logo aryam

علت آبسه لثه بعد از ایمپلنت

آبسه لثه بعد از ایمپلنت

آبسه لثه

یکی از مشکلات ایمپلنت بعد ازکاشت، عفونت ایمپلنت می باشد. که ممکن است به صورت آبسه بروز دهد، در واقع علت آبسه لثه بعد از ایمپلنت عفونت گسترش یافته در لثه و ایمپلنت دندان است که اگر درمان نشود بافت استخوان را هم تحت تاثیر قرار داده و مشکل بزرگ تری ایجاد میکند یا حتی الامکان پس زدن ایمپلنت نیز وجود دارد.

برای پیشگیری و درمان این بیماری نیاز به چکاپ دارید که بهتر است هرچند وقت یک بار با هماهنگی دندان پزشک انجام گیرد و برای درمان باید هر چه سریع تر در اسرع وقت به دندان پزشک مراجعه کنید تا درمان لازم صورت گیرد.

شما می توانید در زمینه پیشگیری و درمان این بیماری به بهترین متخصص ایمپلنت دکتر آریام مراجعه کنید. ما پس از ویزیت و دادن مشاوره و راهنمایی های لازم درمان مناسب را برای بهبودی هرچه سریع تر ارائه می دهیم.

آبسه لثه همراه با درد می باشد

آبسه

علت آبسه لثه بعد از ایمپلنت

یکی از دلایل آبسه لثه بعد از ایمپلنت، می تواند استفاده کردن از متریال ارزان قیمت و بی کیفیت باشد که احتمال ایجاد عفونت و آبسه را افزیش می دهد. بنابراین هنگام مراجعه از دندان پزشک بخواهید تا از متریال باکیفیت استفاده کند. مهارت دندان پزشک در کاشت ایمپلنت نیز در این مورد بی تاثیر نیست.

رفتار و شرایط خود بیماران نیز در ایجاد عفونت تاثیر گذار است. پس از کاشت ایمپلنت باید بهداشت را به طور کامل رعایت کنید، از مصرف سیگار خودداری شود چرا که یکی از  دلایل شکست و عفونت ایمپلنت دندان می تواند باشد و بیماری های سیستمیک مثل دیابت نیز ممکن است در این امر تاثیر داشته باشد.

از دلایل ایجاد عفونت ایمپلنت دندان و بیماری لثه، پری ایمپلنتایتیس می باشد. پری ایمپلنتایتیس نوعی بیماری لثه است که سبب می شود استخوان فک تحلیل برود و موجب شکست ایمپلنت شود.

علائم عفونت دندان

معمولا  عفونت دندان به صورت درد و تورم بروز می دهد، اما عوامل دیگری نیز  می تواند شامل شود مانند:

  • لق شدن ایمپلنت
  • بوی بد دهان
  • مشکل در جویدن
  • درد و تب
  • خونریزی در محل کاشت دندان
  • التهاب و قرمزی لثه
  • و…
عفونت ایمپلنت دندان

عفونت ایمپلنت

بیماری پری ایمپلنتایتیس

این بیماری نوعی عفونت است که بر اثر باکتری ایجاد می شود. پری ایمپلنتایتیس روی بافت های نرم و سخت اطراف لثه اثر میگذارد و سبب التهاب بافت های نرم می شود، به مرور روی بافت های سخت اطراف ایمپلنت نیز اثر گذاشته و سبب تحلیل رفتن آن می شود.

ایجاد این نوع التهاب و عفونت پس از ایمپلنت بسیار شایع است در ابتدا بافت نرم لثه التهاب پیدا کرده، سپس باعث تحلیل رفتن استخوان اطراف ایمپلنت(بافت سخت) می شود و پس از آن شکست ایمپلنت را در پی دارد.

احتمال ابتلا نیمی از بیماران به پری ایمپلنتایتیس پس از کاشت ایمپلنت وجود دارد. با رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از مسواک و نخ دندان می توانید از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید.

