logo aryam

علت ریزش دندان چیست؟

علت ریزش دندان چیست؟

علت ریزش دندان

گاهی اوقات ممکن است که در هر سن و سالی متوجه شوید که، یک یا چند تا از دندان های شما شکننده، ضعیف و یا حتی شل شده اند و در صورت عدم رسیدگی یا شدت روند بیماری، حتی باعث شکسته شدن و یا افتادن دندان شما نیز بشود. آنگاه این سوال برای شما پیش خواهد آمد که علت ریزش دندان چیست؟ در این مقاله به بررسی دلایل شیوع بیماری شل شدگی لثه ها، شکنندگی و در آخر به ریزش دندان ها می پردازیم.

دلیل ریزش دندان چیست؟

پریودنتیت یا پریودنتال که نام علمی بیماری لثه می باشد، یک عفونت جدی است که به مرور باعث شل شدن لثه در دهان می شود و دندان ها را لق و در آخر هم موجب افتادن دندان ها نیز می شود. بعضی از نشانه های وجود عفونت در لثه و پیدایش این بیماری عبارتند از:

  1. دهان دارای لثه های قرمز کمرنگ، پر رنگ، کبودی و یا تیره رنگ
  2. لثه های متورم و پف کرده، حساس و دردناک شده
  3. چرک کردن بین دندان ها و لثه ها، بوی بد دهان
  4. پارگی و خونریزی لثه هنگام مسواک و یا نخ کشیدن دندان
  5. لق شدن دندان ها و یا افتادن یک یا چند عدد از دندان ها و…

ویژگی های لثه سالم در دهان

لثه های سالم در دهان، لثه هایی می باشند که به خوبی در میان دندان ها قرار گرفته اند و شکل دندان ها را  حفظ، و همچنین دارای رنگ صورتی کم رنگ و سفت نیز می باشند.

غذا و نوشیدنی از عوامل موثر در افتادن دندان

قند و نشاسته موجود در مواد غذایی و آشامیدنی با باکتری های موجود در دهان ترکیب می شوند که باعث تشکیل پلاک هایی بر روی دندان شده و در صورت عدم بهداشت دهان و دندان و مسواک نزدن این پلاک ها تبدیل به جرم دندان نیز می شوند. جرم های چسبیده به دندان پر از باکتری می باشند که در صورت عدم رسیدگی به دهان و دندان ها، می توانند باعث ایجاد التهاب لثه و بیماری خفیف لثه نیز بشوند. التهاب مداوم لثه در دهان آخر منجر به بیماری پریودنتال ‌می شوند که در صورت تاخیر در درمان، علت ریزش دندان نیز می شوند.

مصرف دخانیات از علل ریزش دندان

اگر شما یک فرد سیگاری هستید و یا قلیان مصرف می‌کنید، همواره باید آگاه باشید که دود ناشی از قلیان و سیگار باعث به وجود آمدن بسیاری از مشکلات و بیماری های لثه و دندان در دهان می شود که در ادامه به این بیماری ها نیز می پردازیم پس، لطفا با ما همراه باشید.

  1. دود حاصل از سوختن نیکوتین در سیگار و توتون در تنباکو، بر روی دندان ها رنگدانه تشکیل می دهد و موجب زردی دندان ها نیز می شود. که در صورت ادامه مصرف فرد در طی سالیان رنگ دندان ها نیز حتی به قهوه ای کمرنگ و پررنگ نیز می رسد.
  2. دود دخانیات، همواره بستری مناسب برای باکتری های موجود در دهان می سازند و این باکتری ها نیز با نفوذ به زیر لثه ها، باعث ایجاد التهاب لثه ها و در انتها بیماری لثه (پریودنتال) می شوند.
  3. مواد موجود در سیگار و قلیان به مرور زمان باعث تحلیل لثه، پوسیدگی دندان و ایجاد حفره بر روی دندان ها و در نهایت ریزش دندان می شوند.

دیابت از علت های افتادن دندان

بله. چشمان شما درست خوانده است. شاید تعجب کرده اید که بیماری دیابت چگونه باعث پوسیدگی دندان و افتادن آن نیز می شود. افراد مبتلا به بیماری دیابت بیشتر در معرض خشکی دهان، بیماری لثه ها دندان ها و همچنین عفونت های قارچی مانند برفک دهان  به دلیل قند خون بالا می باشند. افراد دیابتی همواره باید در بهداشت دهان و دندان و لثه های خود حساسیت به خرج بدهند. همچنین این افراد، باید به طور منظم قند خون خود را کنترل کرده تا مبتلا به عفونت های قارچی دهان نیز نشوند.عفونت در افراد دیابتی باعث می شود قند خونشان بالا رفته و کنترل دیابت برایشان سخت تر بشود.

ارتباط آرتروز با افتادن دندان

بله درست است؛ بیماری آرتروز یک بیماری التهابی می باشد. طبق تحقیقات و مطالعات صورت گرفته در ارتباط با بیماری آرتروز، افراد مبتلا به این بیماری چندین برابر بیشتر از افرادی که این بیماری را ندارند در معرض بیماری های لثه و شل شدن و افتادن دندان نیز می باشند.

صدمه فیزیکی علت ریزش دندان

گاهی اوقات وارد شدن ضربه محکم به فک و دهان، اتفاق و سوانح های حین انجام ورزش ها، به خصوص ورزش های رزمی همچون بوکس، جودو و…، افتادن بر روی زمین با سر و صورت، باعث ضربه به فک و دندان هایمان می شود و به موجب آن شکستگی و افتادن دندان ها نیز صورت می گیرد.

پیش گیری و مراقبت های لازم برای جلوگیری از ریزش دندان ها

بهترین پیش گیری و مراقبت های لازم از دهان و دندان ها، رعایت بهداشت دهان و دندان ها نیز می باشد که با یک برنامه منظم و مستمر همراه باشد. مانند زدن مسواک در صبح، ظهر و شب، کشیدن نخ دندان حداقل یک بار در روز، همچنین مراجعه هر ۶ ماه یکبار به مراکز دندانپزشکی و چکاپ کامل دهان و دندان را هم فراموش نکنید.

سخن پایانی

همراهان گرامی ما، به پایان مقاله علت ریزش دندان چیست رسیده ایم. امیدواریم با خواندن مطالب گفته شده به چگونگی ایجاد بیماری های لثه، پوسیدگی و افتادن دندان ها آگاهی پیدا کرده باشید و فراموش نکنید که همواره مهمترین پیشگیری و مراقبت از سلامت دندان ها رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد.

سوالات متداول علت ریزش دندان

  1. بیماری پریودنتال در دهان چیست؟
    یک بیماری التهابی لثه در دهان می باشد که باعث عفونت لثه و ریزش دندان می شود.
  1. آیا مواد غذایی باعث پوسیدگی دندان می شود؟
    در صورت مسواک نزدن، قند و نشاسته موجود در مواد تبدیل به جرم دندان و موجب پوسیدگی می شود.
  1. بهترین راه پیش گیری از ریزش دندان چیست؟
    بهترین روش، استفاده از مسواک و نخ دندان و چکاپ دندانپزشکی با برنامه منظم و مستمر می باشد.
1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =