logo aryam

عوارض آمپول بی حسی دندان

عوارض آمپول بی حسی دندان

بررسی عوارض بی حسی دندان

عوارض مواد بی حس کننده دندان ها خیلی نیستند، اما ممکن است گاهی پیش آیند. بی حس شدن دیگر قسمت ها در کنار قسمت مد نظر نیز یکی از متدوال ترین عوارض آمپول بی حسی دندان است.

بررسی عوارض آمپول بی حسی دندان

پس از تزریق آمپول بی حسی دندان به لثه ها، احتمال دارد که پلک چشم و یا عضلات گونه شل گردند و به افتادگی دچار شوند. ما همواره در این مقاله به بررسی عوارض آمپول بی حسی دندان نیز خواهیم پرداخت. که بعضی از این عوارض عبارتند از:

سایر عوارض آمپول بی حسی دندان عبارتند از:

  • ضایعات پوستی مثل کهیر
  • احساس سرگیجه و سبک شدن سر
  • سردرد و بی حسی در بخش هایی از بدن
  • عرق کردن
  • سوزش، خشکی دهان یا گلو درد
  • خستگی و بی حالی
  • احساس حالت تهوع و استفراغ
  • ایجاد مشکلات تنفسی
  • ایجاد مشکلات بینایی
  • ایجاد مشکلات در بلع
  • کاهش و یا افزایش فشار خون
  • فراموشی

عوارض بالا در بیشتر مواقع همگی به صورت موقت پیش می آیند و نمی توانند در طولانی مدت اختلالی برای بیمار به وجود آورند. در صورتی که عوارض آمپول بی حسی دندان بیش از یک هفته برای شما ماندگار شد، به پزشک متخصص خود حتما اطلاع دهید. بعضی از عوارض در مدت چند ماه رفع می شوند و بعضی به مداخله پزشکی احتیاج دارند.

رعایت بهداشت دهان و دندان جهت جلوگیری از احتیاج به درمان های پیچیده دندانپزشکی بهترین روش برای پیشگیری از عوارض آمپول بی حسی دندان است.

روزی دو بار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و جهت برخورداری از دهان و دندان سالم از یک رژیم غذایی مناسب نیز استفاده کنید. و البته معاینه شش ماه یک بار دندانپزشکی را نیز حتما دنبال کنید.

درصورت ایجاد مشکل در دندان و یا لثه ها، حفظ سلامت دهان و دندان به درمان های دندانپرشکی نیز احتیاج می باشد. و همچنین به کارگیری از مواد بی حسی در اکثر درمان های دندانپزشکی نیز اجتناب ناپذیر است.

اما هنگامی که این کار به صورت صحیح صورت بگیرد، دیگر جای نگرانی نیست. اما بعضی از افراد دچار عوارض آمپول بیحسی دندان می شوند. که در ادامه به انواع بی حسی و علت بروز پاسخ منفی در بعضی از بیماران نیز پرداختیم.

ناتوانی در پلک زدن

همان گونه که ذکر شد برخی اوقات تزریق آمپول بی حسی جدا از ناحیه مد نظر موجب بی حس شدن سایر قسمت های صورت نیز می گردد. دشواری در پلک زدن یکی از این عوارض آمپول بی حسی دندان است که می تواند موجب خشکی و ناراحتی چشم شود.

اگر بعد از تزریق آمپول بی حسی دندان نمی توانید پلک بزنید، به دندانپزشک متخصص نیز اطلاع دهید. متخصص دندانپزشک می تواند پلک شما را به صورت موقت با چسب ببندد تا چشمتان خشک نگردد. با از بین رفتن اثر دارو، بایستی پلک شما نیز باز شود.

هماتوم

یکی دیگر از عوارض آمپول بی حسی دندان هماتوم می باشد که به متورم شدن قسمت تزریق شده همراه با خون می گویند که می تواند در اثر برخورد سوزن با عروق خونی در زمان تزریق ایجاد می شود.

هماتوم لثه

هماتوم یکی از عوارض بی حسی دندان

افزایش ضربان قلب

مواد موجود در آمپول بی حسی دندان می تواند باعث بالا رفتن ضربان قلب به مدت یک تا دو دقیقه گردد. اگر که احساس می کنید که به افزایش ضربان قلب دچار شده اید، این مسئله را با دندانپزشک متخصص خود نیز در میان بگذارید.

همچنین عصبی بودن در زمان خوابیدن روی تخت دندان پزشکی می تواند دلیلی جهت تپش قلب باشد. هنگامی که به استرس دچار شوید، بدن ماده ای به اسم آدرنالین را ترشح می کند و باعث بالا رفتن فشار خون و درنتیجه تندتر کار کردن قلب می گردد.

برخی از آمپول های بی حسی دندان و موضعی در دندانپزشکی دارای مقداری ماده ی اپی نفرین (به نام آدرنالین نیز شناخته شده است) نیز می باشند.

درنتیجه به علت استرس هم بدن افراد آدرنالین ترشح می کند و هم دندان پزشک نیز با تزریق آمپول بی حسی موضعی به اندازه این مقدار آدرنالین اضافه می کند.

اما دلیل اینکه در بعضی از درمان ها، حس می کنید که بالا رفتن ضربان قلب در حین تزریق آمپول بی حسی دندان بیشتر از اندازه حس شده در جلسات درمانی قبل بوده است، این می باشد که گاهی دندانپزشک سهوا آمپول بی حسی را به یک رگ خونی کوچک تزریق می کند و این تپش بیشتر حس می شود.

