logo aryam

معایب پروتز ثابت دندان

پروتز ثابت دندان میتواند پوششی مناسب برای جای خالی دندان ها باشد

پروتز ثابت دندان و ضررهایش

معایب پروتز ثابت دندان

به طور کلی دندان های مصنوعی که با نوارهای پلاستیکی منظم و فلزی هم اندازه به دهان مراجعه کننده وصل می شوند را پروتز دندان می‌گویند، باید توجه داشته باشید که وظیفه اصلی پروتز دندان انجام عملکردهای دندانی و جلوگیری از پیش آمدن مشکلات فکی و دندانی است که در ادامه معایب پروتز ثابت دندان را برای شما شرح داده ایم.

پروتزهای دندانی به صورت ثابت، متحرک و نیمه متحرک موجود است که بسته به نیاز مراجعه کننده یکی از آنها انتخاب می‌شود؛ هدف اصلی استفاده از پروتز دندان رسیدن به زیبایی ظاهری مانند لبخند زیبا و همینطور انجام درست عملکرد فیزیولوژیکی است. پروتزها جدا از ویژگی و مزیت هایی که دارند دارای معایبی مانند بوی بد دهان نیز هستند که در این مطلب قصد داریم تا درمورد معایب پروتز ثابت دندان به طور کامل بپردازیم.

پروتز ثابت معایبی مثل بوی بد دهان را دارند

بوی بد دهان و معایب پروتز ثابت دندان

توجه به معایب پروتز ثابت دندان

عدم وجود یک یا چند دندان در دهان انسان جدا از مشکلاتی که در ظاهر بوجود می آورد، در درست حرف زدن و جویدن نیز خلل ایجاد می کند، نبود دندان ها را می توان از طریق پروتزهای ثابت و متحرک و در برخی مواقع با ایمپلنت نیز جبران کرد.

در مواقعی که بیمار یک جفت از دندان خود را از دست داده باشد باید از ایمپلنت استفاده کند، بیمار با استفاده روش هایی مانند ارتودنسی، بریج ایمپلنت و پروتز می تواند دندان های یک دست و شیکی داشته باشد. پروتز برای کسانی که در تصادفات و اتفاق های مختلف تمامی دندان های خود را از دست داده اند نیز بسیار مناسب است. البته در این بین باید به معایب پروتز ثابت دندان هم توجه بسیاری بشود. در ادامه با نواع پروتز بصورت اجمالی آشنا می شویم.

پروتز کامل دندان چیست؟

پروتزهای کامل یا دندان مصنوعی به منظور جایگزینی همه دندان های کشیده شده دو سمت فک طراحی می شوند. پروتزها را به گونه ای طراحی می کنند که بشود بلافاصله بعد از کشیدن دندان ها آنها را در دهان قرار داد. پیش از اینکه دندان های مصنوعی در دهان شما قرار بگیرد، قالب مناسبی از دندان در دهان شما توسط دکتر گرفته می شود.

یکی از مزایای استفاده از پروتز فوری و ثابت این است که بعد از کشیده شدن دندان هایتان دیگر جای آنها تو ذوق نمی زند و مانند ایمپلنت نیاز نیست برای مدتی بی دندان بمانید. با توجه به روش های زیبایی دندان پزشکی جایگزینی فوری ویژگی بارز استفاده از پروتز است. اما جدا از مزیت در مورد معایب پروتز ثابت دندان نیز صحبت خواهیم کرد.

"افرادی

پروتز دندان جرئی و معایب و مزایای آن

انجام پروتز جزئی درای مزایا و معایب بسیار زیادی می باشد که در ادامه چند مورد آن را برای شما شرح داده ایم:

  • پروتز دندان به صورت متحرک و ثابت در فواصل بین دندان های سالم و بی عیب قرار داده می شوند.
  • در حالت ثابت، دندان مصنوعی با استفاده از سیمان مناسب دندانپزشکی در بین فاصله های دندان قرار میگیرد. در کل دارای ظاهر زیبا و طبیعی است و آسان است. در این روش هزینه پرداختی بیشتر از روش متحرک است. همین هزینه زیاد یکی از معایب پروتز ثابت دندان است.
  • در مقابل دندان یا پروتز متحرک با استفاده از پرچی فلزی به بقیه دندان متصل می شود. از این نوع روش می توان برای اتصال پروتز به به روی دندان یا بیرون استفاده کرد. در این روش یک مزیت وجود و آن نظافت راحت است. در این روش شما می توانید پروتز یا دندان مصنوعی را از دهان خارجی کنید و آن را تمیز کنید. با ادامه مقاله معایب پروتز ثابت دندان همراه ما باشید.
  • یکی دیگر از انواع پروتز جزئی پروتز فوقانی نام دارد که در این مدل، دندان مصنوعی کامل است که برای کاور و پوشاندن دندان های مانده و یا ایمپلنت ها از آن استفاده می شود.

