logo aryam

علت درد دندان پر شده و راه های درمان آن

علت درد دندان پر شده و راه های درمان آن

آشنایی با علت درد دندان پر شده و راه های درمان آن

دندان هایی که دچار پوسیدگی عمیق شده و عصب آنها آسیب دیده است، با درد و عفونت همراه خواهند بود. اما برخی مواقع آسیب دندان ظاهری و سطحی می باشد به گونه ای که قسمت هایی از آن را به رنگ سیاه یا سفید مشاهده می کنید. در این مطلب علت درد دندان پر شده و راه های درمان آن را شرح خواهیم داد. همچنین راهکارهایی برای جلوگیری از این مسئله وجود دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد.

در این مواقع ممکن است احساس درد نکنید.  اما در صورتی که به آن رسیدگی نشود، آسیب به عصب می رسد. بهتر است پیش از آن دندان خراب را پر کنید. احتمال دارد پس از مدتی به دلایل متعدد در دندان پر شده که خرابی آن برطرف شده است احساس درد داشته باشید.

بررسی علت درد دندان پر شده

تعدد علت درد دندان پر شده و راه های درمان آن به اندازه ای بالا است که برای تشخیص عامل اصلی درد و برطرف کردن آن مراجعه به دندانپزشک الزامی می باشد. دلایلی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم از دردهای غیر طبیعی می باشند که باید درمان شوند.

  • ممکن است علت درد دندان پر شده و راه های درمان آن کاملا به مواد استفاده شده در ترمیم مربوط باشد. برای مثال اگر مواد دندان بیش از اندازه مورد نیاز استفاده شده باشد ممکن است به ریشه یا لثه فشار وارد کند که این مسئله دردناک می باشد. از راه های درمان آن خالی کردن حفره می باشد.
  • همچنین امکان دارد دندان به روش صحیح پر نشده باشد. به این شکل که قسمت هایی از حفره خالی بمانند که با درد همراه است. بخصوص که در گذر زمان تجمع آلودگی ها و میکروب های دهان در شکاف موجود در دهان موجب آسیب دیدگی عصب و درد می شود.
  • علاوه بر این احتمال دارد مواد ترمیم با دندان سازگاری نداشته باشند.
  • دندان های پر شده نیز مانند دیگر دندان ها در برابر فشارهای زیاد آسیب می بینند. برای مثال ممکن است خرد شدن مواد نتیجه فشار هنگام جویدن باشد.

درد طبیعی دندان های پر شده

در صورتی که دندان شما روت کانال تراپی یا عصب کشی شده باشد، تنها چند روز با درد همراه بوده و بهبود می یابد. اما افرادی که دندان و لثه حساس دارند نیز ممکن است تا ماه ها هر از چندگاهی دندان درد داشته باشند. این مسئله می تواند به عدم دقت دندانپزشک یا شدت خرابی دندان پس از ترمیم ارتباط داشته باشد.

اگر دندان آسیب دیده را با کامپوزیت ترمیم کرده اید احتمال دارد تا مدتی در لثه احساس درد داشته باشید. در صورتی که این درد بیش از چند روز ادامه داشته باشد باید به دندانپزشک مراجعه نمایید.

درد غیر طبیعی دندان ترمیم شده

برای یافتن علت درد دندان پر شده و راه های درمان آن حتما باید به دندانپزشک مراجعه کرد تا مشکل اصلی تشخیص داده شود. همانطور که اشاره کردیم احتمالا در برخی مواقع درد دندان تا چند روز پس از پر کردن آن ادامه دارد. اما در هر صورت باید معاینه شوید ممکن است درد آن حاصل ضعف لثه و فک نباشد بلکه آسیب دندان به کلی برطرف نشده باشد.

در شرایط بخصوص می توان اطمینان حاصل کرد که سلامت دندان همچنان با مشکل مواجه است. برای مثال در صورتی که تنها هنگام جویدن و فشار آوردن به دندان احساس درد می کنید به احتمال زیاد مجددا نیاز به معاینه و در برخی موارد ترمیم نیاز دارید.

همچنین اگر هنگام خوردن مواد غذایی بسیار سرد مانند میوه یا آب آشامیدنی و غذاهای بسیار داغ احساس درد می کنید به این معنا است که آسیب دیدگی دندان به صورت کامل برطرف نشده یا هنگام ترمیم آسیب دیده است.

نتیجه گیری

دندان های پر شده نیز گاهی اوقات به دلایلی طبیعی یا غیر طبیعی دچار آسیب و درد می شوند. برخی مواقع درد دندان پر شده تنها برای چند روز ادامه داشته و کاملا طبیعی است. به این منظور که احتمالا دندان یا لثه شما حساس بوده و با ترمیم تحت فشار قرار گرفته است. در این شرایط طی چند روز درد شما تسکین می یابد. البته باید اشاره کنیم که علت درد دندان پر شده را دندانپزشک باید تشخیص دهد. ممکن است ایراد از شیوه پر کردن دندان و مواد استفاده شده در آن می باشد. در این صورت احتمالا ترمیم، مجددا انجام می شود.

سوالات متداول علت درد دندان پر شده و راه های درمان آن

  1. برداشتن پوسیدگی دندان دردناک است؟
    خیر تمام مراحل با بی حسی انجام می شود و عموما پس از پر کردن نیز احساس درد نخواهید کرد. اما در صورتی که دریل های ظریف کاری دندان به پالپ آسیب رسانند، لثه ملتهب می شود که با درد همراه است.
  2. منظور از ناسازگاری دندان با مواد پرکردگی چیست؟
    ممکن است فرد به مواد ترمیم دندان حساسیت داشته باشد و لثه ملتهب شود. این شرایط دردناک نیز خواهد بود.
  3. مواد پر کردن دندان ها باید چه مقدار باشد؟
    باید به اندازه ای مواد کامپوزیت یا آمالگام در حفره دندان قرار داد که از سطح دندان بالاتر نزند.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − هفت =