logo aryam

درمان عفونت ریشه دندان

عفونت ریشه دندان

درمان عفونت ریشه دندان

عفونت ریشه دندان

عفونت ریشه دندان ممکن است تحت عوامل مختلفی رخ دهد، عواملی مانند پوسیدگی شدید دندان، ضربه شدید به دندان، درمان های ترمیمی مکرر دندان و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان که تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت عفونت دارد. درواقع عفونت در ابتدا به مینا و عاج دندان آسیب میزند؛ در صورت مراجعه به دندانپزشک و ترمیم آن عفونت رفع می شود ولی چنانچه عفونت پیشرفت کند، وارد پالپ دندان شده که باعث فشار به ریشه دندان می شود و با درد بسیار همراه است.

بسیاری از بیماران پس از مشاهده علائم عفونت ریشه دندان مانند درد و تورم به متخصص دهان و دندان مراجعه می کنند و قصد انجام درمان عفونت ریشه دندان دارند.

در این مقاله توضیحاتی در این مورد بیان شده است چنانچه قصد درمان ریشه دارید بهتر است که ابتدا این مقاله را مطالعه کنید تا با روند درمان عفونت و مراقبت هایی که لازم است پس از درمان انجام شود مطلع شوید.

درمان عفونت ریشه دندان

برای درمان عفونت ریشه دندان ابتدا لازم است که به دندانپزشک متخصص مراجعه شود سپس دندانپزشک پس از معاینه دقیق دندان و گرفتن عکس چنانچه نیاز به عصب کشی باشد، برای درمان ریشه دندان اقدام به درمان کانال ریشه می کند.

برای انجام عصب کشی در ابتدا قبل از انجام هر عملی دندانپزشک از بی حسی موضعی استفاده می کند سپس اقدام به تمیز کردن دندان و شست شوی پالپ دندان می کند پس از آن پوسیدگی از دندان خارج شده و نهایتا عصب از دندان خارج شده و کانال دندان پاکسازی می شود.

پس از این که کانال دندان از میکروب ها کامل پاکسازی شد، دندانپزشک برای جلوگیری از عفونی شدن دوباره دندان داخل کانال را با مواد سازگار با بدن انسان پر می کند و در آخر نیز تاج دندان پر میشود. در صورت ضفیف بودن دندان ها دندانپزشک آن را روکش می کند.

درمان ریشه دندان

عفونت ریشه دندان

 

بهتر است حتما برای انجام درمان ریشه دندان به متخصصی متبحر و با تجربه مراجعه کنید.

تعداد جلسات درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان معمولا در یک جلسه انجام می شود ولی گاهی اوقات ممکن است به علت عفونت شدید موجود در دندان، شرایط و فرم دندان، درمان ریشه دندان در چند جلسه انجام شود که این بستگی به نظر متخصص دندانتان دارد.

گاهی اوقات عفونت دندان به حدی شدید است که قبل از انجام هرکاری لازم است بیمار چند روز قبل از جراحی از آنتی بیوتیک استفاده کند و گاهی اوقات چنانچه درمان در دو جلسه انجام شود، دندانپزشک دندان را به صورت موقت پر می کند و در جلسه بعدی آن را باز کرده و ادامه درمان ریشه دندان را انجام می دهد؛ در این بین ممکن است دندانپزشک موادی داخل کانال دندان ریخته تا باکتری های موجود در داخل کانل به طور کامل از بین روند.

پس از درمان ریشه دندان چه مراقبت هایی لازم است انجام شود؟

بهتر است پس از درمان ریشه دندان طبق توصیه دندان پزشک عمل کنید؛ از داروهای تجویز شده در زمان مشخص استفاده نمایید و تا دو ساعت از مصرف مواد غذایی خودداری کنید؛ بی حسی دندان پس از جراحی از بین رفته و دندان در برابر فشار بسیار حساس می شود ممکن است تا 2 الی 3 روز درد داشته باشید که به مرور کم می شود. امکان دارد کمی دندان دچار التهاب شود که جای نگرانی نیست و پس از مدتی بهبود می یابد.

