logo aryam

دود تریاک برای ایمپلنت مضر است؟

دود تریاک برای ایمپلنت مضر است

اثرات دود تریاک بر دندان کاشت

طبیعی است که انواع دخانیات روی سلامت دندان تاثیر منفی می گذارد. دخانیات در انواع مختلف، آسیب هایی در سطوح مختلف به دندان وارد می کند. در این مطلب به تاثیرات منفی تریاک می پردازیم تحت این عنوان که آیا دود تریاک برای ایمپلنت مضر است و اینکه سطح آسیب رسانی آن تا چه حدی است.

چگونگی تاثیر تریاک بر دندان ایمپلنت

تریاک را با خوردن و دود کردن می توان مصرف کرد. هنگام خوردن که تریاک پخته شده به صورت مستقیم بلعیده می  شود تاثیر چندانی روی دندان نخواهد داشت، از آنجا که گاهی به صورت محلول مصرف می شود، اثرات به سزایی بر سلامت دندان ایمپلنت دارد.

درصد بالایی از آلکالوئیدها در ساختار تریاک وجود دارد که یکی از مضرترین عناصر آن می باشد. بیشترین تاثیر منفی در تریاک به دلیل وجود آلکالوئیدها است که در صورت حل شدن فعال تر شده و آسیب رسانی بیشتری دارد.

دود تریاک برای ایمپلنت مضر است و آسیب رسانی آن بیشتر از خوردن یا نوشیدن آن می باشد.

بهترین متخصص ایمپلنت دندان در تهران کیست؟!

دندان های ایمپلنت آسیب دیده توسط تریاک

از بین رفتن دندان ها با تریاک

تخریب دندان ایمپلنتی و لثه با تریاک

دندان ایمپلنت شده مانند دندان اصلی عمل می کند. در نتیجه به همان اندازه توسط دود تریاک آسیب می بیند. حتی ممکن است ضرر بیشتری برای دندان ایمپلنت داشته باشد چرا که لثه یک جراحی پشت سر گذاشته و کمی حساس تر می باشد.

بیماری های حاصل از دود تریاک در دهان و دندان

پریودنتال

این بیماری نوعی عفونت باکتریایی می باشد که با التهاب لثه همراه است. پریودنتال می تواند موجب آسیب و تحلیل دیگر قسمت های لثه، بافت استخوانی دندان و بافت های دهان نیز می شود. دود تریاک نقش برجسته ای در به وجود آمدن عفونت باکتریایی دارد.

پری ایمپلنتیت

دود تریاک برای ایمپلنت مضر است چرا که دندان های ایمپلنتی مانند دندان های اصلی مستعد عفونت می باشند. اثراتی که آلکالوئیدها روی دندان می گذارند موجب عفونت این دندان ها می شود. در صورت پیشرفت عفونت، لثه اطراف دندان تحلیل رفته و عفونت به استخوان فک می رسد. در این شرایط بافت استخوانی اطراف پیچ ایمپلنت تخریب شده و احتمال جدایی دندان کاشت وجود دارد.

علت تخریب این قسمت از استخوان فک به دلیل ماهیت آن می باشد. به این صورت که در کاشت پیچ ایمپلنت در استخوان فک، خون، لخته شده و در گذر زمان سخت می شود.(جوش خوردن پیچ به فک)

مقایسه ایمپلنت دندان و پروتز دندان + مزایا، معایب و قیمت

باکتری به راحتی این قسمت را تجزیه می کند که باعث لق شدن دندان و پری ایمپلنتیت می شود. عامل دیگر از بین رفتن لخته خون دمای بالا است. عفونت با درد و تب در ناحیه آسیب دیده می باشد، افزایش دما در این ناحیه، تخریب پذیری را افزایش می دهد.

تخریب دندان ایمپلنتی با تریاک

خرابی های حاصل از مصرف تریاک بر دندان ایمپلنتی

چرا دود تریاک برای ایمپلنت ضرر دارد؟

خون رسانی به عروق دهان و لثه پس از ایمپلنت اهمیت بالایی دارد. از این رو دود تریاک برای ایمپلنت مضر است که اکسیژن رسانی به لثه را کاهش می دهد. اگر دقت کرده باشید افرادی که تریاک مصرف می کنند دارای لب ها و لثه های تیره رنگ می باشند. این مسئله به دلیل عدم خونرسانی و اکسیژن رسانی می باشد که موجب ایجاد لخته خون و تیرگی آنها می شود.

مصرف درمانی تریاک پس از ایمپلنت دندان

12 درصد تریاک از مرفین تشکیل شده است که تسکین دهنده درد می باشد. بسیاری از افراد که تریاک را به عنوان مسکن مصرف می کنند، پس از جراحی ایمپلنت برای تحمل درد آن به تریاک روی می آورند. این کار به هیچ عنوان توصیه نمی شود. چرا که در لحظه درد شما تسکین می یابد اما احتمال موفق بودن جراحی را به شدت پایین می آورد. در دورانی که جراحی ایمپلنت انجام شده است و درد شما را آزار می دهد دوره نقاهت شما است. مرحله ای که دندان جوش خورده و استحکام خود را میابد.

در این دوره ضرر دود تریاک به شدت بر پایه ضعیف دندان غالب است. تسکین درد دندان شما با تریاک به معنای تخریب کامل روند درمان و کاشت می باشد. حتی مصرف آن مدت ها پس از کاشت، تخریب کننده دندان ایمپلنت است.

آسیب تریاک بر ایمپلنت

ضرر تریاک برای سلامت دندان های ایمپلنتی

نتیجه گیری

یکی از پر مصرف ترین مواد مخدر که به دندان آسیب می رساند، تریاک است. دود تریاک برای ایمپلنت مضر است و از موفقیت جراحی دندان جلوگیری می کند. تریاک به سه صورت مصرف می شود که دو مورد آن حداکثر آسیب را به دهان، لثه و دندان می رساند. دندان های ایمپلنت نیز در برابر دود تریاک بسیار حساس می باشند. آسیب پذیری ایمپلنت به این صورت می باشد که دچار عفونت شده و لثه در طولانی مدت تحلیل می رود. در این صورت باکتری ها از لثه به استخوان فک می رسند که بافت آن را تخریب کنند. پس از تخریب بافت اطراف پیچ ایمپلنت، دندان لق می شود. ضرر تریاک برای ایمپلنت در دو بیماری پری ایمپلنتیت و پریودنتال نیز نمایان می شود.

سوالات متداول دود تریاک برای ایمپلنت مضر است؟

  1. خشک شدن دهان در اثر تریاک کشیدن چه ضرری دارد؟
    بزاق، باکتری های دهان را از بین می برد در نتیجه دندان ها از عفونت در امان خواهند بود. در صورت خشکی دهان دندان به مراتب آسیب پذیر تر از پیش می شود.
  2. چگونه تریاک باعث ساییدگی دندان می شود؟
    درصد زیادی از افرادی که تریاک مصرف می کنند دندان قروچه نیز دارند. به همین خاطر احتمال ساییدگی دندان میان آنها بالاست.
  3. آیا دندان ایمپلنت نیز زرد و تیره رنگ می شود؟
    بله، تیرگی دندان بر اثر تریاک ارتباطی با جنس آن ندارد و لکه ای است که بزاق فرد تریاکی آن را ایجاد می کند.
4.4/5 - (5 امتیاز)

2 دیدگاه ها

  1. احمدی گفت:

    چ جالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 18 =