logo aryam

جراحی ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان

جراحی ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان، دندان مصنوعی ای است که در دهان و درون فک کاشته می شود، معمولا زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بزرگسالان به سبب افزایش سن دندان یا دندان هایشان را از دست می دهند.

ایمپلنت های دندانی معمولا به طریقی ساخته می شوند که همانند دندان های سالم و طبیعی به نظر برسند، احساس شوند و عمل کنند، و بهترین گزینه از نظر ظاهر طبیعی و سلامتشان هستند. با کاشت این دندان های مصنوعی نه تنها ظاهر زیبایی به دندان هایتان می بخشید، بلکه ساختار کلی دهان را با جلوگیری از حرکت دندان ها به شیوه ای نا سالم و دردناک حفظ می کنید.

جراحی ایمپلنت دندان نواحی ریشه دندان از دست رفته را با فلز، پست های پیچ مانندی که دندان مصنوعی بر روی آن ها قرار می گیرد، جایگزین می کنند. جراحی کاشت ایمپلنت دندان می تواند بنا بر نوع ایمپلنت و سلامت استخوان فک شامل چندین مرحله شود. استخوان فک بایستی دارای سلامت کامل باشد تا ایمپلنت بتواند با استخوان فک جوش بخورد. ایمپلنت در حقیقت نقش ریشه یک دندان طبیعی را ایفا می کند، فلزی است از جنس تیتانیوم که از جمله مزایایش استحکامش پس از استقرار در فک، سازگاری اش با بدن و همچنین پوسیده نشدنش مانند برخی دیگر از ایمپلنت ها با جنس های دیگر است.

کاشت ایمپلنت

ایمپلنت دندان

کاندید کاشت ایمپلنت دندان

دلایل متعددی برای کاشت ایمپلنت دندان وجود دارند: داشتن یک الی چند عدد دندان افتاده، قدرت و استحکام کافی استخوان فک برای انجام پروسه، علاقه نداشتن و یا امکان ناپذیری استفاده از دندان های مصنوعی جزئی یا کامل، و موارد دیگری از همین قبیل.

مانند هر پروسه پزشکی دیگری، جراحی ایمپلنت دندان نیز دارای فاکتورهای ریسکی است، هرچند عوارض و مشکلاتی که ممکن است پیش بیایند، نادر هستند، اما همچنان ریسک عفونت در ناحیه ایمپلنت کاشته شده وجود دارد.

پروسه جراحی ایمپلنت دندان

پروسه جراحی ایمپلنت دندان شامل مراحی است که در ادامه به آن ها اشاره شده است:

ارزیابی اولیه

به دلیل تعدد پروسه های جراحی کاشت ایمپلنت دندان، فوق تخصص ایمپلنت یک ارزیابی و بررسی کامل از دهان شما انجام می دهد، که این ارزیابی شامل تصویربرداری از دهان (X-rays) و قالب گیری از دندان ها می شود تا اطمینان حاصل کند ایمپلنت دندان مشابه با دندان های نرمال فرد باشد.

در مراحل بعدی شرایط استخوان فک متناسب با تعداد ایمپلنت درخواستی بیمار و همچنین شرایط پزشکی او، داروهایی که مصرف می کند و … مورد بررسی قرار می گیرند. در نهایت نیز دندانپزشک در رابطه با سه روش معمول بیهوشی بیمار توضیحاتی را ارائه می دهد تا بهترین روش متناسب با پروسه جراحی ایمپلنت دندان انتخاب شود.

حین پروسه جراحی

جراحی ایمپلنت دندان معمولا به چندین مرحله احتیاج دارد، زیرا استخوان فک اطراف ایمپلنت دندان پیش از انجام ادامه پروسه بایستی به طور کامل ترمیم یابد.

  • دندان آسیب دیده کشیده می شود. (اگر پیش تر بر اثر مسائل دیگری نیوفتاده باشد.)
  • استخوان فک برای انجام جراحی آماده می شود؛ این مورد ممکن است شامل انجام پیوند استخوان نیز شود.
  • به محض درمان استخوان فک، ایمپلنت در خط لثه کاشته می شود.
  • فک دوباره باید زمانی را برای ترمیم شدن طی کند، سپس اباتمنت (بخش متصل کننده ایمپلنت به تاج دندان) جایگذاری می شود، درنهایت تاج دندان مصنوعی قرار می گیرد و پروسه کاشت ایمپلنت تکمیل می شود.

پروسه جراحی ای ممکن است ماه ها به طول بیانجامد تا فک بتواند به طور کامل درمان و ترمیم و برای مرحله نهایی کاشت ایمپلنت آماده شود. برای موفقیت کامل کاشت ایمپلنت، مهم است که بیماری صبوری پیشه کند.

ایمپلنت

جراحی ایمپلنت دندان

پس از جراحی

پس از جراحی ایمپلنت دندان احساس ناراحتی در دهان و دندانتان، امری نرمال و طبیعی است. در این جا مواردی که پس از جراحی بایستی انتظارشان را داشته باشید آورده شده است:

  • ورم لثه و صورت
  • کبودی لثه یا پوست
  • درد در ناحیه جراحی ایمپلنت
  • خونریزی اندک

اگر هریک از این عوامل چندین روز پس از انجام پروسه تشدید پیدا کردند، به دندانپزشک متخصص ایمپلنت خود سریعا مراجعه فرمایید. برای فرآیند هیلینگ و درمان سریع تر دندانپزشکتان احتمالا یک رژیم غذایی مناسب، استفاده از کمپرس یخ (برای کمک به ورم لثه) و همچنین صبوری برای بیمار توصیه می کند.

در حالی که تقریبا اکثر ایمپلنت های دندان پروسه جراحی و کاشت مشابهی دارند و اکثریت آن ها نیز با موفقیت به اتمام می رسند، ممکن است بیمار با عوارضی مواجه شود، مانند مشکل در ادغام استخوان با ایمپلنت. در زیر مواردی آورده شده است که بهتر است برای افزایش احتمال موفقیت کاشت ایمپلنت دندانتان آن ها را رعایت کنید:

  • از مصرف تنباکو خودداری کنید. آن ها می توانند دندان هایتان را حساس و مستعد عفونت کنند.
  • رعایت بهداشت دهانی خوب را با حداقل دوبار مسواک زدن در روز و یکبار نخ دندان کشیدن تمرین کنید.
  • ویزیت ها و مراجعات منظم به دندانپزشکی داشته باشید.
  • از عادات دهانی بد، مانند جویدن شکلات های سفت، جلوگیری کنید. زیرا در غیر این صورت هم دندان های طبیعی و هم ایمپلنت دندانتان آسیب می بینند.
جراحی ایمپلنت

پس از جراحی ایمپلنت

سخن آخر

برای انجام جراحی های پیشرفته و سخت خود به بهترین متخصص ایمپلنت دندان مراجعه بفرمایید، تا در نهایت علاوه بر لبخندی زیبا و سالم، نتیجه موفقیت آمیزی از کاشت ایمپلنت دندانتان بگیرید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − یک =