کدام نوع پروتز ثابت دندان مناسب تر است؟

بریج های باند شونده برای کاور کردن دندان های قبلی استفاده می شود. بریج های باند شونده باله هایی دارند که از اطراف به دندان های کناری و سالم متصل می شوند، در این روش نیازی به تراشیدن دندان های دیگر نیست. بصورت کلی بریج های باند شونده از لحاظ کارکرد و ظاهر بهتر از پروتز مصنوعی متحرک است.

طول عمر پروتز ثابت دندان کمتر از ایمپلنت مب‌باشد، پروتز دارای انواع مختلفی است و بیمار باید با مشورت دکتر و میزان هزینه که یکی از معایب پروتز ثابت دندان است از بین آنها انتخاب نهایی کند.

بهترین روش برای جایگزینی ایمپلنت استفاده بریج های ثابت اس، بریج های ثابت به هیچکدام از دندان های مجاور و اطراف صدمه وارد نمیکند. بریج های بعد از حدود 5 تا 10 سال نیز از بین خواهد رفت. بریج های همچنین از رشد استخوان زیر خود ممانعت میکنند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد بریج دندان می‌توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

 

از بریج های باند شوند باری پر کردن جای خالی دندان ها استفاده می شود

بریج های باند شونده

تهیه پروتز دندان قدر زمان می برد؟

بطور کلی مدت زمان حدودی تهیه پروتز حدود سه هفته تا دو ماه است و با توجه به شرایط دندان بیمار متفاوت می‌باشد، پروتزهای موقت تا حدودی معایب پروتز ثابت دندان را کاهش داده اند. زیرا از آن ها بصورت موقت در دهان بیمار استفاده می شود تا پروز ثابت و اصلی آماده شود.

دندان پزشکان در تلاشند تا فرایند پروتز را با استفاده از نوع موقت آن  برای مراجعه کننده آسان تر کنند و اذیت نشوند. بعد از انجام پروتز ثابت باید از آنها مانند دندان های سالم محافظت کرد. همینطور مسواک و نخ دندان را نباید فراموش کرد زیرا استفاده مرتب از آنها بوی بد دهان و پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.  بوی بد نفس یکی دیگر از معایب پروتز ثابت دندان است و باید برای جلوگیری از آن بصورت منظم نظافت را رعایت کنید.

"مدت

معایب پروتز ثابت دندان کدامند؟

پروتز ثابت دندان علاوه برای ویژگی های مثبتی که برای بیمار دارد دارای معیبی نیز است. که مهم ترین آنها عبارتند از: درد و التهاب در روز های اول، هزینه آن، بودی بد دهان در صورت بی توجهی به نکات بهداشتی.

نتیجه گیری

زمانی که شما یک یا تعدادی از دندان هایتان را از دست می دهید یا می کشید باید از پروتزهای دندانی استفاده کنید. پروتز دارای انواع مختلف متحرک و ثابت است که با توجه به شرایط تان بهترین روش انتخاب می شود. معمولا حدود 1 هفته تا 1 ماه طول می کشد تا پروتز شما آماده شود. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کلینیک دکتر آریام نیز تماس حاصل کنید و اطلاعات مورد نیاز خود را نیز بدست آورید.

سوالات متداول معایب پروتز ثابت دندان

  1. معایب پروتز ثابت دندان چیست؟
    معایب اصلی آن هزینه زیاد و بوی بد دهان است که این دو مورد به خودی خود از معایب بسیار بزرگ پروتز دندان بحساب می‌آید.
  2. زمان آماده شدن پروتز چقدر طول می کشد؟
    زمان آماده شدن پروتز دندان چیزی حدود 1 ماه طول می کشد که ممکن است این زمان کم و زیاد نیز بشود.
  3. اصلی ترین انواع پروتز دندان کدامند؟
    بطور کلی پروتز دندان به دو نوع کامل و جرئی تقسم میشود که هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی های خاص خودشان هستند، در متن به طور کامل در مورد نکات مهم در انتخاب پروتز دندان پرداخته شده است.
2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + نوزده =