد؛ این در صورتی است که پزشک به خوبی پایه ایمپلنت را در فک نکاشته باشد. شکاندن اجسام سخت و شکاندن یخ با دندان نیز می تواند از دیگر دلایل لق شدن ایمپلنت دندان باشد.

در مواردی ممکن است پروتز دندان بعد از گذشت زمان بلند شود و این عمل به دلیل جویدن در طول زمان ممکن است اتفاق بیوفتد. در این شرایط با جویدن، پایه های ایمپلنت تکان می خورند و پروتز ایمپلنت دندان نیز بلند خواهد شد. زمانی که با این مشکل روبرو خواهید شد باید نزد دندانپزشک روید و بلندی پروتز را برای شما ترمیم کند.

  1. شکستگی پیچ داخل ایمپلنت

در برخی موارد به دلیل فشار آوردن بیش از حد به دندان ممکن است پیچ داخلی ایمپلنت شکسته و یا شل شود. اتفاق هایی از قبیل شکستن آجیل با دندان و یا رفتن سنگ یا استخوان سخت بر زیر دندان موجب این مورد می شوند.

اگر با این مشکل روبرو شدید باید نزد فوق تخصص ایمپلنت بروید. دکتر با بلند کردن پروتز می تواند آن را ترمیم کند و اصلا جای نگرانی نیست.  فقط ممکن است در این مدت قدری درد داشته باشید که با خوردن قرص مسکن می توانید درد خود را تسکین دهید.

  1. شکستگی بدنه ایمپلنت

این مشکل به ندرت به وجود می آید. در موارد اندکی پیش آمده است که بدنه ایمپلنت بشکند.  این مشکل زمانی پیش میاید که فشار بسیار زیادی به دندان ها وارد شود و در آن زمان است که  بدنه ایمپلنت خواهد شکست. پس شما باید در زمان خوردن غذا و خوراکی ها بسیار دقت کنید رعایت این موارد فقط به شما کمک می کند تا از بروز هر عارضه ای جلوگیری به عمل آورید.

سخن آخر

عمل جراحی مربوط به کاشت ایمپلنت دندان و مثلهم را پیش بهترین متخصص ایمپلنت انجام دهید تا با کمترین عارضه مواجه شوید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − سه =