logo aryam

علت سیاه شدن دندان ها چیست؟

سیاهی در ریشه دندان ها

علت سیاه شدن دندان ها

علت سیاه شدن دندان ها چیست؟

دندان ها در حالت طبیعی و عادی سفید، زرد مایل به رنگ سفید می باشند. مینای دندان ها از مقدار زیادی کلسیم ساخته شده است، به همین علت سفیدی دندان ها به دلیل وجود کلسیم می باشد. پس می توان گفت کم شدن کلسیم در ایجاد لکه های سیاه بر روی دندان ها بسیار موثر میباشد.

علت سیاه شدن دندان ها به عوامل مختلفی مرتبط می باشد، که تشخیص این مشکل از سمت دکتر دندانپزشک قابل تشخیص می باشد. در متن زیر به عوامل مختلف بروز این مشکل میپردازیم:

عوامل خارجی سیاه شدن دندان ها

همانطور که از این کلمه مشخص است بروز این مشکل از عوامل خارج از درون بدن انسان بروز می دهد و باعث بوجود آمدن تغییر رنگ دندان ها می شود.

استفاده مداوم از نوشابه های گازدار، قهوه، برخی از ادویه ها، خوراکی های دارای رنگ افزودنی و … باعث می شود به مرور رنگ دندان ها تغییر کنند، چون این رنگدانه ها به محض استفاده به دندان ها می چسبند و همین علت بر روی سطح مینای دندان اثر می گذارد.

بهتر است برای جلوگیری از این مشکل بعد از مصرف این مواد خوراکی از مسواک برای تمیز شدن دندان ها استفاده شود. در صورت عدم استفاده از مسواک و عادت بد غذایی پلاک هایی برروی سطح دندان ایجاد می شود که تبدیل به جرم سختی به اسم تارتار خواهد شد. تارتار باعث می شود رنگدانه ها به رنگ سیاه، خاکستری، قهوه ای تبدیل شوند. این مشکل علاوه برا اینکه ظاهری ناخوشایند و زشت به دندان ها می دهد باعث ایجاد بیماری های دهان و دندان می شود.

  • علت دیگر این مشکل مصرف سیگار و تنباکومی باشد که تاثیر مستقیمی بر مینای دندان ها دارد.
  • مصرف داروهای مکمل مثل مکمل های آهن مایع
  • استفاده مداوم از بعضی دهان شویه ها و خمیر دندان ها
  • برداشتن تاج دندان و پرکردن آن با مواد سولفید نقره
  • ضربه به دندان

ضربه شدیدی که به دندان براثر تصادفات رانندگی یا برخورد با جسمی سخت ایجاد شود، باعث می شود جریان خون در پالپ متوقف شود و دندان می میرد؛ دندان مرده به رنگ سیاه تغییر می کند. پس می توان گفت یکی دیگر از علت های رنگ سیاه دندان ها دندان مرده می باشد.

سیگار و نوشیدنی گازدار

عوامل تغییر رنگ دندان ها

عوامل داخلی سیاه شدن دندان ها

عوامل داخلی ایجاد این مشکل مربوط به عفونت ها و پوسیدگی های لایه های زیرین دندان ها می باشد. به این نوع از عفوت ها، عفونت پالپ یا مغز دندان می گویند. این پوسیدگی حفره ای بسیار کوچکی در بین دندان ها ایجاد می کند و پس از مدتی این حفره ها عمیق تر می شوند و باعث خرابی داخلی دندان ها هستند، به همین علت این مشکل باعث می شود پس از چند ماه دندان ها ظاهری سیاه یا متمایل به قهوه ای پیدا کنند.

برای جلوگیری از بوجود آمدن این مشکل استفاده از نخ دندان با سایز مناسب و هر شش ماه یکبار مراجعه به دندانپزشک بابت چکاپ توصیه می شود.

علل سیاه شدن روکش دندان

افرادی که برای ترمیم دندان های خود از روکش استفاده می کنند، گاهی دیده شده با آنکه این مواد برای ترمیم و زیبایی به کار می روند و دچار پوسیدگی نمی شوند با این حال رنگدانه های آن ها سیاه میشود، که در زیر به این موضوع میپردازیم:

  1. از اولین علت بوجود آمدن این مشکل مصرف پیش از حد نوشابه های گازدار و خواراکی های رنگی می باشد و استعمال سیگار و قلیان است.
  2. برای ترمیم و چسباندن روکش از پایه های فلزی مانند پین استفاده می کنند، این پین ها به رنگ تیره ای می باشند. بعدازگذشت چند سال لثه فرد تحلیل می رود به همین خاطر پایه های فلزی مشخص می شود و همین موضوع باعث می شود دندان هاظاهری تیره و خاکستری داشته باشند.

