logo aryam

لمینت زیباتر است یا کامپوزیت؟

لمینت زیباتر است یا کامپوزیت

لمینت یا کامپوزیت

لمینت زیباتر است یا کامپوزیت؟

امروزه افراد زیادی از روش های زیبایی برای دندان های خود استفاده می کنند که هم باعث برطرف شدن عیوب ظاهری دندان می شوند، هم دندان ترمیم شده و هم در زیبایی تاثیر گذار است. لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر روش هایی هستند که امروزه برای اصلاح طرح لبخند و ترمیم ظاهر نامناسب دندان ها استفاده می شود. یکی از سوالات متداول مراجعه کنندگان به مطب این است که لمینت زیباتر است یا کامپوزیت؟ برای جواب دادن به این سوال ابتدا باید دندان هایتان بررسی شود و از مزایا و معایب هر دو روش مطلع شوید، انجام هرکدام از آن ها بستگی به بودجه و هزینه ای که می خواهید پرداخت کنید و میزان عیوب ظاهری دندان هایتان دارد.

در این مقاله توضیحاتی در این مورد و مزایا و معایب هرکدام از این روش ها بیان کرده ایم تا چنانچه قصد انجام دادن لمینت یا کامپوزیت را دارید، بتوانید انتخابی مناسب داشته باشید.

جهت انجام کلیه درمان های دندان پزشکی مخصوصا کاشت ایمپلنت می توانید به بهترین متخصص ایمپلنت دکتر آریام مراجعه کنید.

کامپوزیت دندان

قصد داریم توضیحاتی درباره کامپوزیت دندان یا لمینت کامپوزیتی بیان کنیم؛ در این توضیحات مزایا و معایب کامپوزیت را بیان کرده ایم.

کامپوزیت دندان معمولا برای اصلاح موارد جزئی مانند اصلاح طرح لبخند، ترمیم و بستن فواصل بین دندانی کاربرد دارد. کامپوزیت دندان ماده خمیری از جنس رزین می باشد که برای پر کردن دندان ها، پوشاندن لکه های دندانی، ترمیم دندان های شکسته، اصلاح بی نظمی دندان ها و بستن فاصله بین دندانی کاربرد دارد. در این روش ابتدا سطح دندان کاملا خشک و تمیز می شود، سپس دندانپزشک روی دندان ها را اسید میزند که هم باعث سفت شدن دندان ها می شود و هم باعث می شود مواد کامپوزیتی بهتر روی دندان ها بچسبد، سپس مواد کامپوزیتی روی دندان ها زده شده و در آخر با تابیدن نور با طول موج خاصی، مواد روی دندان ها سفت و سخت می شود.

کامپوزیت دندان و زیبایی چهره

کامپویت دندان

مزایای کامپوزیت دندان

  • قیمت

یکی از مهم ترین مزایای کامپوزیت دندان قیمت آن نسبت به لمینت می باشد. استفاده از لمینت در زیبایی دندان معمولا دو برابر هزینه دارد، برای بعضی افراد مهم است که هزینه زیبایی در چه حدی می باشد.

  • زمان

انجام کامپوزیت دندان نسبت به لمینت زمان کم تری میگیرد. اگر برای ترمیم دندان های خود عجله دارید، کامپوزیت روش بهتری می باشد چرا که نیاز به قالب گیری، ارسال قالب به آزمایشگاه و… ندارد، شما میتوانید کامپوزیت دندان رادر یک جلسه انجام دهید.

  • برگشت پذیری

بزرگ ترین مزیت کامپوزیت دندان برگشت پذیری می باشد، به دلیل این که دندان برای انجام کامپوزیت دستکاری کم تری می شود، می توانید در صورت دلخواه آن ها را از روی دندان حذف کنید. این یکی از مزیت های کامپوزیت است که لزومی ندارد آن ها را به صورت دائمی برروی دندان داشته باشید.

ترمیم دندان

کاربرد کامپوزیت دندان

معایب کامپوزیت دندان

مقاوت و ماندگاری کم کامپوزیت در برابر تغییر رنگ از معایب آن می باشد.

