logo aryam

انواع بخیه دندانپزشکی

انواع بخیه دندانپزشکی

بخیه

روزانه جراحی های متفاوت دهان و دندان در مطب های دندانپزشکی انجام می شود که پس از اتمام جراحی مستلزم زدن بخیه با روش های مختلف و با استفاده از نخ های گوناگون می باشد. بخیه را به این دلیل میزنند تا بافت لثه به محل اصلی خود متصل شود، تعداد بخیه ای که زده می شود طبق نظر دندان پزشک برای هرشخص متفاوت می باشد. حال ما در این مقاله قصد داریم تا توضیحاتی درمورد انواع بخیه ارائه دهیم تا اگر تصمیم بر جراحی گرفته اید، با انواع بخیه دندانپزشکی آشنایی کامل داشته باشید.

برای انجام ایمپلنت، کشیدن بخیه، معاینه و ویزیت می توانید به مطب بهترین متخصص ایمپلنت دکتر آریام مراجعه کنید.

معرفی انواع بخیه دندانپزشکی

در دندانپزشکی دو نوع نخ بخیه داریم که از آن ها استفاده می شود:

نخ قابل جذب

نخ قابل جذب نخی است که پس از جراحی خودبه خود جذب بدن می شود و نیازی به کشیده شدن ندارد، بدن قادر است که آن را جذب کند. نوع دیگر نخی می باشد که کشیدنی می باشد و قابل جذب نیست.

این نخ ها از مواد طبیعی و مصنوعی تشکیل می شوند، نوعی از آن ها که با استفاده از مواد طبیعی مانند روده حیوانات تشکیل می شود کات گوت نام دارد و نوعی دیگر که از مواد مصنوعی تشکیل می شوند، مانند پلی گلیکولیک اسید، پلی دی اکسانون و…می باشد.مدت زمان جذب شدن هرکدام از این مواد متفاوت می باشد، مواد طبیعی تقریبا 5 تا14 روز زمان میبرد و بخیه با مواد مصنوعی 2تا 4 هفته زمان لازم دارد، تا جذب شوند.

نخ غیر قابل جذب

این نوع نخ ها از موادی تشکیل شده اند که بدن قادر به جذب آن ها نمی باشد و باید نزد دندان پزشک کشیده شوند. این گونه نخ ها از جنس هایی مانند نایلون، پلی پروپیلن، پلی استر، ابریشم و پلی وینیلیدین تشکیل شده اند، زمان کشیده شدن این گونه نخ ها 7 الی 10 روز پس از جراحی مشخص می شود. بهتر است که برای کشیدن بخیه خودتان این کار را انجام ندهید، ابتدا  به دندان پزشک مراجعه کنید، پس از معاینه مشخص می شود که زمان مناسب برای کشیدن بخیه می باشد یا خیر.

مراحل بخیه زدن

بخیه

سئوالات متداول انواع بخیه دندانپزشکی

1چه قدر طول می کشد تا بخیه ها جذب شوند؟
عوامل متفاوتی در جذب و حل شدن بخیه ها تاثیرگذار می باشد، مانند نوع جراحی، نوع زخم، نوع بخیه های مورد استفاده برای بستن زخم، جنس بخیه ها و اندازه بخیه ها. بازه زمانی برای بهبودی می تواند از چند روز تا چند هفته زمان ببرد.
2چند نمونه از بخیه های غیرقابل جذب را نام ببرید؟
نخ بخیه ابریشمی، نخ بخیه نایلونی و نخ بخیه سیلک از جمله نخ های غیر قابل جذب می باشند.
3در چه مواردی از بخیه استفاده می شود؟
برای ترمیم زخم، کشش زخم و التهاب از بخیه استفاده می شود.

 

کشیدن بخیه

کشیدن بخیه بسیار ساده می باشد، نیازی به بی حسی ندارد، سریع و بدون درد انجام می شود:

  • در ابتدا بهتر است که دهان خود را تمیز کنید، استفاده از دهانشویه آنتی باکتریال نیز مناسب می باشد.
  • سپس دندان پزشک در نزدیک ترین سطح لثه با یک قیچی کوچک نخ بخیه را میچیند.
  • با استفاده از یک پنس سرگره دار نخ بخیه گرفته می شود و بقیه نخ را بیرون می کشد.

این چند مرحله برای کشیدن همه بخیه ها استفاده می شود. بعید است هنگامی که دندان پزشک سرگره دار نخ بخیه را گرفته و قصد دارد نخ بخیه را بیرون بکشد، دردی احساس کنید. در صورت احساس درد، احتمالا این قضیه وجود دارد که هنوز زمان مناسبی برای کشیدن نبوده است و لثه پس از جرای جوش نخورده است.

تجربه شخصی که بنده از کشیدن نخ بخیه دارم، این است که پس از کاشت ایمپلنت حدود 10 روز بعد به دندان پزشک جهت کشیدن نخ بخیه مراجعه کردم ولی هنگام کشیدن درد بسیار شدیدی را احساس کردم پس از آن دکتر برای بخیه دوباره از نخ قابل جذب استفاده کردند که هیچ دردی را متحمل نشدم و نخ به راحتی جذب شد.

ممکن است نخ بخیه زودتر از موعد خارج شود، بهتر است که به دندان پزشک مراجعه کنید تا بهترین تصمیم در این موردگرفته شود ولی نمی تواند مسئله خیلی مهمی باشد.

کشیدن بخیه توسط دندان پزشک

کشیدن بخیه

مزایای بخیه کردن

  • بهبود زخم

بخیه سبب می شود سرعت اتصال بافت به استخوان بالا رود و از ورود مواد خارجی مانند بزاق، باکتری و… به فضایی بین بافت و استخوان جلوگیری می شود. وقتی لبه های بریده شده بافت ها کنار یکدیگر قرار گیرند، سبب می شود تا زخم سریع تر بسته شود و سریع تر بهبود یابد.

  • کاهش خونریزی

زمانی که به محل جراحی شده بخیه زده می شود، سبب می شود تا بافت های های آن منطقه نسبت به یکدیگر فشرده شوند که این فشردگی می تواند مانع خونریزی شود.

بخیه زدن لثه

بخیه لثه

معایب بخیه کردن

بخیه زدن به غیر فوایدی که دارد، معایب و نقاط ضعفی هم دارد که به آن ها اشاره شده است.

  • شی خارجی

زمانی که بخیه زده می شود، بدن آن را جسم خارجی تلقی می کند که واکنش و التهاب را در پی دارد و باعث می شود که در روند بهبودی اختلال ایجاد شود.

  • جنس نخ

استفاده از برخی نخ ها مانند ابریشم خاصیت جذب دارند و می توانند ذرات غذا و مایعات را به داخل زخم جذب کنند که این قضیه می تواند مانع بهبودی زخم شود.

درواقع زمانی که بافت نخ بخیه به صورت تابیده و بافته شده است، مکان مناسبی برای تجمع باکتری ها می شود، مایعات به داخل بدن نفوذ می کند و منجبر به نفوذ عفونت شده که در بهبودی تاثیر زیادی می گذارد و آن را به تاخیر می اندازد.

سخن آخر

حتما پس از اتمام جراحی و زدن بخیه توسط دندان پزشک به کلیه توصیه هایی که می شود، توجه کنید و آن ها را انجام دهید چرا که تاثیر زیادی در بهبودی سریع زخم خواهد داشت و در صورت بروز هرگونه مشکل به مطب مراجعه کنید. امیدواریم که از مطالعه مطالب گفته شده در مورد انواع بخیه اطلاعات کافی را کسب کرده باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 8 =