علایم سیاه شدن دندان ها

دندان ها هیچ وقت به سرعت تغییر رنگ نمی دهند و به همین علت بروز این مشکل دارای علایمی می باشد، که می توان متوجه شد دندان دچار سیاه شدن شده است.

وجود لکه های کوچک تیره ای قهوای در نقاط مختلف دندان از اولین نشانه های این مشکل می باشد. این نقاط کوچک اکثرا در نزدیکی خط لثه ایجاد می شود. وقتی رسوبات علت سیاه شدن دندان باشند، در خارج از دندان آسیاب یا داخل دندان های جلو تغییر رنگ ایجاد به وجود می آید.

رسوبات تا زمانی که باعث ایجاد لکه های تیره برروی دندان شوند و از بروز آن جلوگیری نشود ادامه خواهند داشت به همین خاطر این لکه ها رفته رفته بیشتر می شوند.

دندان سیاه جلو

علایم سیاه شدن دندان ها

 راه های از بین بردن لکه های سیاه دندان

برای از بین بردن این لکه ها استفاده مداوم از مسواک و نخ دندان ابتدایی ترین و مهم ترین عملی می باشد که باید انجام شود، اما اگر این لکه ها به واسطه مسواک ازبین نروند، باید توسط پزشک متخصص با معاینه دندان و علت یابی ایجاد آن بررسی شود.

در این موارد اگر رسوبات داخل دندان باعث تغییررنگ دندان باشد دندانپزشک باید رسوبات را از بین ببرد، این روش اکثرا با جرم گیری دندان ها انجام می شود. دندان پزشک از دستگاه های اولتراسونیک با ایجاد ویبره به جهت ازبین بردن رسوبات استفاده می کند.

راهکارهای پیشگیری از سیاه شدن دندان ها

  • دندان ها باخمیردندان حاوی فلوراید دوبار در روز شست وشو داده شود.
  •  از خلال دندان بعدازمصرف غذا استفاده شود.
  • از مصرف مداوم غذاهای شیرین جلوگیری شود.
  • هرشیش ماه یکبار بابت چکاپ به دندان پزشک مراجعه شود.
راهکارهای پیشگیری از سیاه شدن دندان ها

استفاده از مسواک و نخ دندان

سخن آخر

با توجه به مطالب بالا می توان گفت سیاه شدن دندان ها برروی مینای دندان تاثیر می گذارد، این مشکل به دلیل علتهای مختلفی بروز می دهد. از جمله علتهای درونی که مربوط به مشکلات داخلی بدن و عوامل خارجی که در خارج از بدن دلالت دارد مرتبط می شود، ولی می توان از بروز سیاه شدن وپدیدآمدن لکه هابر سطح  دندادن تا حدزیادی پیشگیری به عمل آورد.

سوالات متداول علت های سیاه شدن رنگ دندان ها

  1. کدام عوامل خارجی در تغییر رنگ دندان ها تاثیر گذارند؟
    عواملی مانند استفاده مداوم از نوشیدنی های گازدار، قهوه، مصرف سیگار، داروهای مکمل و …
  2. چطور می توانیم از سیاه شدن دندان ها جلوگیری کنیم؟
    کافیست به میزان کافی دندان هایتان را با خمیردندان حاوی فلوراید بشویید؛ پس از صرف غذا از خلال دندان و یا نخ دندان استفاده کنید؛ از مصرف زیاد غذاهای شیرین پرهیز کنید.
  3. به چه علت ترمیم دندان باعث سیاه شدن رنگ دندان ها می شود؟
    برای ترمیم و چسباندن روکش از پایه های فلزی مانند پین استفاده می کنند؛ این پین ها تیره رنگ هستند، بعد از گذشت چند سال، لثه فرد تحلیل می رود؛ به همین خاطر پایه های فلزی مشخص می شوند و همین موضوع باعث می شود دندان ها ظاهری تیره و خاکستری داشته باشند.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + دوازده =