لمینت دندان

بیشتر دندانپزشکان معتقدند که لمینت زیباترین و طبیعی ترین درمان زیبایی دندان را دارد. جهت نصب لمینت سرامیکی باید مقداری از دندان توسط دندانپزشک تراشیده شود، سپس از دندان قالب گیری شده و به آزمایشگاه فرستاده می شود پس از آماده شدن قالب ها، آن ها توسط چسب بر روی دندان ها چسبانده می شوند. از لمینت سرامیکی می توان در دندان هایی که دچار ساییدگی، پوسیدگی و شکستگی شده اند، استفاده کرد.

لمینت برای حفط مینای دندان هایی که مینای کمی دارند نیز مناسب است همچنین برای افرادی که دندان قروچه دارند یا به هردلیلی دندان های خود را روی هم میفشارند، انجام لمینت به علت مقاومت زیاد بهتر از کامپوزیت است.

طیف رنگی لمینت دندان

لمینت دندان

مزایای لمینت

  • مقاومت و طول عمر

مقاومت و طول عمر لمینت از کامپوزیت بیشتر می باشد. هنگامی که دندان های خود را کامپوزیت می کنید، رعایت بهداشت و استفاده نکردن از غذاهای سفت تاثیر زیادی در طول عمر و ماندگاری کامپوزیت دندان دارد ولی لمینت دوام و مقاومت بیشتری دارد و مشکاتی از قبیبل لب پریدگی نیز در لمینت وجود ندارد و می تواند تا 15 سال نیز عمر کند.

  • زیبایی

لمینت دندان از نظر زیبایی بسیار شبیه به دندان های طبیعی می باشد .

کاشت لمینت دندان

کاربرد لمینت

معایب لمینت دندان

از معایب لمینت می توان به برگشت ناپذیری، هزینه بالا و حساسیت دندان ها به گرما و سرما تا چند روز پس ازقرار گرفتن لمینت، می باشد.

مقایسه لمینت و کامپوزیت

هر دو روش برای ترمیم عیوب ظاهری دندان ها مناسب هستند. لمینت لایه ای نازک از جنس سرامیک می باشد که توسط دندان پزشک بر روی دندان ها چسبانده می شود و می تواند شکل و فرم دندان ها، شکستگی، فواصل بین دندانی و حتی رنگ آن ها را اصلاح کند و ظاهری بسیار زیبا دارد.

کامپوزیت هم یکی از روش های پرطرفدار اصلاح دندان ها می باشد و کاربرد های زیادی در ترمیم دندان ها، رفع فواصل بین دندانی و شکستگی آن ها دارد.

اگر بخواهیم به مقایسه این دو روش بپردازیم به موارد زیر میتوان اشاره کرد:

  • احتمال زرد شدن دندان ها در کامپوزیت بیشتر از لمینت می باشد.
  • تعداد جلسات در لمینت بیشتر از کامپوزیت است.
  • کامپوزیت هزینه کم تری نسبت به لمینت دارد.
  • نصب کامپوزیت از لمینت سریع تر و راحت تر می باشد.

در کل اگر بخواهیم بگوییم که لمینت زیباتر است یا کامپوزیت؟ اگر نسب به هزینه آن مشکلی نداشته باشید، لمینت بهتر از کامپوزیت است زیرا لمینت بسیار شبیه به دندان طبیعی می باشد و زیباتر جلوه می کند.

سخن آخر

امیدواریم با مطالعه مطالب گفته شده در مورد دو روش زیبایی توانسته باشید که بین آن ها یکی از روش ها را انتخاب کنید. در نهایت باید بگوییم که  هر در روش در زیبایی دندان ها تاثیرگذار است ولی مزایا و معایب خود را دارند با بررسی و مشورت با دندانپزشک می توانید بهترین را روش را انتخاب کنید.

 

سوالات متداول لمینت زیباتر است یا کامپوزیت؟

1برای اصلاح طرح لبخند لمینت زیباتر است یا کامپوزیت؟
هردو زیباهستند ولی لمینت رنگی طبیعی تر، مقاومتی بیشتر و جلوه ای زیباتر دارد.
2ماندگاری کامپوزیت بیشتر می باشد یا لمینت؟
در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان لمینت سرامیکی می تواند 10 تا20 سال و حتی بیشتر عمر کند ولی کامپوزیت عمری 5تا 7 سال دارد.
3هزینه درمانی کامپوزیت کم تر است یا لمینت؟
هزینه درمانی کامپوزیت نصف لمنیت است ولی عمر کامپوزیت هم به همان اندازه نصف عمر لمینت می باشد.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + دوازده =