logo aryam

دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک؟

دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک؟

مقایسه انواع دندان مصنوعی

دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک؟

با بالا رفتن سن بسیاری از بیماری ها به سراغ آدم می آیند؛ یکی از آنان پوکی استخوان است که باعث می شود دندان ها هم تحت تاثیر قرار بگیرند و خراب شوند. دندان ها از جنس استخوان هستند که از لثه بیرون می زنند، می توان گفت مانند ناخن ها با این تفاوت که ریشه دارند و رشد هم نمی کنند؛ تنها یک بار در کودکی دندان های موسوم به شیری جای خود را به دندان های اصلی می دهند. اما همواره مانند دیگر استخوان ها نیاز به کلسیم دارند مخصوصا در دوران شیرخوارگی و در سنین رشد، اگر کلسیم کافی به بدن برسد و میزان کلسیم مورد نیاز بدن جبران شود، دندان ها به درستی رشد می کنند، مگر از آنها به درستی مراقبت نکنید تا خراب شوند. دندان های خود را مرتب نزد دندانپزشک یا متخصص ایمپلنت چک کنید.

در دوران جوانی اگر از دندان های خود به خوبی مراقبت کرده باشید در سنین بالاتر میزان استقامت آنها خیلی بیشتر خواهد بود در غیر این صورت نیاز به کاشت دندان مصنوعی دارید. هدف نگارش مقاله ای که می خوانید این است که به خواننده اطلاعاتی در مورد دندان مصنوعی داده شود و این که دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک؟ در واقع شما را برای جایگزینی دندان اصلی تان راهنمایی می کنیم.

دندان مصنوعی متحرک

دندان های مصنوعی متحرک نوعی جایگزین دندانی هستند که از قدیم تا به امروز استفاده می شوند و خیلی از مادر بزرگ و پدربزرگ ها را اگر دیده باشید از این نوع دندان مصنوعی استفاده می کنند. این دندان ها بر روی لثه قرار می گیرند و در بیشتر مواقع به این دلیل که مانند دندان های اصلی هستند نمی توانید تشخیص دهید که دندان مصنوعی است و یا اصلی، تفاوتی که این دندان ها دارند این است که جنس آنها کاملا مصنوعی بوده و می توان آن ها را از دهان بیرون آورد و عملیات شستشو را اینگونه انجام داد. دندان های مصنوعی متحرک به دو صورت ساخته می شوند:

  • دندان مصنوعی کامل
  • دندان مصنوعی تکه ای

هرکدام از این نوع دندان ها کارایی های خودشان را دارند که در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد و همچنین به این نتیجه گیری می رسیم که دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک؟

دندان مصنوعی متحرک

دندان مصنوعی

دندان های مصنوعی کامل

این نوع دندان های مصنوعی هنگامی به کار گرفته می  شوند که تمامی دندان ها از دهان خارج شده باشند و در فک بالا یا پایین یا هر دو فک هیچ دندانی وجود نداشته باشد. در این زمان باید به لابراتوار های دندانپزشکی مراجعه کنید تا برای شما دندان مورد نظرتان را بسازند، تکنسین های ساخت دندان با توجه به نوع فک شما و قرارگیری آن بر روی هم، همچنین با در نظر گرفتن نظر دکتر دندان پزشک قالب دندانی را برای شما طراحی می کنند. برای کار گذاری دندان مصنوعی کامل معمولا 8 تا 12 هفته باید صبر کنید تا لثه ها به صورت کامل ترمیم شوند.

دندان مصنوعی تکه ای

دندان مصنوعی تکه ای از جنس دندان مصنوعی کامل است و کارایی تقریبا مشابه به همان دندان را دارد با این تفاوت که این دندان را موقعی می سازند که قسمتی از دندان های فرد از دست رفته باشد و هنوز هم در فک بالا یا فک پایین دندان هایی مانده باشد، تنها فرد می خواهد فاصله خالی شده بین این دندان ها را با استفاده از دندان مصنوعی پر کند و زیبایی لبخندش را دوباره به دست آورد.

این مورد از دندان های مصنوعی به دلیل این که نیاز به تنظیم دارند در واقع موقتی هستند و کارایی دائمی ندارند برای این که بتوان از دندان مصنوعی تکه ای برای قسمتی از دهان استفاده کرد باید از برج استفاده نمود، روش کار به این صورت است که دندان های دو طرف فضای خالی روکش می شود و دندان های مصنوعی به آنها متصل می شود، سپس بریج با سیمان در جای خود چسبانده می شود.