قرمزی و تورم لثه که ناشی از عفونت می باشد

پری ایمپلنتایتیس

عوارض عفونت دندان

اگر در اطراف دندان ایمپلنت شده عفونت مشاهده کردید، حتما برای درمان در اسرع وقت پیگیری کنید زیرا دیر اقدام کردن عوارض جبران ناپذیری ممکن است برایتان ایجاد کند این عوارض می تواند موادر زیر باشد:

  • از دست دادن ایمپلنت
  • ضعغیف شدن استخوان فک
  • عفونی شدن دندان های طبیعی اطراف ایمپلنت
  • عفونی شدن بافت های نرم و سینوس ها
  • عفونت خونی(درموارد شدیدتر)
  • سرایت به مغز(درموارد شدیدتر)

سوالات متداول آبسه لثه بعد از ایمپلنت

1چگونه میتوان عفونت لثه را در منزل بهبود بخشید؟
بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، غذاهای حاوی ویتامین A و C مصرف کنید، به طور مرتب مسواک بزنید، آنتی بیوتیک هایی که توسط دندان پزشک تجویز شده مصرف کنید، غذاهای نرم بخورید و سعی کنید از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید.
2آیا استفاده از آنتی بیوتیک در جلوگیری از یشرفت عفونت ایمپلنت می تواند موثر باشد؟
بله آنتی بیوتیک ها می توانند از رشد و گسترش عفونت جلوگیری کرده و یا آنهارا از بین ببرد.
3بهبودی عفونت ایمپلنت چه مدت زمان میبرد؟
پس از تشخیص عفونت و شروع درمان، بهبودی عفونت نباید بیشتر از 7 روز طول بکشد.

عوامل افزایش دهنده احتمال عفونت ایمپلنت دندان

  • سیگار کشیدن

سیگار جریان خون در لثه را محدود کرده و سبب می شود تا بهبودی به کندی صورت گیرد و سبب عفونت دندان می شود. در افراد سیگاری احتمال عفونت بالای 20 درصد است. بهتر است که افراد سیگاری قبل از مراجعه به کلینیک برای کاشت ایمپلنت یک هفته قبل و حداقل دو هفته پس از کاشت، سیگار را کنار بگذارند.

  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

پس از کاشت ایمپلنت، برای جلوگیری از ایجاد عفونت باید سعی کنید بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید.

  • جراح نامناسب

دندان پزشکان برای انجام ایمپلنت معمولا شما را به یک جراح ارجاع می دهند، جراح حرفه ای باید بتواند محل مناسب برای کاشت ایمپلنت و تعداد ایمپلنت مورد نیاز برای کاشت را تشخیص دهد زیرا در صورتی که مکان کاشت ایمپلنت مناسب نباشد، باعث لق شدن آن و عفونت می شود.

  • بیماری لثه

قبل از کاشت ایمپلنت باید بررسی های لازم انجام شود تا بیماری لثه نداشته باشید زیرا این بیماری سبب می شود تا لثه و استخوان فک تضعیف گردد و اگر بیماری درمان نشود عفونت اطراف ایمپلنت گسترش یافته و باعث شکست ایمپلنت می شود.

راه حل درمان عفونت ایمپلنت

پس از مراجعه به دندان پزشک اگر عفونت شما پس از کاشت ایمپلنت صورت گرفته باشد، معمولا دندان پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند یا ممکن است ایمپلنت را عوض کند.

اگر تاج دندان گذاشته شده باشد و ایمپلنت عفونت کرده باشد شرایط برای درمان سخت شده دندان پزشک پس از بررسی عفونت ابتدا اطراف آن را تمیز کرده سپس آنتی بیوتیک تجویز می کند. برخی دندان پزشکان با استفاده از لیزر نیز می توانند عفونت را متوقف کنند. در صورت ناموفق بودن لیزر درمانی دندان پزشک پس از بررسی اطراف استخوان فک از روش پیوند استخوان استفاده می کند. در مواردی که عفونت شدید باشد و درمان های گفته شده تاثیر گذار نباشد، دندان پزشک ناچار است تا ایمپلنت را تعویض کند.

البته شما با رعایت بهداشت و درمان، استفاده نکردن سیگار تا پایان درمان ایمپلنت حداقل، استفاه از دهان شویه و نخ دندان و عمل کردن به توصیه های جراح می توانید از ابتلا به عفونت جلوگیری کنید.

درمان عفونت دندان

درمان عفونت

سخن آخر

در این مقاله قصد داشتیم تا علت آبسه لثه بعد از ایمپلنت را به طور کامل توضیح دهیم حتما پس از مشاهده هرگونه از علائم عفونت به دندان پزشک مراجعه کنید تا در اسرع وقت درمان صوت گیرد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =