logo aryam

ضرر فلوراید برای دندان

ضرر فلوراید برای دندان

آشنایی با ضرر فلوراید برای دندان

بر اساس باور عموم فلوراید به عنوان یکی از موادی که در فرمولاسیون انواع خمیر دندان وجود دارد علیرغم فوایدی که دارد برای دندان مضر نیز می باشد. اما با توجه به اثر گذاری بر کیفیت خمیر دندان ترجیحا از ترکیبات آن حذف نمی شود. در این مطلب به تفصیل ضرر فلوراید برای دندان را شرح خواهیم داد.

عوارض فلوراید برای دندان

ضرر فلوراید برای دندان به این شکل است که در نتیجه استفاده افراطی از خمیردندان های حاوی آن با عوارضی مواجه می شوید، تغییر رنگ دندان ها و ایجاد رگه های سفید یا زرد رنگ روی آنها می باشد. لازم به ذکر است که این مسئله بیشتر در مواردی پیش می آید که مقداری از خمیر دندان هنگام مسواک زدن خورده شود.

دلیل این مشکل وجود مقدار کافی فلوراید در بدن است، در نتیجه خوردن آن نیز با عوارضی همراه می باشد. (فلوراید در برخی مواد غذایی نیز وجود داشته و نیاز طبیعی بدن از این طریق رفع می شود.)

فلوراید ماده یا عنصری طبیعی می باشد که کاربرد گسترده ای در زمینه تولید خمیر دندان دارد. در صورتی که به صورت افراطی از آن استفاده نشود دارای فواید و مزایایی اعم از سفید کنندگی دندان دارد. لازم به ذکر است که اگر فرمولاسیون یک برند خمیر دندان به بهانه خاصیت سفیدکنندگی دارای مقدار زیادی از این عنصر باشد، احتمالا در طولانی مدت اثرات منفی خواهد داشت.

بررسی عوارض فلوراید برای دندان

آشنایی با عوارض فلوراید برای دندان

تاثیر فلوراید بر دندان

در کنار تمام مواردی که ذکر شدند باید به برخی مزایای آن نیز اشاره کنیم. برای مثال فلوراید، دندان را تا حد زیادی در برابر تراکم باکتری ها و در نهایت پوسیدگی مقاوم می سازد. به خصوص در دوران کودکی و نوجوانی که تاکید بسیاری بر مسواک زدن وجود دارد، فلوراید اثرات مثبتی دارد.

تاثیر فلوراید بر دندان به این شیوه است که از تجمع باکتری های موجود در دهان، مینای دندان و میان آنها جلوگیری می کند. این مسئله به این خاطر از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که باکتری ها باعث تحلیل ساختار دندان می شوند و خمیر دندان به دلیل فلورایدی که آن را شامل می شود این مسئله را به تاخیر می اندازد. با این اوصاف می توان عملکرد خمیر دندان حاوی فلوراید را به عنوان ایجاد کننده پوششی محافظتی برای دندان ها دانست.

مزایای استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید

فلوراید به دلیل مزایای متعددی که دارد استفاده معقول و به اندازه از آن به مراتب پیشنهاد می شود. برخی از مزایای این عنصر به شرح زیر می باشند.

  • جلوگیری از خرد شدن و پوسیدگی دندان ها در سنین پایین و در طولانی مدت
  • جلوگیری از تحلیل لثه و حتی مشکلات دهانی
  • از بین برنده میکروب های آسیب زننده به دندان، لثه و دندان
  • ترمیم کننده قسمت هایی از دندان که در حال تحلیل رفتن می باشند.
مزیت های استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید

بررسی مزایای استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید

فلوراید موضعی چیست؟

در صورتی که به هر دلیلی از خمیر دندان های بدون فلوراید استفاده می کنید، توصیه می شود مواد غذایی حاوی این عنصر را به اندازه کافی مصرف نمایید. حتی استفاده از قطره، قرص یا شربت هایی که در فلوراید تراپی تجویز می شوند نیز موارد مناسبی برای رفع نیاز دندان ها به این عنصر می باشند.

یکی از خوراکی هایی که این عنصر را شامل می شود و مصرف آن می تواند از آسیب دیدن مینای دندان جلوگیری کند، آدامس های حاوی فلوراید می باشد که به دلیل استفاده پراکنده و موقت آسیبی به دندان ها وارد نمی کنند.

فلوراید موضعی که توسط دندانپزشک تجویز می شود عبارت است از دهانشویه و ژل هایی به خصوص که این عنصر را شامل شده و برای لثه ها نیز مناسب می باشند.

آشنایی با فلوراید موضعی

بررسی فلوراید موضعی

نتیجه گیری

فلوراید یکی از عناصری است که در طبیعت یافت شده و در تولید خمیر دندان به کار می رود. فلوراید خمیر دندان دارای مزایا و معایبی می باشد و تنها زمانی می تواند برای دندان و لثه مفید باشد که به مقدار لازم مورد استفاده قرار گیرد.

فلوراید در برخی مواد غذایی وجود داشته و بدن به اندازه لازم آن را دریافت می کند. به همین خاطر توصیه می شود در استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید زیاده روی نشود و تنها در کنار خمیر دندان های معمولی برخی مواقع مورد استفاده واقع شود.

سوالات متداول

  1. تمامی خمیر دندان ها حاوی فلوراید می باشند؟
    خیر برخی از برندها فاقد فلوراید بوده و توصیه می شود صرفا از آنها استفاده نشود و طبق دستورات دندانپزشک گاهی اوقات انواع دارای فلوراید را استفاده نمایید.
  2. کدام یک از مواد غذایی حاوی فلوراید می باشند؟
    تخم مرخ، قارچ خوراکی، سیب، موز، انجیر، چای و … حاوی فلوراید بوده و در فلوراید تراپی مصرف آنها توصیه می شود.
  3. چه کسانی به فلوراید تراپی نیاز دارند؟
    در واقع این روش درمانی برای تمام افرادی که سلامت دندان های خود را به دلیل کمبود فلوراید از دست داده اند به کار می رود. اما در این تراپی قرص آن برای بزرگسالان تجویز نمی شود.
5/5 - (1 امتیاز)

سوالات متداول ضرر فلوراید برای دندان

1تمامی خمیر دندان ها حاوی فلوراید می باشند؟
خیر برخی از برندها فاقد فلوراید بوده و توصیه می شود صرفا از آنها استفاده نشود و طبق دستورات دندانپزشک گاهی اوقات انواع دارای فلوراید را استفاده نمایید.
2کدام یک از مواد غذایی حاوی فلوراید می باشند؟
تخم مرخ، قارچ خوراکی، سیب، موز، انجیر، چای و ... حاوی فلوراید بوده و در فلوراید تراپی مصرف آنها توصیه می شود.
3چه کسانی به فلوراید تراپی نیاز دارند؟
در واقع این روش درمانی برای تمام افرادی که سلامت دندان های خود را به دلیل کمبود فلوراید از دست داده اند به کار می رود. اما در این تراپی قرص آن برای بزرگسالان تجویز نمی شود.

1 دیدگاه

  1. علی گفت:

    بنام خدا.درود بر شما
    جستجو کنید:ضرر فلوراید برای رشد هوش بخصوص در کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 11 =