logo aryam

تفاوت کامپوزیت و لمینت

ونیر کامپوزیت یا پرسلن

تفاوت کامپوزیت و لمینت

زیبایی دندان ها

داشتن دندان های زیبا و لبخند خیره کننده، حق مسلم هر فرد است. برخی افراد که خود دندان هایشان فرم و حالت خوب دارد و اصرار بر یکدست و اندازه کردن دندانها دارند، می توانند از مزایای کامپوزیت دندان استفاده کنند. با دانستن تفاوت کامپوزیت و لمینت می توانید گزینه مناسب را برای خود انتخاب کرده و در انجام کامپوزیت دندانی، بسته به سایز، اندازه و حالت دندان ها مقدار کار بر روی آنها متغیر خواهد بود تا به دندان های ایده آل خود برسید. همچنین افرادی که به دلایل مختلف شکستگی، خرابی و… از دست داده اند، می توانند با مراجعه به فوق تخصص ایمپلنت، دندان از دست رفته را جایگزین نمایند.

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت ها مواد خمیری شکلی هستند که در دندان پزشکی کاربردهای فراوانی دارند. از آنها در ترمیم پوسیدگی های دندان، پر کردن دندان ها، بر طرف کردن سیاهی دندان ها، یک دست کردن رنگ دندان ها و فرم دهی به آنها و به طور کلی اصلاح طرح لبخند استفاده می شود. کامپوزیت ها انواع مختلفی نظیر ونیر، رزین، پرسلن و… دارند که هرکدام کارآیی خاص خود را دارد. به دلیل هزینه کمتر و سرعت در آماده شدن قالب دندانی، از کامپوزیت ونیر بیشتر برای زیبایی استفاده می شود. در ادامه به بررسی تفاوت کامپوزیت و لمینت خواهیم پرداخت.

لمینت سرامیکی با پرسلن

مزایای ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت یا پرسلن

به علت حساسیت دندان ها و در دیدرس بودن آن بهتر است برای انجام کلیه کارهای ایمپلنت، کامپوزیت و… به بهترین متخصص ایمپلنت، کامپوزیت و در کل بهترین دندانپزشک مراجعه نمایید. برای انجام اقدامات زیبایی، بهتر است ابتدا با دندان پزشک خود یک جلسه مشاوره بگذارید و با وی در مورد اهداف زیبایی شناختی و ملاحظات شخصی خود صحبت کنید و تفاوت کامپوزیت و لمینت  را بدانید و سپس تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما مهم است؟ اگر به دنبال راه حلی مقرون به صرفه هستید، طرح ونیرهای کامپوزیتی مناسب خواهد بود. ولی اگر دغدغه زیبایی شناسی شدید دارید یا به دنبال راه حل درمان طبیعی و با دوام هستید و هزینه آن برایتان مهم نیست، وینرهای پرسلن به شما یک نتیجه فوق العاده خواهند داد.

تفاوت کامپوزیت و لمینت

انتخاب روکش های دندانی اولین گام برای بهبود زیبایی شناسی دندان های شما و داشتن لبخندی زیبا و جذاب است. ونیر کامپوزیت و پرسلن مواد معمولی مورد استفاده در فرایند تولید روکش برای دندان ها و داشتن لبخند زیبا هستند. با مراجعه به یک متخصص دندانپزشکی زیبایی، از طریق استفاده از هر دو مواد می توانید به لبخند زیبا برسید. اما دانستن تفاوت کامپوزیت و لمینت و اینکه کدام نوع برای شما مناسب است، مهم است و این به نیازهای خاص شما و عواملی نظیر هزینه، زمان درمان، فرم دندان های شما و… بستگی دارد. در ادامه برخی از تفاوت های بین ونیرهای کامپوزیت و پرسلن را بررسی کنیم.

فوق تخصص ایمپلنت دندان

مقایسه کامپوزیت و لمینت

مقایسه کامپوزیت و لمینت

اگرچه ونیر کامپوزیت دارای مزیت های فراوانی هستند، اما موردی وجود دارد که در آن نمی توانند با لمینت پرسلن یا لمینت سرامیکی رقابت کنند: دوام. از تفاوت کامپوزیت و لمینت می توان به مواردی نظیر موارد زیر اشاره کرد:
روکش های کامپوزیت تقریبا هزینه ای نصف لمینت سرامیکی دارند و از طرفی هم اگر عمر مفید لمینت سرامیکی را 10 تا 15 سال در نظر بگیریم، عمر متوسط ​​کامپوزیت ها بین پنج تا هفت سال است. اکثر دندانپزشکان بر این باورند که ونیرهای پرسلن زیباترین دندان را ارائه می دهند. لمینت های چینی و سرامیکی کاملا مشابه مینای دندان هستند و به دلیل مقاومت در برابر مواد و لعاب که پس از درمان اعمال می شود، نسبت به رنگ گرفتن و شکستن بسیار مقاوم می باشند. در مقابل ونیرهای کامپوزیت متخلخل بوده و در مقابل رنگ گرفتن، حساس هستند. به گونه ای که شاید مجبور به رعایت رژیم غذایی خاصی برای جلوگیری از مصرف برخی مواد غذایی که رنگ می دهند، باشید.

مزایای ونیر کامپوزیت

ونیرهای کامپوزیت دارای مزایای بیشتری نسبت به پرسلن هستند که یکی از مهمترین آنها هزینه است. به طور متوسط، ونیرهای پرسلن دو برابر گرانتر از ونیر کامپوزیت ها هستند، که برای برخی افراد بسیار مهم است زیرا اکثر افراد تحت بیمه درمانی نیستند، و این به این معنی است که هزینه های زیادی را به بار خواهد آورد. مزیت دیگر ونیر کامپوزیت، ساخته شدن سریع دندان ها در آزمایشگاه، پس از قالب گیری است. برای مواردی نظیر بستن فاصله میان دندان ها، وجود لک روی دندان ها، دندان های بد رنگی که با سفیید کردن دندان بر طرف نمی شوند، وجود پر کردن کامپوزیت های قدیمی در دندان های جلویی و به هم ریختگی کم تا متوسط در دندان ها از لمینت سرامیکی پرسلن استفاده می شود.

لمینت سرامیکی با پرسلن

این نوع لمینت از جنس سرامیک با چینی بوده و نیاز به تغییر شکل دندان دارد. به گونه ای که حدود نیم میلیمتر از سطح جلو و لبه دندان ها تراشیده می شوند تا روکش بتواند روی آن قرار گیرد. پس از تراش دادن، قالب گیری از دندان ها انجام می شود. سپس قالب به لابراتوار فرستاده شده تا ساخته شود. در جلسه بعدی، بر روی دندان ها چسبانده می شود. یک تفاوت کامپوزیت و لمینت در مورد دوام و عدم رنگ پذیری آن است. عدم رنگ گرفتن دندان ها، طبیعی به نظر آمدن، زیبایی چشم گیر و صیقلی بودن دندان ها از مزایای لمینت سرامیکی است. رعایت بهداشت دهان و دندان در تاثیر بسزایی در ماندگاری لمینت دارد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − دو =