در این مورد از تزریق، مواد بی حسی به سرعت در بدن پخش می شود و به علت وجود آدرنالین موجب افزایش ضربان قلب می گردد. اغلب این تپش زیاد پس از حدود ۱۰ ثانیه یا همین حدودا نیز برطرف می شود و برای قلب نیز خطرناک نمی باشد.

از طرفی دیگر هم خیلی کم این موضوع پیش می آید که دندانپزشک آمپول بی حسی دندان را به صورت مستقیم به رگ خونی تزریق کند. درنتیجه بی حسی در اطراف عصب دندان باقی می ماند و درمان را تسهیل می بخشد.

صدمه به اعصاب یکی از عوارض بی حسی دندان

اگر سوزن تزریق به صورت مستقیم به عصب شما تماس پیدا کند، دچار عوارض آمپول بی حسی دندان از جمله: بی حسی و درد از چند هفته تا چند ماه نیز می شوید. صدمه به عصب در زمان تزریق آمپول بی حسی عارضه نادری می باشد و کم پیش می آید.

اعصاب دندان

صدمه به اعصاب دندان

معرفی انواع بی حسی

در صورت کلی در علم پزشکی نیز ما دو نوع بی حسی داریم، که یکی بی حسی موضعی و دیگری بی هوشی عمومی نیز می باشد.

بی حسی موضعی

از دست دادن احساس درد به صورت موقتی بدون پایین آوردن سطح هوشیاری در یک ناحیه از بدن که به کمک یک داروی موضعی به صورت تزریق به وجود می آید را بی حسی موضعی نیز می گویند.

در حقیقت، متخصص دندانپزشک ناحیه ای از دهان شما را به وسیله آمپول بی حسی و تزریق اندازه ای از دارو به درون لثه یا داخل گونه بی حس می کند و شما هم چنان در حین پروسه درمان نیز هوشیار بیدار هستید.

از بی حسی موضعی جهت درمان های راحت تر به کار گرفته می شود که موجب درد و ناراحتی بسیاری در بیمار نمی شوند.

به طور کلی عوارض بی حسی دندان ربطی به نوع آن ندارد و ممکن است هر کدام از آنها موجب پیدایش مشکلاتی برای بیمار گردند.

بی حسی موضعی

بی حسی دندا با روش موضعی

بی هوشی عمومی

این روش بی هوشی، شما را به صورت کامل برای یک مدت زمان طولانی تری نیز به خواب می برد و شما دیگر هوشیار نبوده و یک ماسک اکسیژن به نفس کشیدن بهتر شما کمک می کند.

هر چند این واژه کمی گمراه کننده است، اما بیهوشی عمومی نقش بیشتری در آسوده بودن شما در حین پروسه درمان دارد و به وسیله یک متخصص ماهر در این زمینه صورت می گیرد.

معرفی درمان هایی که به بی حسی دندان احتیاج دارند

کلیه درمان های دندانپزشکی به راحتی جرم گیری معمولی و ویزیت ساده دندان ها نمی باشند. کشیدن دندان یکی از متداول ترین دلایل احتیاج به بی حسی است.

هنگامی که دندان پوسیده می شود باید کشیده شود، و دندانپزشک اطراف دندان مدنظر را بی حس می کند.

همچنین دندان عقل هم یکی دیگر از پروسه هایی می باشد که نیاز به عمل بی حسی دارد، که البته اغلب در مورد دندان نهفته و دندانی که به صورت کامل رشد نکرده است نیز استفاده می شود.

درمان عصب کشی هم یک گزینه دیگری است که به بی حسی احتیاج دارد. هنگامی که پالپ دندان صدمه می بیند و دچار عفونت می شود، قسمتی از دندان که دارای پالپ است بایستی تمیز و پر شود تا از کشیدن دندان جلوگیری گردد.

پر کردن دندان ها هم یکی دیگر از علل متدوال نیاز به بی حسی می باشند. هنگامی که به پر کردن دندان احتیاج دارید، که قسمت کمی از دندان شما به پوسیدگی دچار شده باشد. این قسمت کوچک باید برداشته شده و با مواد پر کننده نیز پر گردد.

درمان دندان با استفاده از بی حسی

لکارگیری بی حسی برای درمان دندان

سخن پایانی

ما همواره در این مقاله به بررسی عوارض آمپول بی حسی دندان پرداختیم. و شما همراهان گرامی با خواندن مطالب بالا با انواع بی حسی و علت بروز پاسخ منفی در بعضی از بیماران نیز مطلع و آشنا خواهید شد.

سوالات متدوال عوارض آمپول بی حسی دندان

  1. هماتوم چیست؟
    یکی از عوارض آمپول بی حسی دندان هماتوم می باشد که به متورم شدن قسمت تزریق شده همراه با خون می گویند.
  2. انواع بی حسی چیست؟
    بی حسی به دس دویته بی حسی موضعی و بی هوشی عمومی تقسیم بندی می‌شود.
  3. سه مورد از عوارض آمپول بی حسی دندان چیست؟
    سه مورد از عوارض بی حسی دندان شامل ضایعات پوستی مثل کهیر، احساس سرگیجه و سبک شدن سر و سردرد و بی حسی در بخش هایی از بدن می‌باشد.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − شش =