مراقبت از دهان و دندان

مراقبت پس از درمان ریشه دندان

علت بروز درد پس از درمان عفونت ریشه دندان چیست؟

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که علت بروز درد پس از درمان عفونت ریشه دندان چیست؟ در واقع به دلیل خارج نمودن عصب دندان و پاکسازی آن ممکن است در اطراف ریشه دندان زخم و التهاباتی ایجاد شود که علت بروز درد می باشد.

دندان های عصب کشی شده نسبت به دندان های زنده مقاومت کم تری دارند بنابراین سعی کنید تا حد امکان برای مصرف مواد غذایی سفت و محکم از آن ها استفاده نکنید. چرا که دیواره آن ها ضعیف و شکننده می باشد و همچنین بسیار مستعد پوسیدگی است بنابراین برای حفظ دندان های عصب کشی شده رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از درمان ریشه بسیار اهمیت دارد.

عفونت ریشه دندان چه علائمی دارد؟

هنگامی که ریشه دندان عفونت می کند، علائمی دارد که میتوانید از آن ها متوجه عفونت ریشه دندان خود شوید و برای جلوگیری از پیشرفت آن هرچه سریع تر برای درمان به مطب دندانپرشک مراجعه کنید. از جمله علائمی که هنگام عفونت دندان احساس می کنید، احساس درد می باشد به خصوص این که این درد هنگام مصرف مواد غذایی بیشتر می شود.

از دیگر علائم، حساس شدن دندان ها نسبت به نوشیدنی های سرد و گرم می باشد. برخی نیز ممکن است علائمی مانند درد گوش، درد در ناحیه فک، طعم بد دهان و بوی بد دهان را احساس کنند که از علائم عفونت می باشد و به مرور ممکن است شدید تر شود.

گاهی اوقات پیشرفت عفونت در ریشه دندان باعث ایجاد آبسه می شود. آبسه دندان معمولا به صورت ورم در لثه می باشد؛ این عفونت ها که اغلب دردناک می باشند به دلیل شکستگی دندان و ترک خوردگی آن ایجاد می شوند.

عفونت ریشه دندان

علائم عفونت ریشه دندان

درصورت مشاهده هرگونه علائم عفونت بهتر است که در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه شود چرا که عدم درمان عفونت دندان باعث پیشرفت آن شده و به بافت مغز داخلی دندان آسیب می رساند.

سخن آخر درمان عفونت ریشه دندان

عفونت ریشه دندان اگر به موقع درمان نشود، ممکن است سبب پوسیدگی شدید و در انتها از دست دادن دندان شود. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است به محض مشاهده علائم برای درمان به دندانپزشک مراجعه کنید چرا که روند درمان هرچه قدر هم زمان بر باشد بهتر از کشیدن دندان می باشد.

سوالات متداول درمان عفونت ریشه دندان

1چگونه میتوان تشخیص داد که دندان نیاز به عصب کشی دارد؟
با کمک عکس برداری دندان پزشک می تواند کلیه مشلات دندان را تشخیص دهد و برای عصب کشی آن تصمیم بگیرد.
2آیا درمان ریشه دندان دردناک می باشد؟
بسیاری از بیمارن این گونه تصور می کنند که درمان عفونت ریشه دندان ترسناک است در صورتی که هنگام درمان کانل ریشه از داروهای بی حسی استفاده شده که سبب می شود بیماران هیچ گونه دردی را هنگام درمان احساس نکنند.
3آیا پس از درمان ریشه دندان امکان ایجاد عفونت وجود دارد؟
پس از درمان ریشه دندان ایجاد عفونت معمول نیست ولی امکان ایجاد آن وجود دارد، عفونت ممکن است حدود یک هفته تا ده پس از درمان بروز دهد که لازم است بیمار پس از مشاهده هرگونه علائم عفونت در اسرع وقت به دندان پزشک مراجعه کند.
Rate this post

3 دیدگاه ها

  1. شهلا گفت:

    سلام، امکانش هست بدون جراحی هم بشه عفونت ریشه دندان رو درمان کرد؟

    • مدیریت سایت گفت:

      با سلام
      بله، همه عفونت ها به جراحی احتیاج ندارند. اما بهتر است برای دریافت پاسخ دقیق و بهتر، برای معاینه دندان عفونی خود به متخصص مربوطه مراجعه بفرمایید.

    • محمد گفت:

      بله دیدگاه آیت الله ضیایی در این مورد شسشوی دندان با سرکه سیب طبیعی برای مدتی می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =