logo aryam

روش های از بین بردن سیاهی لثه

روش های از بین بردن سیاهی لثه

روش از بین بردن سیاهی لثه

درمان های استاندارد و متفاوتی برای سیاهی لثه وجود دارند. و هر کدام از این روش های از بین بردن سیاهی لثه بسیار مفید و کارآمد می باشند که ما در این مقاله سعی داریم آن ها را برای شما به صورت کامل و شفاف نیز توضیح دهیم.

بررسی روش های از بین بردن سیاهی لثه

یکی از این روش ها می تواند حذف رنگدانه های ملانین از ساختار لثه باشد که به اسم رنگدانه زدایی لثه و یا سفید شدن لثه شناخته می شوند. تراش دادن قسمت رنگدانه ای از لایه های سطحی بافت لثه از راه های متعددی نیز انجام می گردد که بعضی از آن ها عبارتند از:

بررسی روش های از بین بردن سیاهی لثه

روش از بین بردن سیاهی لثه

اسکالپل

بهره گرفتن از اسکالپل می تواند موجب این شود که سطح خارجی لثه را تراش بدهیم. البته در این شیوه خونریزی زیادتر خواهد بود و درمان مدت طولانی حاصل خواهد شد.

اسکالپل

اسکالپل برای از بین بردن سیاهی لثه

استفاده از ابزار خاص یکی از روش های از بین بردن سیاهی لثه

بعضی از وسایلی هستند که با داشتن یک موتور پر سرعت می چرخند و می توانند بافت و لایه ی سطحی و خارجی لثه ها را تراش دهند.

استفاده از لیزر برای از بین بردن سیاهی لثه

با نور لیزر هم نیز می توان رنگدانه های لایه های سطحی لثه را از بین برد.

استفاده از لیزر برای از بین بردن سیاهی لثه

لیزر برای از بین بردن سیاهی لثه

پیوند لثه برای درمان سیاهی

در این روش، به صورت مستقیم بخش کوچکی از بافت لایه بالایی سقف دهان را برداشته و با کمک بخیه به قسمتی که به بافت لثه نیاز دارد پیوند می زنند.

استفاده از فنل ها برای درمان لثه

با بعضی از مواد شیمیایی مثل فنل ها (phenols)لیزر درمانی

لیزرها از روش های از بین بردن سیاهی لثه

عملکرد و کارایی های بسیاری را در علم دندانپزشکی دارند. لیزر درمانی به منظور یکی از روش های از بین بردن سیاهی لثه و همچنین یکی از مدرن ترین و جدیدترین شیوه های درمان این مشکل است.

هم اکنون عده زیادی از دندانپزشکان برای از بین بردن سیاهی لثه از روش جراحی بهره می گیرند. اما در لیزر درمانی هیچ نوع برشی انجام نمی شود و درمان در آرامش و امنیت زیادی انجام می گردد.

توجه کنید که متخصصان دندانپزشک، لثه افرادی که دچار التهاب و عفونت می باشد را در اول کار با لیزر درمان کرده و بعد از آن دست به درمان لیزر برای از بین بردن سیاهی لثه می زنند.

جراحی لثه و سیاه شدن لثه ها

جراحی لثه نیز یکی از پرکاربردترین و ساده ترین روش های از بین بردن سیاهی لثه می باشد. این روش به صورت عمل سرپایی و از طریق تزریق بی حسی موضعی در لثه و بدون درد نیز صورت می گیرد.

لایه ی سطحی و خارجی لثه که ساختار پوششی آن و کمی از بافت های زیرین لثه تیره شده برداشته می شود و پس از دوران نقاهت، لایه جدیدی روی لثه به وجود می آید که از رنگ طبیعی برخوردار می باشد و دیگر  لثه تیره نمی باشد.

جراحی لثه و سیاه شدن لثه ها

جراحی لثه و درمان سیاه شدن لثه ها

افراد واجد شرایط برای درمان تیرگی لثه

به صورت کلی افرادی که از سلامت دهان و دندان مطلوبی برخوردار هستند نیز، افراد مناسب و عالی ای برای از بین بردن سیاهی لثه حساب می شوند. در نتیجه برای این نوع درمان ها، ساختار و بافت لثه هر شخص حتما باید سالم باشد.

همچنین توجه کنید که اگر به یکی از مشکلات دندانپزشکی یا دیگر مشکلات پزشکی دیگر دچار باشید، بهتر می باشد که تحت این درمان قرار نگیرید. به طور مثال:

  • اشخاصی که به بیماری های مربوط به دهان و دندان مبتلا هستند.
  • لثه افرادی که به علت مشکل پریودنتال تیره رنگ شده است.
  • کسانی که دارای بافت لثه نازکی بوده و ریشه دندان هایشان بیرون زده است.
  • بیمارانی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند.
علل عمده و اساسی در تیرگی لثه

علت های عمده و اساسی در تیرگی لثه

علل عمده و اساسی در تیرگی لثه

رنگ لثه در اشخاص متعدد، گوناگون می باشد و لثه های سیاه و دیگر تغییرات در آن، می تواند ناشی از یک بیماری یا دیگر موارد سبک زندگی افراد باشند. لثه ها دارای بافت های محکمی می باشند که دندان ها را پوشانده و در محل خود نگه داشته اند. و رنگ آن ها نیز از قرمز تا صورتی، قهوه ای و یا سیاه می باشد.

