logo aryam

اهمیت دندان 6 در کودکان

اهمیت دندان 6 در کودکان

اهمیت دندان 6 برای کودکان

دندان ششم با اسم های دندان شماره ی شش، دندان 6، دندان شش سالگی هم شناخته می شود، ولی اسم علمی آن که در مطالب دندانپزشکی دندان شش هم می گویند دارای اهمیت ویژه ای می باشد که در ادامه این مقاله به اهمیت دندان 6 در کودکان می پردازیم.

با خواندن این مقاله، دانش زیادی در ارتباط با دندان 6 در کودکان به دست می آورید. در این قسمت از سایت درباره اهمیت دندان 6 در کودکان و همچنین به توضیحاتی در مورد پیشگیری از پوسیدگی و خراب شدن و نکات مراقبت از بهداشت دهان و دندان 6 خواهیم پرداخت.

همه چیز درباره اهمیت دندان 6 در کودکان

دندان شماره 6 در کودکان، نقش مهم و اساسی ای در جویدن مواد غذایی دارد. و همچنین این دندان همانند یک راهنما در رشد دیگر دندان های دائمی می باشد و رشد و تکامل دندان 6ام در کودکان نقش و اثری مهم بر شکل طبیعی فک ها و در پایان، زیبایی صورت کودکان دارد.

همه چیز درباره اهمیت دندان 6 در کودکان

همه چیز درباره دندان 6 در کودکان

دلایل آسیب پذیری دندان 6 در کودکان

از دلایل آسیب پذیری دندان 6 در کودکان می توان اشاره کرد به:

آشنا نبودن والدین به نوع رشد دندان های کودک

دلیل اول این می باشد که قسمت رشد دندان 6 ام، در پشت دندان های آسیایی دوم شیری در کودک است و رشد این دندان، با افتادن هیچ کدام از دندان های شیری دیگر کودک ارتباط ندارد. و عمده ی والدین به علت عدم دانش و آگاهی از این مورد، متوجه رشد دندان 6 ام در دهان کودک خود نمی شوند وبا طرز فکر اشتباهی که  تصور می کنند این دندان هم یکی از دندان های شیری است که در آخر هم خواهد افتاد، در ارتباط با مراقبت دهان و مسواک زدن این دندان اساسی و مهم که تا آخر عمر در دهان باقی می ماند، غافل و کم کاری می کنند.

از بین رفتن مینای دندان 6 کودکان

مینای دندان که لایه ی بیرونی تاج دندان است، همچنان به مدت 2 سال بعد از رشد دندان، به بلوغ و مقاومت نهایی خود نمی رسد و استحکام کافی و مناسبی در برابر اسیدهای موجود توسط باکتری و میکروب هایی که در اثر مصرف مواد قندی به وجود می آیند را ندارد.

از بین رفتن مینای دندان 6 کودکان

از بین رفتن مینای دندان کودکان

نداشتن رژیم غذایی مناسب از دلایل آسیب پذیری دندان 6 در کودکان

کودکان اغلب به علت نداشتن برنامه غذایی مشخص شده و ومنظم در خانه، میل بسیاری به مصرف مواد پوسیدگی زا مانند: کیک، بیسکویت، قندی جات، شکلات، چیپس و… دارند، که مصرف زیاد این مواد مخصوصا در فاصله میان وعده های غذایی اصلی، علت پوسیدگی زود هنگام دندان ها از جمله دندان ششم کودک نیز می شود.

وجود فرورفتگی در کنار دندان ها

در لایه و سطح بیرونی دندان ششم کودک، به طور معمول شیارها و فرورفتگی هایی وجود دارد که مکان بسیار خوب و مناسب برای گیر کردن خوراکی ها و فعالیت باکتری هایی که باعث پوسیدگی دندان ها می شود نیز می باشد.

مسواک نزدن اصولی کودکان از علل آسیب پذیری دندان 6 در کودکان

کودکان اغلب تا رسیدن به سن حدود 8 یا 9 سالگی، مهارت و توجه کافی ای برای خوب مسواک زدن دندان هایشان به تنهایی و کمک والدین را ندارند.

مسواک نزدن اصولی کودکان از علل آسیب پذیری دندان 6 در کودکان

مسواک نزدن اصولی کودکان

راهکارهای مناسب پیشگیری از پوسیدگی دندان های شش کودکان

همانطور که در مطالب بالا در مورد اهمیت دندان 6 در کودکان توضیح دادیم، دندان 6ام نقش مهمی در عمل رویش دیگر دندان ها و جویدن موادغذایی در کودکان دارد که نیاز به مراقبت و توجه زیادی در دندان کودک را دارند. در ادامه به توصیه های مراقبتی دندان 6ام می پردازیم:

  1. هر 6 ماه یک بار باید کودکان را برای معاینه و چکاپ نزد دندانپزشک ببرید.
  2. در حدود سن شش یا هفت سالگی، با مشاهده و معاینه منظم در منزل، رشد دندان ها و دندان ششم کودکان خود را زیر نظر بگیرید.
  3. از شروع زمان رشد دندان های شیری، کودکان خود را به مسواک زدن روزانه آموزش و عادت دهید. برای کودکان، دوبار مسواک زدن دندان ها در شبانه روز، یک بار بعد از صبحانه و بار دیگر قبل از خواب الزامی می باشد.
  4. تا حدود سن 8 سالگی کودک، بهداشت دهان و مسواک زدن دندان ها باید توسط والدین و پس از آن به وسیله خود کودک و تحت مراقبت والدین نیز انجام شود.
  5. برای کمک به مستحکم شدن مینای تاج دندان کودک در برابر پوسیدگی، از ژل ها و دهان شویه های حاوی فلوراید زیر نظر و مراقبت دندانپزشک برای کودک خود بهره بگیرید.
  6. تا حدودا سن 6 سالگی کودک توصیه می شود که حداقل هر 6 ماه یک بار از درمان های حاوی فلوراید در مطب دندانپزشک استفاده کنید. و سپس بعد از آن، اضافه بر کاربرد ژل ها در مطب، می توانید با نظر دندانپزشک از دهانشویه های حاوی فلوراید در منزل استفاده کنید.
  7. تا دو سال بعد از رشد دندان ششم کودک و قبل از پوسیده شدن آن، کودکان را برای انجام درمان فیشورسیلانت (شیارپوش) پیش دندانپزشک ببرید. اگر که دندان کودک شما دارای شیارها و فرورفتگی های گیردار و عمیقی باشد، دندانپزشک به وسیله یک ماده هم رنگ دندان که محکم روی سطح دندان قرار می گیرد، عمق این شیارها را پر می کند.
ترتیب رویش دندان در خردسالان

ترتیب رویش دندان در کودکان

ترتیب رویش دندان

اولین دندان دائمی که اغلب در سن شش سالگی و یا هفت سالگی در کودکان شروع به رشد می کند، دندان آسیای بزرگ اول است که به صورت چهار دندان ( دو عدد در فک بالای دهان و دو عدد در فک پایین دهان) قرار می گیرند.

به علت رشد این دندان در سن شش سالگی کودکان، اغلب این دندان را دندان شش سالگی هم می گویند. هنگام  رشد و رویش دندان 6 ام در برخی از کودکان احتمال دارد که درد خفیفی را کودکان تجربه کنند.

دلیل به وجود آمدن درد دندان 6 ام به هنگام رویش، به احتمال زیاد التهاب و متورم شدن لثه ی قسمت پوشاننده دندان 6 ام که نصفه رشد کرده است می باشد که این درد در اثر جمع شدن باقیمانده ای از ذرات مواد غذایی و فعالیت میکروب ها و باکتری های زیر لثه و ضربه ناشی از دندان های جلویی حین غذا خوردن و جویدن، به وجود می آید.

سخن پایانی

ما همواره در این مقاله به توضیحاتی در ارتباط با دندان های کودکان به خصوص اهمیت دندان 6 در کودکان به بحث و گفت و گوی پرداختیم و همچنین توصیه ها و راهکار هایی از مراقبت دندان ها برای رشد مناسب و پیشگیری از پوسیدگی دندان را برایتان در این مقاله فراهم کردیم.

سوالات متداول مقاله اهمیت دندان 6 در کودکان

  1. دندان 6 کودک چه زمانی رشد می کند؟
    به علت رشد این دندان اغلب در سن شش سالگی کودکان، این دندان را دندان شش 6 کودک نیز می گویند.
  2. آیا رشد دندان 6 در کودک باعث ایجاد درد می شود؟
    دلیل به وجود آمدن درد دندان 6 ام به هنگام رویش، به احتمال زیاد التهاب و متورم شدن لثه ی قسمت پوشاننده دندان 6 ام که نصفه رشد کرده است می باشد که این درد در اثر جمع شدن باقیمانده ای از ذرات مواد غذایی و فعالیت میکروب ها و باکتری های زیر لثه و ضربه ناشی از دندان های جلویی حین غذا خوردن و جویدن، به وجود می آید.
  3. دلایل پوسیدگی دندان 6 کودک چیست؟
    پوسیدگی در دندان کودک به دلیل وجود شیار های سطح دندان و تجمع مواد، عدم رعایت بهداشت، نزدن مسواک 2بار در شبانه روز، عدم مراجعه دوره ای به دندانپزشک، مصرف زیاد مواد قندی و اسیدی زا و… می باشد.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − چهار =