logo aryam

تفاوت لامینت سرامیکی و کامپوزیتی

تفاوت لامینت سرامیکی و کامپوزیتی

لامینت دندان روشی برای اصلاح طرح لبخند می باشد. در این روش با اصلاح فواصل بین دندان ها و یکدست کردن آن ها به زیبایی دندان و لبخند کمک می  کند. در این میان انتخاب جنس لامینت یکی از دغدغه های متقاضیان آن باشد . در بین انواع لامینت، لامینت های سرامیکی و کامپوزیتی بیشترین کاربرد را دارد ولی اینکه تفاوت لامینت سرامیکی و کامپوزیتی چیست سوالی است که در این مقاله از زبان دکتر میثم آریام به آن می پردازیم.

 

لامینت کامپوزیتی

برای ترمیم اشکالات دندان از قبیل بد رنگی ها( زرد شدن دندان ها)، فواصل بین دندان، ترکها و شکستگی های دندان، نامرتب بودن دندان ( روی هم افتادن دندان ها) از لامینت کامپوزیتی استفاده می شود. دندان پزشک برای این کار پوششی از جنس مواد هم رنگ دندان ها ساخته و بر روی دندان ها قرار می گیرد. برای لامینت دندان پزشک باید دارای دقت و مهارت لازم باشد تا این کار به درستی انجام شود. همه اقدامات لازم برای لامینت در  دو جلسه انجام می شود.

لامینت سرامیکی

در لامینت سرامیکی ابتدا در یک جلسه قالبی از دندان ها تهیه شده و برای ساختن ونیرها به لابراتور ارسال می شود. در این قالب گیری دندان ها جز در موارد نادر تراشیده نمی شود. ساختن ونیرها 2 الی 3 هفته زمان می برد. بعد از آماده شدن لامینت سرامیکی در جلسه ای این ونیرها در روی دندان های فرد چسبیده می شود. کاربرد این لامینت مانند لامینت کامپوزیتی برای رفع نامنظم بودن دندان ها، اصلاح کوتاهی و بلندی دندان ها ، از بین بردن فواصل دندانی، اصلاح دندان های بدشکل و شکستگی های دندانی، ترمیم رنگ دندان می باشد.

مقایسه لامینت سرامیکی با لامینت کامپوزیتی

  1. لامینت های کامپوزیتی به تدریج دچار تغییرات رنگ می شود در صورتی که در لامینت سرامیکی این مشکل به ندرت دیده می شود. برای برطرف کردن تغییر رنگ در لامینت های کامپوزیتی می توان از پولیش به صورت 6 ماهه استفاده کرد و انجام اقداماتی با نظر پزشک این مشکل کاهش پیدا کرده و به رنگ اصلی خود بر می گردد.
  2. ظاهر لامینت های سرامیکی بهتر از لامینت های کامپوزیتی می باشد.
  3. لامینت های سرامیکی از ماندگاری بیشتری نسبت به لامینت های کامپوزیتی برخوردار می باشد و کمتر از آن دچار شکنندگی می شود.
  4. لامینت های کامپوزیتی نیاز به چکاب دوره ای دارد ولی در لامینت های سرامیکی تا زمانی که دچار آسیب شود نیاز به چکاپ ندارد.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =