logo aryam

تاج دندان طلا یا پورسلین؟

تاج دندان

تاج دندان طلا یا پورسلین

تاج های دندان مصنوعی نیز نوعی اختراع به حساب می آیند، از آن جهت که باعث افزایش طول عمر و همچنین سلامت لبخند شما می شوند. به همین دلیل است که باید طوری انتخاب شود که با هدف و از آن مهم تر سبک زندگی شما سازگار باشد.

اگر تحت شرایط دندانپزشکی ای قرار دارید که باید بین تاج دندان طلا یا پورسلین و یا جنس دیگری انتخاب کنید، ادامه مطلب را بخوانید تا با اطلاعاتی که در اختیارتان قرار داده ایم بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

تاج دندان طلا یا پورسلین

هنگامی که نوبت به انتخاب بین جنس های موجود برای تاج دندان مانند استیل ضدزنگ، فلزهایی مانند طلا یا آلیاژ های دیگر، روکش پورسلینی متصل به فلز، تمامی رزین ها و یا تمامی گزینه های سرامیکی می رسد، بیمار بایستی بین این اجناس برای تاج دندانش انتخاب کند.

دندانپزشک متخصص ایمپلنت شما متناسب با فاکتورهایی مانند موقعیت تاج دندان، اینکه آیا هنگام لبخند زدن دیده می شود و یا خیر، و دندانی که تاج بر رویش قرار می گیرد تا چه میزان تراشیده می شود و باید تغییر شکل یابد. اگر در موقعیتی هستید که نمی توانید تصمیم درست بگیرید و سردرگم هستید، ما در این مطلب نکاتی را در رابطه با دو جنس فوق العاده تاج دندان، طلا و پورسلین، توضیح داده ایم. با ما همراه باشید.

تاج دندان پورسلین

تاج دندان پورسلین

کاربرد تاج دندان طلا و پورسلین

دندانپزشکان از تاج های دندانی برای مقاصد گوناگونی استفاده می کنند، مانند:

  • تعمیر دندان ها پس از آنکه متحمل آسیب شدند ( مانند ضربه یا دندان قروچه)
  • در برخی موارد جهت ایجاد تعادل مورد استفاده قرار می گیرند.
  • به عنوان کپ و یا تاج در اهداف زیبایی دندان کاربرد دارد.
  • جهت بازسازی حفره های دندانی نیز کاربرد دارند.

دلیل استفاده از تاج دندان حائز اهمیت است زیرا بر روی انتخاب ماده سازنده آن تاثیر گذار است. برای مثال، اگر دندان تحت ضربه شدیدی قرار گرفت، بهترین گزینه تاج دندان طلا است زیرا که مقاوم ترین است و می تواند فشار های بسیار زیاد را تحمل کند. اگر تاج دندان در جایی قرار می گیرد که به هنگام لبخند زدن فرد دیده می شود تاج دندان پورسلین بهترین گزینه است.

تاج دندان مورد استفاده در ایمپلنت دندان از بهترین و مستحکم ترین تاج دندان های مصنوعی است که می توان با اطمینان خاطر انتخابش کرد.

مزایا و معایب تاج دندان طلا

طلا گزینه امنی محسوب می شود و پیش از جایگذاری اش مقدار کمی از دندان باید تراشیده شود. طلا هیچوقت شکسته نمی شود، هر چند برای دندان های آسیا مناسب نیست. بنابراین اگر از ظاهر طلایی دندان خوشتان می آید و با آن مشکلی ندارید، برای دندان هایی که هنگام لبخند زدن زیاد مشخص نیستند گزینه بسیار مناسبی است.

تنها عیبی که می توان برای تاج دندان طلا برشمرد، همین رنگ طلایی آن است که خیلی ها با آن کنار نمی آیند اگر که قرار باشد در جایی غیر از نواحی عمیق دندان و خارج از دید جایگذاری شود.

تاج دندان طلایی

تاج دندان طلا

مزایا و معایب تاج دندان پورسلین

در رابطه با پورسلین، دو نوع مطرح می شود-پورسلین ادغام شده با فلز و پورسلین خالص. پورسلین همراه با فلز، قدرت و استحکام فلز و همچنین زیبایی ظاهری پورسلین را دارا می باشد. اینکه در دندان از فلز کار شود مسئله غیرمعمولی نیست و با اینکه دارای قدرت و استحکام نسبی ای است همچنان شکننده و چیپ است.

پورسلین نسبت به دیگر مواد بیشترین شباهت را به دندان های طبیعی دارد اما شکننده ترین نیز هست. پس اگر به میزان زیادی در معرض ضربات هستید، تاج دندان پورسلینی گزینه مناسبی برای شما نیست.

سخن آخر

از مهم ترین نکات قابل ذکر این است که دندانپزشک متخصصی که عمل کاشت و جایگذاری تاج دندان را انجام می دهد نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. سعی کنید به بهترین متخصص ایمپلنت تهران برای انجام امور دندانپزشکی خود به خصوص کاشت ایمپلنت دندان، بریج دندان، انواع جراحی های پیشرفته لثه و … مراجعه بفرمایید. امیدواریم با خواندن این مطلب انتخاب بین تاج دندان طلا یا پورسلین برایتان آسان شده باشد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 12 =