سالم بودن دهان و دندان برای سلامت عمومی بدن موردی ضروری بوده و تغییر رنگ در لثه ها نیز از این قاعده جدا نیست. در اصل، علت سیاهی لثه احتمال دارد نشان از یک مسئله مهم در سلامت افراد باشد.

به صورت شرایط و عوامل زیر میتوانند موجب تغییر رنگ و سیاه شدن لثه ها باشند:

ملانین از علل عمده سیاهی لثه

بدن انسان ها به صورت نرمال ملانین تولید می کند، که یک ماده ایست که برای پوست، مو و چشم ها  موجب رنگدهی می شود. هر چقدر که مقدار ملانین در بدن افراد بیشتر باشد، موها، پوست یا چشمان نیز تیره تر می باشند.

سیاهی و تیرگی لثه نیز احتمال دارد که به علت وجود ملانین بیشتر تولید شده در بدن افراد  باشد. از این جهت اگر لثه های شخصی اکثرا تیره رنگ بوده است، جای هیچ نوع نگرانی ای وجود نخواهد داشت.

اما اگر رنگ لثه در حین مدت زمان کمی تغییر کرده باشد و یا قسمت های سیاهی روی آن به وجود آمده باشد، ممکن است که ملانین سبب آن نبوده و یک موضوع دیگر در آن نقش دارد.

سیگار کشیدن از علل سیاه شدن لثه ها

سیگار کشیدن از علت های سیاه شدن لثه ها

سیگار کشیدن از علل سیاه شدن لثه ها

سیگار و استعمال دخانیات اضافه بر اینکه سلامت عمومی دهان و دندان فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، می تواند موجب تغییر رنگ لثه نیز بشود. این موضوع به عنوان ملانوز سیگاری (smoker’s melanosis) شناخته می شود.

سلول های مخصوصی در بدن به نام ملانوسیت، ملانین می سازند و نیکوتین موجود در توتون و تنباکو می تواند موجب تولید شدن ملانوسیت بیشتر از حد در بدن اشخاص گردد.

با سیگار کشیدن، احتمال دارد که لثه ها بیشتر قهوه ای و یا سیاه رنگ شوند. این تغییر رنگ یا به شکل لکه پدیدار می گردد و یا بخش داخلی دهان را تحت اثر قرار می دهد. همچنین درون گونه ها و لب پایینی نیز احتمال دارد که تغییر رنگ دهند.

طبق  تحقیقات صورت گرفته، مشخص شده است که بین ترک سیگار و کاهش تغییر رنگ و سیاهی لثه در افراد ارتباط زیادی وجود دارد. این موضوع نشان می دهد که لکه های تیره تر بر روی لثه به خاطر استفاده از سیگار، قابل برگشت به شکل و رنگ اولیه ی لثه هستند.

ارتباط داروهای خاص و سیاهی لثه

بعضی از داروها هم احتمال دارند موجب تیرگی لثه گردند. برای نمونه: استفاده از داروی ماینوسیکلین که جهت درمان آکنه و بعضی از عفونت ها مثل کلامیدیا استفاده می شود، دارای یکی از عوارض جانبی همچون رنگدانه یا تغییر رنگ است.

استفاده از این دارو که می تواند بعضی اوقات در دهان به وجود آید. در این مورد فرد باید در جهت تغییر رنگ ناشی از داروها با دکتر خود صحبت کند تا داروهای جایگزین به او معرفی شود.

سخن پایانی

ما همواره در این مقاله برای شما همراهان گرامی به شرح و توضیحاتی در ارتباط با روش های از بین بردن سیاهی لثه و عواملی که موجب می شوند لثه های افراد در طول زمان دچار تغییر رنگ و تیرگی می شود را توضیح دادیم تا با خواندن این مقاله به خوبی از این روش ها استفاده کنید.

سوالات متدوال روش های از بین بردن سیاهی لثه

  1. روش های از بین بردن سیاهی لثه چیست؟
    به کار گرفتن از اسگالپل، ابزار خاص، لیزر درمانی، جراحی لثه، پیوند لثه و…
  2. پیوند لثه چگونه موجب از بین بردن سیاهی لثه می شود؟
    در این روش، به صورت مستقیم بخش کوچکی از بافت لایه بالایی سقف دهان را که تغییر رنگ نداده است برداشته و با کمک بخیه به قسمتی که به بافت لثه نیاز دارد پیوند می زنند.
  3. سیگار چگونه موجب سیاهی لثه می شود؟
    سلول های مخصوصی در بدن به نام ملانوسیت، ملانین می سازند و نیکوتین موجود در توتون و تنباکو می تواند موجب تولید شدن ملانوسیت بیشتر از حد در بدن اشخاص گردد و در آخر موجب تغییر رنگ لثه نیز می شوند.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 10 =