logo aryam

راههای پیشگیری از پوسیدگی دندان

راههای پیشگیری از پوسیدگی دندان

راههای پیشگیری از پوسیدگی دندان

دکتر میثم آریام می گوید:برای اینکه دندان های سالم داشته باشید،باید اطلاعاتی درباره بهداشت دهان و دندان داشته باشید که رعایت نکاتی چند در این خصوص ضروری و لازم است تا از پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم. در این مقاله به بررسی راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

 

راههای پیشگیری از پوسیدگی دندان

راههای پیشگیری از پوسیدگی دندان

راههای پیشگیری از پوسیدگی دندان چیست؟

  1. رعایت بهداشت دهان و دندان با استفاده از خمیر دندان دارای فلوراید
  2. در روز حداقل 2 مرتبه دندان خود را مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید.
  3. بعد از هر وعده غذایی دهان خود را با آب بشویید این کار باعث می شود ، مواد غذایی به دندان نچسبد . باقی ماندن ذرات غذا در دهان زمینه رشد باکتری ها به وجود آورده و باعث پوسیدگی دندان می شود.
  4. با نخ دندان غذاهای باقیمانده در بین دندان را خارج می کند. استفاده آن بعد از هر وعده غذایی توصیه می شود.
  5. با دندان پزشک به طور مرتب در تماس باشید تا از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید.
  6. برای دندان ها به فکر روکش برای آن ها باشید این بدان دلیل است مانعی برای جذب باکتری می شود و از صدمات ناشی از پوسیدگی حفاظت می کند.
  7. از دهان شویه که دارای فلوراید می باشد استفاده کنید. بهتر است این مورد با تجویز و توصیه دندانپزشک باشد.
  8. از مصرف مواد غذایی حاوی قند مانند انواع شکلات، کاکائو، پاستیل بپرهیزید. در صورت مصرف فورا دندان های خود را مسواک بزنید.
  9. در طول روز زمانی را برای نجویدن اختصاص دهید و این برای استراحت و عدم فعالیت دندان می باشد که رعایت آن ضروری است.
  10. از رژیم مناسب غذایی که دارای مواد مغزی است استفاده کنید.
  11. از آدامس کمتر استفاده کنید. در صورت تمایل به جویدن آدامس از آدامس هایی استفاده کنید که دارای زیلیتول و بدون قند می باشد.
  12. زردچوبه با دارا بودن مواد ضد التهاب از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند . همچنین این ماده که معمولا در غذاها استفاده می شود دارای خاصیت ضدباکتری می باشد.
  13. استفاده از ماده گیاهی شیرین بیان که مانع از سوراخ شدن و از بین رفتن دندان می باشد. دلیل این تاثیر، وجود مواد ضد باکتریایی می باشدکه مانع رشد باکتری در دندان می باشد. برای استفاده از این ماده گیاهی، پودر شیرین بیان را به صورت خشک شده بر روی مسواک قرار داده و دندان ها را با آن شستشو دهید.
  14. از روغن و کره جگر ماهی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده کنید. این روغن دارای درصد زیادی از ویتامین A،D و K می باشد که باعث افزایش تقویت استحکام دندان می باشد. روغن جگر ماهی به صورت قرص هم ایجاد شده که به راحتی می توانید آن را از داروخانه تهیه کنید.

روش های بسیاری اعم از تغذیه سالم، نظافت شبانه دندان و دهان، معاینه مرتب به دندان پزشک جهت معاینه و … وجود دارند. در صورتی که پوسیدگی دندان شما خفیف می باشد می توانید با مراجعه به دندان پزشک از پیشرفت آن جلوگیری کنید چرا که در صورت شدید شدن میزان پوسیدگی مجبور به کشیدن آن خواهید شد.

 جلوگیری از پوسیدگی دندان

روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

برخی از خدمات دکتر آریام متخصص ایمپلنت دندان

تهران – بلوار فردوس شرق -خ ابراهیمی جنوبی- بالای بانک مسکن- ساختمان عقیق ط 3 واحد 11
44974672 _ 44974660
کانال تلگرام
پیج اینستاگرام

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم

با تشکر مدیریت سایت دکتر میثم آریام

همیشه گمان می کنیم تنها راه نجات دندان از پوسیدگی دندان، درمان است. در صورتی که راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان می توانند مدت ها دندان و لثه های شما را از پوسیدگی در امان نگه دارند. این روش ها شامل عدم استفاده از برخی خوراکی ها و حتی استفاده از روتین های بهداشتی دهان و دندان می باشند.

البته پیش از هر چیز بهتر است جنس دندان خود را بشناسید چرا که میزان آسیب دندان ها در اثر پوسیدگی در هر فردی متفاوت است. همچنین می توانید با کسب آگاهی از اینکه دندان های شما اصولا از کدام ناحیه آسیب می بینند بپردازید.

نحوه صحیح جلوگیری از پوسیدگی دندان ها

در زیر به بررسی دقیق و اصولی راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان خواهیم پرداخت:

رعایت بهداشت دهان و دندان

در صورتی که از ابتدا به مسواک زدن مرتب، استفاده از نخ دندان، چرخاندن دهان شویه به صورت شبانه و … بپردازید دندان های شما کمترین احتمال پوسیدگی دندان را شامل می شود. چرا که همه طور که هعان است مواد غذایی و جرم های باقی مانده روی دندان های شما موجب پوسیدگی می شوند.

به خصوص اگر مقدار زیادی کربوهیدرات و مواد غذایی چسبناک مصرف می کنید مرتب به شست و شوی دهان و دندان های خود بپردازید چرا که این موارد اصلی ترین عوامل ایجاد حفره و پوسیدگی در دهان هستند.

کاهش نوشیدنی های اسیدی و شیرین

نوشیدنی هایی اعم از قهوه، چای، شیر و مشروبات الکلی برای سلامتی دندان بسیار مضر می باشند. قند نوشیدنی هایی مانند نوشابه به مدت طولانی در بزاق دهان باقی می ماند و همان طور که عیان استدندان در مدت ها با این مواد در ارتباط می ماند مگر آن که بلافاصله پس از مصرف هر کدام دهان خود را با دهان شویه بشویید.

ترک سیگار از راهای جلوگیری از پوسیدگی دندان

دود سیگار و تنباکو نه تنها موجب پوسیدگی دندان و تحلیل لثه می شود بلکه سرطان دهان را نیز به همراه دارد. پوسیدگی دندان حاصل از دود سیگار بسیار شدید می باشد و در صورت عدم درمان مجبور به کشیدن دندان یا نصب تاج خواهید بود.

در صورتی که سیگار و دخانیات استفاده می کنید توصیه می شود هر سه ماه جهت جرم گیری اقدام نمایید. جرم گیری دندان تاثیر به سزایی در جلوگیری از پوسیدگی دندان دارد.

عدم پوسیدگی دندان با ترک سیگار

ترک سیگار برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

بر طرف کردن خشکی دهان

از آنجایی که بزاق دهان مواد غذایی و شکر و شیرینی را می شوید کمبود آن برای دندان ها مضر می باشد. در صورتی که احساس می کنید دهان شما خشک است و بزاق کمی ترشح می کنید توصیه می کنیم از آنتی بیوتیک کمتری استفاده کنید، آب به میزان کافی بنوشید، آدامس بجوید و از دهان شویه های بدون الکل استفاده کنید.

جرم گیری از راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان

از دیگر راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان جرم گیری مرتب آن می باشد. توصیه می شود سالی یکبار جهت جرم گیری اقدام نمایید. البته این مسئله به میزان رعایت بهداشت شما نیز بستگی داشته باشد. بدین صورت که آنچنان به نظافت و مراقبت از دندان های خود پرداخته است که تا چند سال نیازی به جرم گیری نخواهد داشت.

جرمگیری جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان

جرمگیری دندان برای جلوگیری از پوسیدگی

استفاده از فلوراید

استفاده از فلوراید از روش های جلوگیری از خرابی دندان می باشد که در برخی مواد غذایی موجود است. همچنین از آن در برخی خمیر دندان ها استفاده شده است. فلوراید مینای دندان را تقویت کرده و از آن محافظت می کند. همچنین در صورتی که دندان شما در مرحله اول پوسیدگی می باشد با استفاده از فلوراید می توانید از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

خوردن پنیر از راهای جلوگیری از پوسیدگی دندان

پروتئینی به نام کازئین در انواع پنیرها موجود می باشد که سطح کلسیم را در بزاق افزایش داده و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. این ماده حتی قدرت ترمیم مینای دندان را افزایش می دهد.

جویدن آدامس بدون شکر

همانطور که اشاره کردیم جویدن آدامس بدون شکر از راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان است. به این صورت که ترشح بزاق را افزایش می دهد. در نتیجه دهان و دندا های شما به طور مرتب به وسیله بزاق ضد عفونی می شوند.

جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده از نی برای نوشیدنی ها

در صورتی که تمایل زیادی به نوشیدن نوشیدنی های شیرین دارید توصیه می شود از نی استفاده کنید چرا که در این صورت نوشیدنی با دندان های شما ارتباط مستقیم نخواهد گرفت.

البته از آنجایی که ممکن است بزاق شما با این نوشیدنی شیرین ترکیب شده باشد توصیه می شود بعد از هر بار نوشیدن دهان شویه استفاده نمایید.

عدم پوسیدگی دندان به دلیل استفاده از نی

نوشیدن با نی از روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

استفاده از روکش سیلنت برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

روکش سیلنت تنها جنبه حفاظت از دندان در برابر پوسیدگی را دارد. این روکش از تجمع جرم روی سطح دندان که از حفره ها و شیارهایی تشکیل شده است جلوگیری می کند. در نتیجه مانع پوسیدگی ساختمان اصلی دندان می شود.

نتیجه گیری

عوامل جلوگیری از پوسیدگی دندان ها به رعایت بهداشت دهان و دندان، ترک سیگار، عدم مصرف دخانیات و مشروبات الکلی، بزاق دهان و …بستگی دارد که اصلی ترین آنها رعایت بهداشت است.

سوالات متداول از راهای جلوگیری از پوسیدگی دندان

  1. چه زمانی برای دندان تاج نصب می کنند؟
    زمانی که پوسیدگی شدید باشد و بخشی از دندان از بین رفته باشد.
  2. آیا جرمگیری مینای دندان را از بین میبرد؟
    خیر، جرمگیری، جرم سطح دندان را از بین می برد و به مینای دندان آسیب نمی رساند.
  3. آیا جرم گیری دندان را سفید می کند؟
    از آنجا که جرم های سطح آن برداشته می شوند ممکن است تا حد خیلی کمی، نه به اندازه قابل مشاهده، موجب سفید شدن دندان شود.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 8 =