اما برای این که ببینیم دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک، بهتر است روش ایمپلنت گذاری را هم مورد بررسی قرار دهیم.

ایمپلنت دندان جایگزینی ثابت برای دندان اصلی

از دیگر روش هایی که برای جایگزینی دندان استفاده می شود و جدید تر از دندان مصنوعی متحرک است، روش ایمپلنت گذاری می باشد. ایمپلنت های دندانی در واقع فیکسچر هایی هستند که درون لثه ها پیچ می شوند و بعد تاج دندان بر روی انها قرار میگیرد.

از مزایایی که ایمپلنت های دندان دارند این است که چه یک دندان از دست داده باشید، چه تمامی دندان ردیف فک را می توانید از آن استفاده نمایید، همچنین به این دلیل که در لثه یا فک پیچ می شوند دیگر در هنگام جویدن گاز گرفتن و… نگران این نیستند که ناگهان دندان مصنوعی از دهان شما بیرون بزند، همچنین اگر از ایمپلنت های درجه یک استفاده نمایید به مدت بسیار طولانی میتوانید از آنها استفاده نمایید در واقع می توان گفت یک عمر.

ایمپلنت دندان جایگزینی ثابت برای دندان اصلی

کاشت ایمپلنت دندان

مقایسه دندان مصنوعی متحرک و ایمپلنت

برای این که ببینیم دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک؟ بهتر است یک جمع بندی در این زمینه داشته باشیم و نقاط قوت و ضعف هر دو را در کنار هم قرار دهیم، با مقایسه این دو جایگزین برای دندان می توانید بهتر انتخاب کنید که از کدام یک می خواهید استفاده نمایید.

مزایا دندان مصنوعی متحرک

  • راحتی استفاده از این نوع دندان مصنوعی
  • هیچ خطری اعم از عفونت دندانی و آسیب وارده به لثه دیده نمی شود
  • سهولت در امکان ترمیم
  • قیمت مناسب و بسیار پایینتر از ایمپلنت

معایب دندان مصنوعی متحرک

  • چفت نبودن دندان مصنوعی در دهان
  • بو گرفتن دهان در صورت رعایت نکردن بهداشت دهانی
  • نداشتن حس دندان اصلی هنگام غذا خوردن
  • استحکام پایین تر به نسبت ایمپلنت

مزایای ایمپلنت های دندان

  • فیکس شدن در دهان مانند دندان اصلی
  • راحتی استفاده در هنگام جویدن و گاز گرفتن
  • داشتن حس مانند دندان اصلی
  • کارایی مانند دندان اصلی
  • طول عمری بالا
  • استحکامی بی نظیر
  • زیبایی لبخند
  • تنوع در رنگ بندی
  • امکان جایگذاری فوری با استفاده از نوع ایمپلنت فوری
مزایای ایمپلنت های دندان

ایمپلنت دندان

معایب استفاده از ایمپلنت

  • استفاده از جراحی برای کاشت فیکسچر ها
  • قیمت بسیار بالا
جمع بندی

همانطور که خواندید برای بازیابی دندان های خود روش هایی وجود دارد و فقط شما باید به این پی ببرید که دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک؟ و سپس اقدام به ترمیم دندان خود کنید هر کدام از این نوع دندان ها مزایا و معایبی را به همراه دارند که با در نظر گرفتن آنها و شرایط خود می توانید بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

سوالات متداول دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک؟

  • برای کار گذاری ایمپلنت و دندان مصنوعی متحرک به کجا باید مراجعه کنیم؟
    برای کار گذاری ایمپلنت بهتر است به متخصص ایمپلنت مراجعه کنید. اما برای دندان مصنوعی متحرک بهترین راه و ارزان ترین راه این است که به لابراتوار ساخت دندان مراجعه کنید تا با قالب گیری دندان شما را بسازند.
  • مزایای دندان مصنوعی متحرک چیست؟
    راحتی استفاده از این نوع دندان مصنوعی
    هیچ خطری اعم از عفونت دندانی و آسیب وارده به لثه دیده نمی شود
    سهولت در امکان ترمیم
    قیمت مناسب و بسیار پایینتر از ایمپلنت
  • مزایای ایمپلنت گذاری چیست؟
    فیکس شدن در دهان مانند دندان اصلی
    راحتی استفاده در هنگام جویدن و گاز گرفتن
    داشتن حس مانند دندان اصلی
    کارایی مانند دندان اصلی
    طول عمری بالا
    استحکامی بی نظیر
    زیبایی لبخند
    تنوع در رنگ بندی
    امکان جایگذاری فوری با استفاده از نوع ایمپلنت فوری
3.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =