logo aryam

بهترین روش شستن دندان مصنوعی

بهترین روش شستن دندان مصنوعی

بهداشت دندان مصنوعی

اهمیت شستن دندان مصنوعی

امروزه در تمام جهان زیبا بودن دندان‌ها بسیار مهم و ارزشمند است و یکی از روش های زیبایی دندان برای بعضی از افراد پروتز دندان یا همان استفاده از دندان مصنوعی است؛ مراقبت کردن و تمیز نگه داشتن دندان‌های مصنوعی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد و باید توجه داشته باشید که پروتز‌های کامل و دانه‌ای به خوبی تمیز بشوند. ما در این مطلب قصد داریم تا به بهترین روش شستن دندان مصنوعی به طور کامل بپردازیم.

تمیز کردن دندان‌های مصنوعی کار بسیار آسان و راحتی است و برای حفظ بهداشت دهان خود باید هر روز به انجام این کار اقدام نمایید، باید توجه داشته باشید که تمیز کردن دندان مصنوعی بسیار مهم است زیرا در صورت رعایت نکردن آن افراد در سنین بالا با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند که در ادامه آن‌ها را شرح داده ایم.

اهمت شستشوی دندان مصنوعی

شستشوی دندان مصنوعی

بهترین روش شستن دندان مصنوعی

همانطور که اشاره شد روش های بسیار زیادی برای تمیز کردن دندان‌های مصنوعی وجود دارد که در ادادمه مطلب این روش‌ها را برای شما دوستان عزیز نام برده و شرح داده ایم.

شستشوی دندان مصنوعی با مسواک

یکی از شایع ترین روش ها برای شستن دندان مصنوعی با استفاده از مسواک می‌باشد، برای تمیز کردن پروتز دندان با استفاده از این روش می‌توانید از مسواک مخصوص دندان مصنوعی و یا حتی مسواک ساده استفاده نمایید. توجه داشاته باید که اگر از پروتزهای دانه‌ای استفاده می‌کنید باید حتما از مسواک جداگانه‌ای برای آن دندان استفاده کنید تا سلامت دندان‌های طبیعیتان را حفظ کنید.

بهتر است بعد از مصرف هر وعده غذایی دندان مصنوعی خود را مسواک بزنید تا مواد غذایی که لا به لای دندان مثصنوعی مانده است از بین برود.

نحوه مسواک زدن دندان مصنوعی

برای مسواک ردن دندان مصنوعی باید توجه داشته باشید که تمام نواحی دندان به طور کامل  و یک دست تمیز بشوند، برای وارد نشدن آسیب به دندان‌های مصنوعی باید این کار را به آرامی انجام بدهید تا دندان‌ها ساییده نشوند؛ با مسواک زدن دندان‌های مصنوعی خود به صورت روزانه می‌توانید از ایجاد جرم در دندان‌های خود جلوگیری کنید و آن‌ها را سفید و تمیز نگه دارید.

محلول شیمیایی تمیز کننده دندان مصنوعی

با استفاده ازر محلول‌های مخصوص و مناسب دندان مصنوعی می‌توانید به راحتی از دندان‌های خود مراقبت نمایید و از به وجود آمدن لکه و رسوب در دندان خود جلوگیری کنید. به طور کلی این محلول‌های شیمیایی ضد میکرب یا همان آنتی میکروبیال هستند که این امرذ باعث می‌شود تا دندان‌ها مصنوعی شما در سلامت سالم به سر ببرند.

شستشوی دندان مصنوعی

بهترین روش شستن دندان مصنوعی

تمیز کردن پروتز دندان با استفاده از سرکه

ترکیب سرکه و آب یکی از مناسب ترین ترکیبات برای تمیز نگه داشتن دندان مصنوعی بحساب می‌آیند، برای استفاده از این محلول بهتر است که پروتزها دندان خود را روزانه به مدت 15 دقیقه درون آب و سرذکه قرار دهید تا از لک‌های دندان مصنوعی در امان بمانید.

