logo aryam

پیشگیری از تشکیل پلاک دندان

تشکیل پلاک دندان

پیشگیری از تشکیل پلاک دندان

پیشگیری از تشکیل پلاک دندان

تشکیل پلاک دندان یک امر کاملا طبیعی است و همه تجربه اش می کنند. پلاک دندان یک لایه چسبنده است که هنگامی که باکتری ها به دندان های شما وارد می شوند، تشکیل می شوند. اگر برای مدت طولانی پلاک ها باقی بمانند، دندان های شما باید بهایش را بپردازند.

پلاک ها از دندان هایتان تغذیه می کنند و باعث ضعیف شدنشان می شوند. این اتفاق موجب پوسیدگی و بیماری لثه می شود. شما نمی توانید باکتری ها را از دهانتان برای همیشه حذف کنید( بعضی از آن ها در واقع برای شما مفید هستند )، اما می توانید با روش های گفته شده زیر از تشکیل شدنشان پیشگیری کنید.

پلاک دندان

تشکیل پلاک دندان

حداقل دو بار در روز با روش صحیح مسواک بزنید.

شما می دانید که باید این کار را انجام دهید، ولی هر چند وقت؟

دندانپزشکان متخصص می گویند که به طور ایده آل باید پس از هر وعده غذایی مسواک زده شود، تا پلاک ها به محض تشکیل از بین بروند. همچنین مسواک زدن پیش از به تخت خواب رفتن و خوابیدن بسیار مهم است، زیرا در غیر این صورت در تمام طول شب، پلاک ها بر روی دندانتان باقی می مانند. از مسواک های با سر نرم استفاده کنید. سرهای سخت مسواک ها می توانند به لثه ها آسیب برسانند. حتما هر 3-4 ماه مسواکتان را عوض کنید، مسواک هایی که سرشان ساییده شده است نمی توانند به طور بهینه عمل کنند.

استفاده بهینه هنگام مسواک زدن

  • هنگام مسواک زدن زاویه مسواک با لثه هایتان 45 درجه باشد .
  • مسواک را با حرکت های آرام و دورانی بر روی دندان هایتان بکشید.
  • تمام دهان را پوشش دهید، سطوح بیرونی، درونی و بالای دندان هایتان.
  • زبانتان را جهت حذف باکتری ها و تنفس تازه تر، مسواک بزنید.
  • مسواک زدنتان در حدود 2 دقیقه به طول بیانجامد.

برخی پزشکان استفاده از مسواک های الکترونیکی به جای دستی را توصیه می کنند و عقیده دارند که موثرتر هستند و عملکرد بهتری دارند.

مسواک الکترونیکی

استفاده بهینه از مسواک

تمیز کردن بین دندان ها

دندان ها تنها مکان هایی نیستند که پلاک دندان بر رویشان تشکیل می شوند. پلاک ها در فواصل بین دندانی هم تشکیل و پنهان می شوند. نخ دندان و یا هر ابزاری که بتواند برسد به این مکان ها، ابزار مناسبی جهت پیشگیری از تشکیل پلاک دندان به حساب می آید. مسواک زدن به تنهایی نمی تواند تمامی پلاک ها را از دندان هایتان پاک کند.

شما حداقل یک بار در روز باید از نخ دندان استفاده کنید. اگر تمایلی به استفاده از نخ دندان پیچیده دور انگشت هایتان ندارید ابزارهای جایگزین دیگری نیز هستند:

  • مسواک های کوچک و سر راست که به راحتی میان دندان ها جای می گیرند.
  • نخ دندان های آبی(Water flossers)
  • حذف کننده های پلاک چوبی
  • ابزار مخصوص تمیز کردن بین دندان ها (Dental picks)

زمان صحیح یا اشتباهی برای تمیز کردن بین دندان هایتان وجود ندارد. می تواند قبل یا بعد از مسواک زدن، یا هر زمان دیگری را برای استفاده از نخ دندان انتخاب کنید. فقط مهم این است که حتما این کار رو بکنید.

قرقره کردن محلول شستشوی دهان

برای خیلی از افراد استفاده کردن از محلول های ضدباکتری شستشوی دهان، یکی دیگر از گزینه های مورد استفاده جهت حذف پلاک ها است. شستشو دهنده های دهان حذف پلاک دندان را آسان می کنند. انواع مختلفی از این محصولات وجود دارند که هرکدام مناسب با نیاز های متفاوت افراد است. اگر شما هم مستعد پوسیدگی های دندان، التهاب های لثه و یا خشکی دهان هستید، از این محلول ها استفاده کنید. بزاق دهان برای حفظ سلامتی دندان ها لازم است و اگر دهان خشک شود منجر به تشکیل پلاک هایی به نام پلاک چسبنده، که حذفشان سخت تر است، می شود.

ضدعفونی کننده دهان

محلول های شستشوی دهان

کاهش قند و نشاسته در رژیم غذایی

وقتی غذا خوردن شما تمام می شود، باکتری ها به شکر و قند های باقی مانده در دهانتان هجوم میبرند و از آن ها تغذیه می کنند. هر چه غذا قندی تر باشد، باکتری های بیشتری هم برای پاک و نابودی منتظر مسواک زدن شما خواهند بود. مواد غذایی قندی و اسیدی باعث پوسیدگی بیشتر دندان ها می شوند. اگر از این مواد غذایی استفاده کردید، پس از صرف کردن، با مقداری آب، دهان خود را بشویید تا مقداری از غذاها پاک شوند و تلاش کنید دهانتان را مرطوب نگه دارید. میان وعده های بین وعده های غذایی را کاهش دهید و پس از هر وعده دندان هایتان را مسواک بزنید تا سفیدیشان را حفظ کنید. اگر برای مدتی از مسواکتان دورید از آدامس های بدون شکر(قند) استفاده کنید.

ویزیت دندان پزشک

هر چقدر هم کار شما در انجام دادن این روش ها عالی باشد باز هم برای پیشگیری از تشکیل پلاک دندان، ویزیت دندانپزشک 2 بار در سال ضروری است. مکان هایی هستند که شاید شما نتوانید به آن ها دست پیدا کنید برای تمیز کردن، مانند زیر لثه ها، و دندان پزشکان با راحتی پیش از پیشرفت پلاک های دندان  و مشکل ایجاد کردنشان آن ها را از بین می برند. با مراقبت های لازم از دهان و دندان هایتان، زیبایی لبخندتان را حفظ کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + دوازده =