logo aryam

لمینت بهتر است یا روکش دندان

روش های اصلاح ظاهری دندان

لمینت یا روکش دندان

لمینت بهتر است یا روکش دندان؟ یکی از سوالات اساسی در زمینه دندانپزشکی این است که آیا لمینت کنیم بهتر است یا روکش دندان، همواره راه های بسیار زیادی برای درمان های دهان و دندان ارائه شده است. که با توجه به مشکل و بیماری به وجود آمده راه حلی ارائه می شود .

ما در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که آیا لمینت بهتر است یا روکش دندان؟ اگر شما  به این سوال بر خورده اید و نمی دانید که کدام گزینه را انتخاب کنید، توصیه می شود که این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

روش های سفید کردن دندان ها

لمینت یا روکش

لمینت چیست؟

در واقع لمینت یک لایه بسیار نازک است که بر روی سطح بیرونی دندان ها قرار داده می شود. این مواد با استفاده از رنگ هایی درست می شود که ظاهر دندان را بسیار زیبا نشان می دهد. زیبایی ظاهری و عوارض بسیار کم، این عمل را به یک روش محبوب برای درست کردن شکل ظاهری دندان ها تبدیل کرده است.

از پوسته های کامپوزیتی و سرامیکی برای ساخت لمینت استفاده می شود، که باعث زیبا شدن لبخند می شود. همچنین بر اساس سایز و اندازه دندان ها لایه درست می شود و بدون نقصی این مواد بر روی دندان ها نصب می شود.

این کار باید توسط متخصصان مربوطه انجام شود چرا که یک کار تخصصی است و  نیازمند این است که یک متخصص ایمپلنت اقدام به ساخت و قرار دادن مواد لمینت بر روی دندان کند. بسیاری از  چهره های معروف برای این که لبخندی زیبا داشته باشند از این روش استفاده می کنند.

انواع لمینت دندان

به طور کلی دو نوع لمینت دندان وجود دارد که عبارت اند از لمینت های سرامیکی و لمینت های کامپوزیتی. انتخاب لمینت سرامیکی و کامپوزیتی با توجه به علاقه فرد و شرایط مخصوص هر روش صورت می گیرد.

در واقع لمینت برای اصلاح ظاهر دندان ها  استفاده می شود و هر دو نوع لمینت همین کار را انجام می دهد. لمینت جز اقدامات زیبایی است که امروزه ما شاهد این هستیم که تبدیل به یکی از پرطرفدار ترین اقدامات در دندان پزشکی شده است. افراد بسیار زیادی در تلاش هستند که برای زیباتر کردن لبخند خود از لمینت استفاده کنند امروزه بسیاری از سلبریتی ها از لمینت برای زیباتر کردن لبخند خود استفاده می کنند.

لمینت فقط برای تغییر رنگ دندان ها نیست! یکی از ویژگی های لمینت این است که به خوبی می تواند  دندان ها را اصلاح کند و در کنار یکدیگر به صورت ردیفی قرار دهد. این امر کمک می کند که شکل ظاهری دندان ها زیبا تر شود.

یک نکته بسیار مهم این است که لمینت نمی تواند تضمین دهد که به طور کلی می تواند لبخند را زیبا کند چرا که  لبخند زیبا فرآیند های دیگری را نیاز دارد. که مهمترین عامل در داشتن لبخندی زیبا نوع لثه ها است. بسیاری از افراد بر روی لثه های خود عمل های جراحی انجام می دهد که با انجام لمینت لبخندی بسیار زیبا و جذاب را برای خود ایجاد می کنند.

عوارض لمینت دندان

لمینت نیز دارای یکسری عوارض است.  یکی از نکات منفی در لمینت می تواند هزینه بالای آن باشد. هزینه بالای این کار سبب شده است که قشر متوسط جامعه توانایی انجام این کار را نداشته باشند.

عوارضی که در لمینت وجود دارد اغلب از بی توجه ای نشر می گیرد. برخی از این عوارض عبارت اند از؛ برجسته شدن دندان در هنگام لبخند زدن، پولیش نامناسب،  یکسان نبودن لمینت با لبه دندان ها، اختلال در اصلاح لبه لمینت و  اختلال در فرایند باندینگ البته تمامی این عوارض گفته شده می تواند رفع شود با رعایت نکاتی توسط پزشک اصلا به وجود نیاید.

انجام لمینت دندان

لمینت دندان

روکش دندان

روکش دندان نیز کاری مشابه با لمینت را انجام می دهد یعنی کمک می کند که دندان ها زیبا و لبخند زیباتر شود  روکش دندان دارای نمونه های متفاوتی است که می تواند به روکش های فلزی، سرامیکی، زیرکونیوم و روکش FPM اشاره کرد که با توجه به جنس دندان و نوع سلیقه و هزینه شما انجام می شود.

روکش دندان قدیمی تر از لمینت است و عده ای بر این باور هستند که روکش گذاشتن بر روی دندان ها بهتر از لمینت کردن است.

روکش دندان در قالبی  مانند دندان شخص درست می شود و می توان گفت که ممکن است از اضافه بودن لایه و مشکلاتی از این دست به وجود نیاید. البته که روکش دندان باید توسط دندانپزشکی متخصص انجام شود. هزینه مناسب تر روکش دندان نسبت به لمینت شاید امتیاز این عمل باشد که البته هزینه با توجه به نوع دندان و قالب شما مربوط می شود.

روکش دندان امری است که باید دندان تراشیده شود و همین تراشیدگی باعث می شود که دندان پوسیده شود . پوسیدگی دندان را می توان از عوارض روکش دندان یاد کرد. البته که اگر متخصص ایمپلنت به خوبی  عمل تراشیدن دندان را انجام دهد دیگر این مشکل به وجود نخواهد آمد.

 

انجام روکش دندان

روکش دندان

لمینت بهتر است یا روکش دندان

این که لمینت بهتر است یا روکش دندان را نمی توان به طور قطعی گفت،  چرا که جنس دندان و لثه هر انسانی با انسان دیگر متفاوت است . شما می توانید با مراجعه به متخصصان مربوطه از ایشان راهنمایی های لازم در این خصوص را دریافت کنید.

هر کدام از این راه ها خوبی ها و بدی های خودش را دارد. و فقط نیازمند رعایت یکسری نکات است که پس از انجام با مشکل رو به رو نشوید.

مزایا و معایب روکش دندان 

در مقایسه لمینت و روکش دندان بهتر است به ویژگی های آن های بپردازیم و با مزایا و معایب آنها آشنا شویم. چرا که در پرسش لمینت بهتر است یا روکش دندان، مقایسه صورت می گیرد و در امر مقایسه بهتر است مزیت و ایرادهای آن ها را بدانیم.

مزایای روکش دندان 

  • فایده ترمیمی برای ساختار دندان های از بین رفته دارد. 
  • دندان های پوسیده، شکننده و ضعیف را مستحکم نگه داشته و از خرابی بیشتر در آنها جلوگیری می کند. 
  • حفظ دندان عصب کشی شده که بافت ضعیفی دارد و تقریبا تخلیه شده است. 
  • در صورتی که پوسیدگی دندان در جویدن شما اختلال ایجاد کرده است، با روکش کردن آن، این مشکل حل می شود.
  • مانع ساییدگی و تخریب دندان می شود. 
  • مانع لکه های  دندانی می شوند.
  • در صورتی که از بریج دندان استفاده می کنید روکش و دوام آن کمک می کند. 
  • این روکش ها بسیار مقاوم و با دوام می باشند به گونه ای که تا 10 الی 15 سال بدون آسیب باقی می مانند.
  • روکش دندان دقیقا با قالب دندان تطابق دارد در نتیجه مشکل اضافه آمدن برخی ها را نخواهید داشت. 
  • دندان های زرد شما را سفید می کنند که در این مورد تقریبا مانند لمینت ها عمل می کنند. در این مورد حتی می توانید از روکش های کامپوزیتی بهره مند شوید. 
  • طی یک یا دو جلسه روکش دندان انجام می شود و زمان بر نیست. 
  • روکش دندان هزینه به صرفه تری نسبت به لمینت دارد. 
  • دندانی که خورد شده است ظاهر خوبی ندارد با روکش می توانید آن را زیبا کنید.
  • در صورت وجود شکستگی سطحی، با روکش می توانید از پیشرفت آن جلوگیری کنید.
  • روکش در واقع درمانی بلند مدت است.
  • برخلاف لمینت ها ظاهری کاملا طبیعی دارند. 
زیبایی روکش دندان

لمینت یا روکش

معایب روکش دندان

  • در صورتی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نکرده باشید ممکن است پس از روکش باکتری های باقی مانده موجب عفونت شوند. 
  • اگر روکش دندان توسط دندانپزشکی غیر ماهر انجام شود به گونه ای که دندان توسط روکش مهر و موم نشده باشد. ممکن است باکتری های دهان به بافت داخلی دندان نفوذ کنند و موجب عفونت یا پوسیدگی شوند. 
  • ممکن است به روکش ها آلرژی نشان دهید البته این موضوع برای عده بسیار کمی اتفاق می افتد.
  • ممکن است در اثر ضربه نیاز به ترمیم یا تعویض داشته باشند. این موضوع با لمینت یک وجه اشتراک به حساب می آید. 
  • لایه بسیار نازکی از دندان تراشیده می شود که این امر در لمینت ها هم اتفاق می افتد. 
نتیجه گیری

لمینت بیشتر از روکش جنبه زیبایی دارد. در اصل روکش نه تنها به دندان زیبایی می دهد بلکه مقاومت آن را چندین برابر می کند. اگر هم زیبای و هم دوام دندان را می خواهید، می توانید دندان های جلو را که در لبخند نمایان می شوند را لمینت و دندان های عقب که تنها وظیفه جوبدن دارند را روکش کنید.

سوالات متداول لمینت بهتر است یا روکش دندان

1آیا دندان زیر لمینت پوسیده می شود؟
به این سوال نمی توان جواب قطعی داد اما ممکن است به تراشیدن دندان برای لمینت موجب پوسیدگی شود.
2امکان دارد روکش دندان از بین برود یا لغزنده شود؟
بله، البته پس 10 الی 15 سال ممکن است لق شود.
3آیا لمینت و روکش را می توان برداشت؟
بله، در کامپوزیت، لمینت و روکش راه هایی برای برداشتن است.
Rate this post

سوالات متداول

1آیا دندان زیر لمینت پوسیده می شود؟
به این سوال نمی توان جواب قطعی داد اما ممکن است به تراشیدن دندان برای لمینت موجب پوسیدگی شود.
2امکان دارد روکش دندان از بین برود یا لغزنده شود؟
بله، البته پس 10 الی 15 سال ممکن است لق شود. 
3آیا لمینت و روکش را می توان برداشت؟
بله، در کامپوزیت، لمینت و روکش راه هایی برای برداشتن است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هشت =