logo aryam

نحوه قالب گیری دندان

قالب گیری دندان به دلایل متعددی انجام می شود که هدف از هر کدام می تواند زیبایی یا سلامت باشد. نحوه قالب گیری دندان یا مراحل ساخت آن بسیار حساس و تخصصی می باشد. چرا که مواد باید به گونه ای شکل گیرند که کاملا اندازه و مانند دندان اصلی باشند. در غیر این صورت بیمار با مشکلاتی مواجه می شود. در ادامه این مطلب به مراحل انجام قالب گیری دندان اشاره خواهیم کرد.

مراحل قالب گیری دندان

دندان طی یک فرایند چند مرحله ای قالب گیری شده و تمام مراحل آن با حساسیت بالا انجام می شوند. دندانپزشک برای ساخت دندان جایگزین طبق گام های زیر پیش می رود. مواردی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم تنها یکی از نحوه های قالب گیری دندان می باشد که به دلیل جامع بودن آن را شرح می دهیم.

  • دندانپزشک آلژینات را در آب حل می کند تا به شکل خمیر شود. (آلژِینات پودری است که باعث می شود رطوبت دندان موجب تغییر شکل خمیر نشود. چرا که حداقل خاصیت حل شوندگی را دارد.)
  • سپس خمیر حاصل داخل تری ریخته می شود. (تری وسیله ای است از جنس پلاستیک یا فلز که خمیر آلژینات به وسیله آن روی دندان ها قرار می گیرد.)
  • خمیر برای سفت شدن کمی به زمان احتیاج دارد.
  • پس از خشک شدن خمیر، دندانپزشک تری را از دهان خارج می کند.
  • اکنون آلژینات به عنوان قالب اولیه کاملا فرم دندان ها را به خود گرفته است. در نتیجه خمیر مخصوص دندان داخل آن ریخته شده و به آزمایشگاه فرستاده می شود.
  • پس از دو هفته دندان های قالب گیری شده در آزمایشگاه آماده می باشند.

اصول مهم برای قالب گیری دندان

دندان جدید به گونه ای باید ساخته شود که امکان مقایسه آن با دیگر دندان های اصلی نباشد. برای اینکار بافت دهان، فرم فک و چینش دندان های شما مورد بررسی قرار می گیرند.

هنگام قالب گیری دندان در آزمایشگاه باید از تمیز بودن دندان اطمینان حاصل نمایید. در صورتی که نمونه پلاستیکی ساخته شده آلوده باشد (برای مثال گرد و غبار روی آن نشسته باشد.) حتما پیش از ساخت دندان باید آن را تمیز کنید. به این مفهوم که هیچ عامل مزاحمی نباید در این فرایند وجود داشته باشد. گرد و غبار نیز می تواند رنگ مواد سفید دندان را تغییر دهید.

هدف از قالب گیری دندان

در راستای اشاره به نحوه قالب گیری دندان و هدف از این کار باید به انواع آن نیز اشاره کنیم. چرا که قالب گیری به بهانه های گوناگونی انجام می شود. ساخت دندان طی قالب گیری اولیه و قالب گیری نهایی و ثبت اکلوزال انجام می شود که سه نوع قالب گیری می باشند.

ارتودنسی، مدل شخصی، تری های اختصاصی و روکش دندان نیز با روش قالب گیری اولیه انجام می شوند.

در صورتی که دندانپزشک طبق روش قالب گیری نهایی به ساخت دندان بپردازد خمیر با تمام جزئیات بافت دهان، لثه و دندان شکل می گیرد. به همین خاطر است که اموری مانند ارتودنسی با قالب گیری اولیه انجام می شود، چرا که برای ارتودنسی نیازی به داشتن کپی دقیق بافت دندان نمی باشد.

ثبت اکلوزال نیز برای ساخت انواع پروتز، کامپوزیت، لمینت و به کار می آید. برای مثال در ساخت پروتز قطعا به روابط فک بالا و پایین باید توجه شود، جزئی ترین بافت های دهان و دندان در ساخت بریج و پروتز نیز باید با استفاده از پلان اکلوزال قالب گیری شوند.

نحوه قالب گیری دندان به تمام این موارد بستگی داشته و با توجه به این شیوه های قالب گیری، به ساخت دندان مصنوعی، ابزارهای ارتودنسی، تری های مخصوص، ساخت روکش، نایت گارد، انواع نگهدارنده ها و … پرداخته می شود.

آشنایی با روش های قالب گیری دندان

در راستای آشنایی کلی با نحوه قالب گیری دندان باید با روش هایی که این عمل انجام می شود آشنا باشید. در واقع روش های قالب گیری با نحوه آن تفاوت دارد. این روش ها عبارتند از:

روش دیجیتال: قالب گیری دندان به روش دیجیتال تنها یک روز به طول می انجامد با این حال از دقت و حساسیت بالایی برخوردار می باشد. به گونه ای که حداقل میزان خطا را شامل می شود.

سنتی: در روش سنتی احتمال خطا وجود داشته و برای مدتی رسیدن به نتیجه نهایی زمان  می برد. پیش از این به نحوه قالب گیری دندان و مراحل آن اشاره کردیم که از روش سنتی به حساب می آید.

نتیجه گیری

در نحوه قالب گیری دندان دو روش سنتی و دیجیتال وجود دارد هر کدام مراحل منحصر به خود را دارند. روش دیجیتال از سرعت و دقت بالایی برخوردار است اما نحوه قالب گیری دندان به روش سنتی با درصد پایینی از خطا همراه می باشد.

سوالات متداول نحوه قالب گیری دندان

  1. ماده قالب گیری دندان چیست؟
    سیلیکون افزایشی، سیلیکون غیر افزایشی، پلی سولفید، پلی اتر و الاستومری مواد قالب گیری در دندانپزشکی می باشند.
  2. تری مورد استفاده در دندانپزشکی به چند مدل تقسیم می شود؟
    تری های قالب گیری دندان عبارتند از Full arch tray ،Quadrant tray ،Section tray که بر اساس نحوه پوشش دهی دندان ها تقسیم بندی شده اند.
  3. مواد قالب گیری چه مدت در دهان می مانند؟
    5 دقیقه برای قالب گیری دندان کافی می باشد.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =