logo aryam

علت زرد شدن کامپوزیت دندان

زرد شدن کامپوزیت دندان

تغییر رنگ دادن و زرد شدن کامپوزیت دندان

تقریبا برای تمامی افراد زیبایی ظاهری به خصوص زیبایی دندان ها از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو همواره در تلاش برای سفید نگه داشتن دندان و مراقبت از آن ها می باشند. یکی از بهترین راه ها برای سفید کردن دندان کامپوزیت دندان است. البته ممکن است کامپوزیت دندان در برخی موارد به زردی میل پیدا کند که در این مقاله به بررسی علت زرد شدن کامپوزیت دندان می پردازیم.

به طور کل کامپوزیت ها برای ترمیم نواقص دندانی از جمله از دست دادن بخشی از دندان در اثر خوردن ماده غذایی خاص، رنگ زرد دندان و … به کار می روند اما از معایب کامپوزیت می توان به زرد شدن آن اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که با دانستن علت زرد شدن کامپوزیت دندان می توانید تا حد زیادی از بروز این اتفاق جلوگیری نمایید.

بررسی علت زرد شدن کامپوزیت دندان

علت زرد شدن کامپوزیت دندان می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله عوامل داخلی و خارجی باشد. این اتفاق را می توان اتفاق به نسبت شایعی دانست اما جای نگرانی نداشته چرا که در صورتی که کامپوزیت توسط دندان پزشک حاذق صورت گرفته باشد دوام بالایی داشته و احتمال کمتری برای بروز این دست اتفاقات وجود دارد.

تاثیر کامپوزیت دندان

تاثیر کامپوزیت در زیبایی دندان

عوامل داخلی در زرد شدن کامپوزیت دندان

عوامل داخلی می تواند علت زرد شدن کامپوزیت دندان شما باشد. منظور از عوامل داخلی عواملی است که توسط خود بدن و دندان ها و کامپوزیت اتفاق افتاده که البته به این معنا نیست که غیرقابل کنترل است و شما دخل و تصرفی در بروز آن ندارید. برخی از عوامل داخلی تاثیر گذار در زرد شدن کامپوزیت دندان عبارت اند از:

جنس کامپوزیت از علت زرد شدن کامپوزیت دندان

کامپوزیت ها در جنس های مختلفی تولید شده و در بازار عرضه می شوند که بسته به جنس آن ها مقاومت های مخصوصی در مقابل رنگ پذیری و تاثیر گرفتن از مواد غذایی که روزانه مصرف می کنید دارند. مقاومت کامپوزیت دندان به مقدار پلاستیک به کار رفته در آن بسیار وابسته است و هرچه مقدار پلاستیک به کار رفته در رزین آن کمتر باشد مقاومت آن نیز پایین تر می آید.

لازم به ذکر است که به طور کل کامپوزیت دندان به دلیل ساختاری که دارد حتی اگر بالاترین کیفیت و جنس را نیز داشته باشد بعد از مدتی زرد می شود چرا که نوع ساختار آن دارای منافذی است که مواد غذایی را به خود جذب می کنند. این مسئله بر عکس لمینت های سرامیکی بوده و در لمینت زرد شدن کمتر اتفاق افتاده و از مقاومت بیشتری برخوردار است.

لازم به ذکر است که هر چه فیلر ها و ماتریکس های به کار رفته در کامپوزیت از جنس بهتری برخوردار باشند مقاومت آن ها درمقابل جذب مواد غذایی نیز بالاتر بوده و دیر تر زرد می شوند. بنابر این از جنس فیلرها را نیز می توان از علت زرد شدن کامپوزیت دندان بر شمرد.

انتخاب جنس کامپوزیت

تعیین جنس کامپوزیت مناسب

عوامل خارجی زرد شدن کامپوزیت دندان

عوامل خارجی از دیگر علت زرد شدن کامپوزیت دندان به شمار می روند. منظور از عوامل خارجی این است که مربوط به جنس کامپوزیت و … نبوده و شما مستقیما می توانید روی آن ها اشراف داشته و آن ها را کنترل نمایید. از عوامل خارجی موثر بر زرد شدن کامپوزیت دندان می توان اشاره کرد به:

نوع تغذیه مصرفی

کامپوزیت دندان بر خلاق لمینت سرامیکی بسیار مستعد رنگ گرفتن بوده و از این رو اگر از کامپوزیت دندان استفاده کرده اید باید بسیار مراقب رژیم غذایی خود باشید. به عنوان مثال مواد غذایی مانند قهوه، چای، نوشابه، سس سویا، دهان شویه ها و … از مواد مصرفی هستند که می توانند به مرور زمان از علت زرد شدن کامپوزیت دندان شما باشند.

علت اینکه ماده ای مانند دهانشویه هم در زرد شدن کامپوزیت دندان تاثیر دارد این است که دارای ماده ای به نام کلرهگزیدین می باشد. این ماده در تولید دهان شویه ها بسیار پر کاربرد بوده و با وجود اینکه بسیار در پیشگیری از عفونت های دهانی کارآمد است می تواند در برخی موارد سبب رنگ گرفتن کامپوزیت دندان شود.

ناهمواری پولیش کامپوزیت

از دیگر علت زرد شدن کامپوزیت دندان می توان به نصب نادرست کامپوزیت اشاره کرد. در صورتی که کامپوزیت درست بر روی دندان قرار نگیرد بخش های ناصاف و ناهموار آن می توانند محل جمع شدن پلاک ها و انواع باکتری ها باشند و سبب تغییر رنگ کامپوزیت دندان شوند.

البته لازم به ذکر است که در صورتی که به دندان پزشکی حاذق مراجعه نمایید دیگر این مسائل برای شما به وجود نیامده و می توانید بی دغدغه از زیبایی لبخندتان لذت ببرید. جهت اطلاعات بیشتر درباره کامپوزیت دندان می توانید با مطب دکتر آریام در ارتباط باشید.

پولیش کامپوزیت

نحوه پولیش کامپوزیت

سخن پایانی

یکی از بهترین روش های زیبا کردن لبخند و سفید کردن دندان کامپوزیت دندان می باشد. اما از معایب این روش می توان به اینکه کامپوزیت تغییر رنگ می دهد اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که با دانستن علت زرد شدن کامپوزیت دندان دیگر نیازی به دغدغه داشتن در این مورد نیست و شما می توانید از زرد شدن آن با رعایت رژیم و انتخاب جنس کامپوزیت مناسب و … پیشگیری نمایید.

سوالات متداول علت زرد شدن کامپوزیت دندان

Rate this post
1روش های جایگزین کامپوزیت چه روش هایی هستند؟
از دیگر روش هایی که می توان به جای کامپوزیت به کار برد می توان به ارتودنسی، لمینت، بلیچینگ و ... اشاره کرد که جهت اطلاعات بیشتر در این مورد نمی توانید با مطب دکتر آریام فوق تخصص ایمپلنت در ارتباط باشید.
2چطور می توان از تغییر رنگ کامپوزیت جلوگیری کرد؟
با پرهیز از مصرف دخانیات و رعایت رژیم غذایی و مراقبت از دندان ها با مسواک و نخ دندان می توان تا حدود بسیار زیادی از زرد شدن و تغییر رنگ زود هنگام کامپوزیت دندان جلوگیری کرد.
3آیا می توان به جای کامپوزیت از ایمپلنت استفاده کرد؟
بله اما این کار باید بنا بر صلاحدید دندان پزشک صورت بگیرد چرا که ممکن است در برخی موارد کامپوزیت روش بسیار موثر و کم هزینه تری نسبت به ایمپلنت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =