logo aryam

ارتباط دندان درد با شنوایی

ارتباط دندان درد با شنوایی

درد دندان و گوش

از نظر آناتومی ارتباط دندان درد با شنوایی مربوط به ساختار لنفاوی می باشد، که به توضیح آن می پردازیم. اما این ارتباط آنچنان نمی باشد که در هر مسئله ای مشکلات مشترک نخواهند داشت. برای مثال فرض می کنیم یک دندان از فک بالایی آسیب دیده و عفوت می کند.

اگر درمان آن را به تاخیر اندازید عفونت وارد پالپ و بافت های درونی لثه می شود. عفونت اگر مهار نشده باشد بهت تدریج خود را به بافت های لنفاوی میرسانند. این بافت ها در سراسر گردن، پشت و بالای گردن همچنین اطراف گوش پرا کنده شده اند. غدد لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی به حساب می آیند. در نتیجه اگر عفونت و تجمعی از باکتری های بیگانه را شناسایی کنند. متورم شده و سعی می کنند آنها را عقب بزنند. با این اوصاف نزدیکی این غدد به گوش موجب می شوند اطراف گوش متورم و دردناک باشد.

علائم ارتباط دندان درد با شنوایی

اگر پس از درمان جدی، کشیدن عقل، عفونت شدید با تورم زیاد و دیگر مشکلات دچار درد در گوش، تغییر یا اختلال در شنوایی بودید، نگران نباشید. تنها غدد لنفی و برخی اعصاب درگیر شده اند.

این درگیری ممکن است مانند وزوز گوش نمایان داده شود.

کاشت ایمپلنت دندان در تهران

گوش درد و دندان درد

مشکلات شنوایی پس از دندان درد

متخصص ایمپلنت دندان در غرب تهران

عارضه های دندان با درد گوش

  • آبسه دندان:
    آبسه نیز با عفونت همراه است، همانطور که پیش از این ذکر کردیم عفونت پخش می شود. غدد لنفاوی گردن برای دلفاع فعال می شوند تا عفونت را پس بزند. تا حدی که اعصاب گوش نیز درگیر می شوند. به همین دلیل بدانید که گوش درد حاصل از دندان درد خطرناک نمی باشد.
  • درد عصب سه قلو:
    این عصب از انشعابات اعصاب جمجمه می باشد. که به علاوه گوش تمام صورت با درد همراه خواهند بود.

آیا دندان عقل و درد گوش ارتباطی با هم دارند؟

دیگر ارتباط دندان درد با شنوایی یا گوش رشد دندان عقل می باشد. دندان عقل رشد سختی دارد به خصوص هنگامی که از لثه خارج نشده باشد. درد این دندان به تمام فک و گوش می رسد.

تنگی فک و اختلال در شنوایی

برخی افراد به صورت مادرزاد دارای فک کوچک می باشند یا حتی در نوزادی به دلیل مکیدن انگشت فکشان ستنگ شده است. طبق آمار جهانی هر چقدر فک تنگ تر باشد میزان شوایی نیز کاهش نمیابد. التبه طبعا تنگی و بزرگی فک بالا در میزان شنوایی تاثیر می گذارد.

برای تشخیص تنگی فک بالا و ارتباط آن شنوایی باید معاینه کلینیکی توسط متخصص ایمپلنت دندان صورت پذیرد. برای درمان تنگی فک دو گزینه ارتودنسی و جراحی را دارید.

در گوش به دلیل تنگی فک

فک کوچک و شنوایی

نحوه تشخیص تنگی فک چگونه است؟

اگر درد دندان شما در تمام عمر با درد گوش نیز همراه بوده است و قصد دارید علت آنرذا تشخیص و درمان کنید. باید ریشه وجود آن و دلایل را بررسی کنید. برای مثال فرض می گیرید که تنگی فک ارتباط دندان درد با شنوایی شما می باشد. برای تشخیص این مسئله باید جلوی فک شما مثلثی باشد. به علاوه خر و پف های شبانه، فشردگی دندان های بالا به علت نداشتن فضای کافی و گنبدی شکل بودن کام  نیز نشانه هایی از تنگی فک است.

التهاب استخوان فک

در برخی موارد پس از عکس برداتری از فک متوجه التهاب می شوند. به گونه ای که بافت استخوانی فک دچار عفونت شده باشد. این موضوع ارتباطی با سلامتی گوش ندارد اما درد آن مانند درد گوش بوده و احتمال تا قسمت های بالا تر نیز حس می شود.

دارو های مسکن برای دندان درد

پس از جراحی دندان یا عصب کشی از آنجا که درد شدیدی همراهش شما خواهد بود. در نتیجه مسکن هایی برای شما تجویز می شود که عوارض برخی از آنها اختلالات شنوایی می باشد. به این صورت که صدا در گوش شما زنگ می زند.

علت درد گوش بعد از کشیدن دندان

عضلات فک و گوش یکدیگر را تحت تاثیر قرارد می دنهمد. به این صورت که هنگام کشیدن دندان عضلاتا گوش و دندان دچار اسپاسم شوند. عضلات اطراف گوش می توانند مسئول باز و بسته کردن دهان شما باشند. در صورتی که پالس درد در این عظلات منتقل شود، درد تا گوش ادامه پیدا می کند.

کشیدن دندان

دندان درد

نتیجه گیری

با نوجه به اعصاب، عضلات و استخوان هایی که بین گوش و دندان مشترک هستند در برخی از عارضه ها روی یکدیر تثیر می گذارند. بزرگ ترین ارتباط دندان درد و شنوایی غدد لنفاوی می باشد. چرا که در صورت عفونت ندان به صورت گسترده فعال می شوند. درد حاصل از مورد با مسکن و آنتی بیوتیک برطرف می شود. علاوه بر این غدد بخشی از اعصاب جمجمه در ایجاد ارتباط میان درد دندان و درد گوش نقش دارند.

سوالات متداول ارتباط دندان درد با شنوایی

  1. درد گوش بعد از کشیدن دندان چقدر طول می کشد؟
    این درد به تدریج برطر می شود. اما در صورتی که درد بیشر شود باید به دندانپزشک مراجعه شود.
  2. در صورتی که دندان فک پایین عفونت کرده باشد همچنان درد در گوش احساساس می شود؟
    خیر در این شرایط غدد لنفاوی گردن تحریک می شوند.
  3. دندان درد نیز پس از جراحی موجب درد در دندان می شود؟
    بعد از جراحی نیز اسپاسم عضلات و تحریک اعصاب درد در آن ناحیه درد طبیعی می باشد.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک − 1 =