توجه داشته باشید که اگر دندان مصنوعی شما از جرم بسیار زیادی برخوردار است بهتر است آن را به مدت یه شبانه روز درون محلول قرار دهید تا جرم‌ها به طور کامل از بین بروند. بعد از قرار دادن دندان‌های خود در این محلول آب و سرکه باید آن را با استفاده از مسواک به طور کامل تمیز نمایید.

بهترین روش شستن دندان مصنوعی باقرص

یکی دیگر از روش های شستشوی دندان مصنوعی با استفاده از قرص مخصوص است کا به قرار دادن این دندان‌ها درون آب و انداختن این قرص مخصوص می‌توان به راحتی دندان مصنوعی خود را تمیز نگه داشت و آن را شستشو کرد.

مشکلات ناشی از تمیز نکردن دندان مصنوعی

بهتر است توجه داشته باشید که تمیز نکردن دندان مصنوعی مشکلاتی را در پی دارد که در ادامه آن‌ها را برای شما عزیزان شرح داده ایم:

  • بوی بد دهان مخصوصا در سنین بالا
  • عفونت لثه
  • ساییده شدن لثه‌ها
  • بیماری های دهان
  • از بین رفتن و خراب شدن دندان های طبیعی
  • آبسه کردن لثه

نحوه سفید کردن دندان مصنوعی

برای سفید کردن دندان مصنوعی نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید تمیز کردن دندان‌ها است، برای سفید نکه داشتن پروتزهای دندان استفاده از مواد شوینده و مسواک زدن تاثیر بسیار زیاد و مهمی دارد.

اگر به هر دلیلی دندان مصنوعی شما سفیدی خود را از دست داد و یا دچار جرم شد می‌توانید به یک متخصص دندان مزاجعه کنید و دندان خود را مورد بررسی قرار بدهید.

نکات مهم برای شستن دندان مصنوعی

باید توجه داشته باشید که در هنگام شستشوی دندان مصنوعی خود نکاتی وجود دارد که رعایت کردن آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد که در ادامه این نکات را برای شما شرح داده ایم:

  1. استفاده از مواد شوینده شیمیایی مانند وایتکس و ریکا برای شستشوی دندا مصنوعی بسیار مضر می‌باشد.
  2. در صورت لیز بودن دندان پروتز شده باید حتما آن را بشویید.
  3. در هنگام شب باید دندان مصنوعی خود را در ظرف آب و یا آب نمک بگذارید و برای ظرف درپوشی تیز تهیه کنید.
  4. ظرف نگهداری دندان مصنوعی را هر چند وقت یکبار کاملا تمیز کنید.
  5. حتما دندان مصنوعی را در هنگام خواب یا مواقع ممکن از دهان خود در بیاورید تا لثه‌ها استراحت کنند.
  6. از مسواک زدن سفت پروتز دندان به شدت خودداری نمایید.
دندان مصنوعی

نکات مهم در هنگام شستن دندان مصنوعی

سوالات متداول بهترین روش شستن دندان مصنوعی

1بهترین روش شستن دندان مصنوعی چیست؟
روش های بسیار زیادی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان به شستشوی دندان مصنوعی پرداخت که این روش‌ها شامل مواردی همچون شستن دندان مصنوعی با مسواک، محلول مخصوص دندان مصنوعی، سرکه و … می‌شود.
2در هنگام شستشوی دندان مصنوعی باید به چه نکاتی توجه کنید؟
برای شستن دندان مصنوعی باید به نکاتی توجه داشته باشید که این نکات شامل قرار دادن دندان مصنوعی در آب نمک، استفاده نکردن از مواد شوینده شیمیایی، استفاده از ظرف مخصوص نگهداری دندان مصنوعی، شستشوی متداول دندان مصنوعی و … است.
3تمیز نکردن دندان مصنوعی چه عوارضی دارد؟
به طور کلی تمیز کردن دندان مصنوعی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد زیرا در صورت رعایت نکردن بهداشت این پروتزها ممکن است با مشکلاتی همچون آبسه کردن لثه، از بین رفتن دندان‌های طبیعی، بوی بد دهان، سایده شدن لثه و بیماری های دهان مواجه بشوید.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =