logo aryam

چه زمانی از کف بندی دندان استفاده می کنند؟

چه زمانی از کف بندی دندان استفاده می کنند؟

استفاده از کف بندی دندان

همانطور که می دانید همیشه پر کردن دندان به روش های عادی همیشگی شدنی نیست و در بعضی از مواقع باید به روش های دیگری مانند کف بندی دندان استفاده می کنند. زمانی دندانپزشک از این روش غیر معمول استفاده می کند که دندان فرد به شدت تخریب شده باشد، عمق و حساسیت های روی عصب و لثه به علت خرابی انقدر زیاد است که باید با یک روش غیر معمول آن را از بین برد. اما چه زمانی از کف بندی دندان استفاده می کنند؟ زمانی از روش کف بندی دندان استفاده می شود، که درد فرد آسیب دیده را کمتر کند و راحتی بیشتری در زمان درمان داشته باشد.

به طور کل ما در ادامه مقاله به تعریف این روش می پردازیم و به شما کمک می کنیم بیشتر با این روش آشنا شوید.

تعریف روش کف بندی دندان

اگر بخواهیم تعریفی برای کف بندی داشته باشیم، این طوری است که، موادی عایق برای زیر دندان استفاده می شود که برای مانع شدن به حساسیتی که ناشی از سرما یا گرما است، به طول درمان این روش، کف بندی دندان می گویند. مواد این روش که عایق بودن آن مهمترین ویژگی آن است، در زمانی استفاده می شود که دندان یک فرد بیش از حد تخریب شده باشد و همچنین پوسیدگی زیادی در عمق حفره و در نزدیکی عصب داشته باشد. در چنین مواردی بهتر است بدانید که فرد ممکن است بعد از درمان، به حساسیت هایی دچار شود که درد زیادی را به عمق دندان ایجاد می کند.

بنابراین همانطور که فهمیدین، فرایند کف بندی در اصل یک لایه محافظتی است که بیمار را بعد از درمان از حساسیت هایی که دلیل آن سرما و گرما است، با ویژگی عایق بودنش، محافظت کند.

آیا بهترین متخصص ایمپلنت دندان در غرب تهران را می شناسید.

انواع مواد در ترمیم دندان

اگر بخواهیم مواد ترمیم و عایق را نام ببریم در 2 رده ی اصلی بسته بندی قرار می گیرند. اولین موردی که بیشتر اوقات استفاده می شود، مواد هم رنگ مانند کامپوزیت و گلاس آیونومرها می باشد و دومین موردی که معمولا با مواد غیر همرنگ دندان است، موادی مانند آمالگام می باشد.

همانطور که می دانید، از نظر زیبایی ظاهر، مواد کامپوزیت بهتر هستند ولی روش کامپوزیت توسط هر دندانپزشکی قابل اجرا نمی باشد و فقط این کار را به دندانپزشک های ماهر و با تجربه بسپارید. حال اینطور که مردم می گویند، آمالگام قوی تر از کامپوزیت می باشد و همانطور که می دانید کامپوزیت با چسب متصل می شود ولی نمی توان با اطمینان کامل درباره قوی تر بودن استحکام نظر داد، زیرا در بعضی از موارد کامپوزیت نسبت به آمالگام بهتر خودش را نشان داده و نتیجه ی فوق العاده ای داشته است. این را هم در نظر داشته باشید، فردی که دندان خراب بیشتری داشته باشد، دندانپزشک پیشنهاد می کند که از آمالگام استفاده کند.

بهترین متخصص ایمپلنت

مینی ایمپلنت چقدر ماندگاری دارد؟

ماندگاری مینی ایمپلنت

مراحل روش کف بندی دندان

همانطور که می دانید در هر روش درمانی، مراحلی طی می شود که به درمان کامل فرد بیمار برسد. در مراحل کف بندی، هیچ مرحله غیر معمول یا پیچیده ای وجود ندارد و مراحل به شرح زیر می باشد.

  • ابتدا دندانپزشک حفره ای درست می کند که در آن مواد کف بندی قرار داده می شود.
  • انتخاب نوع لاینر و آماده کردن آن برای قرار دادن در سطح حفره دندان و بهتر است بدانید که دندانپزشک ترکیب مناسبی برای نوع دندان و نوع لاینر انتخاب می کند.
  • دندانپزشک در هنگام قرار دادن مواد کف بندی باید دقت بالایی داشته باشد و همچنین در قرار دادن لاینر، که تمامی آنها مهم هستن.
  • انتخاب بیس مورد قبول با توجه به عواملی که ممکن است تاثیر بگذارد.
  • دندانپزشک باید کاملا در ترکیب پودر و مایع بیس دقیق باشد تا به شکل خمیر در بیاید.
  • همچنین در آخرین بخش از مراحل باید ضخامت بیسی که در دندان قرار می گیرد، در کمترین حالت یک میلیمتر باشد.

همانطور که مراحل روش کف بندی دندان را مشاهده کردید، در کل کار بسیار پیچیده ای مشاهده نمی شود و فقط دندانپزشک یا متخصصی که قرار است آن مواد را در دهان شما قرار دهد، باید دقت بالایی داشته باشد تا مشکلی در فرایند درمان یا آینده پیش نیاید. همانطور که در مراحل مشاهده کردید، دندانپزشک بیسی مناسب برای انجام مراحل انتخاب می کند. بیس ها می توانند در این درمان متفاوت باشند برای مثال می توان از پلی کربوکسیلات، زینک اکساید اوژنول، گلاس آینومر و زینک فسفات استفاده کرد که هرکدام از آنها در شرایط مختلف، ویژگی های مخصوص به خودشان را دارند.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله خواندید، متوجه زمان مناسب برای کف بندی دندان شدید و معمولا زمانی از کف بندی دندان استفاده می شود که فرد پوسیدگی عمقی زیادی در دندان هایش داشته باشد و بعد از درمان به حساسیت و دردهای ناشی که از سرما و گرما است دچار نشود. همچنین شما در این مقاله با مراحل روش کف بندی دندان آشنا شدید که زیاد پیچیدگی زیاد نداشت.

اگر به دنبال یک متخصص دندان و دندانپزشکی هستید، می توانید به دکتر آریام مراجعه کنید. دکتر آریام با داشتن بهترین دانش در علم دندانپزشکی به زیبایی و سلامت دندان های شما کمک می کند.

سوالات متداول

  1. کف بندی دندان چست؟
    موادی عایق برای زیر دندان استفاده می شود که برای مانع شدن به حساسیتی که ناشی از سرما یا گرما است، به طول درمان این روش، کف بندی دندان می گویند.
  2. انواع بیس ها در کف بندی چیست؟
    پلی کربوکسیلات، زینک اکساید اوژنول، گلاس آینومر و زینک فسفات از انواع بیس هایی است که در شرایط مختلف، ویژگی های خاص خودشان را دارند.
  3. برای درمان مشکلات دندان باید به کجا مراجعه کرد؟
    دکتر آریام با داشتن بهترین دانش در علم دندانپزشکی به زیبایی و سلامت دندان های شما کمک می کند.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + هجده =