logo aryam

عوارض جراحی لثه

عوارض جراحی لثه

جراحی لثه

عوارض جراحی لثه چیست؟

یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه به کلینیک‌ها و مطب‌های دندانپزشکی، بیماری‌های لثه می‌باشد. بیماری‌های لثه به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند که از میان آن‌ها می‌توان به تغییرات هورمونی در بدن، تجمع باکتری‌ها داخل دهان و روی لثه‌ها و همچنین استعمال مواد مخدر و دخانیات می‌باشد. از این رو، رعایت بهداشت دهان و دندان از اهمیت بالایی برخوردار است. برای پیشگیری از بیماری‌های لثه سعی کنید مرتبا از مسواک، فلوراید و نخ دندان استفاده کنید. همچنین از استعمال دخانیات و مواد مخدر حتی الامکان پرهیز کنید. در صورتی که به هر دلیلی با عفونت، التهاب و خونریزی در لثه‌هایتان مواجه شدید، باید فورا به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با عوارض جراحی لثه و مراقبت‌های بعد از آن آشنا کنیم.

روش های جراحی لثه

جراحی لثه با هدف نجات دندان‌ها از آسیب‌های احتمالی انجام می‌شود. در مواردی که بافت لثه دچار آسیب شده باشد، پزشک با انجام روش‌های مختلف جراحی لثه، به بهبود و ترمیم بافت آن کمک می‌کند. جراحی لثه بسته به نوع بیماری و شرایط فرد مبتلا، به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که انتخاب آن مطابق صلاحدید دندانپزشک خواهد بود. البته، جراحی لثه همواره با هدف درمان صورت نمی‌پذیرد و در موارد زیادی نیز با هدف زیبایی انجام می‌گردد. در این جا به معرفی انواع مختلف روش‌های جراحی لثه می‌پردازیم.

جراحی لثه با لیزر

روش های جراحی لثه

جراحی لثه به روش فلاپ

این روش برای بیماران مبتلا به پریودنتیت متوسط تا شدید استفاده می‌شود. در این حالت پاکت‌های پریودنتال با ضخامت بیشتر از ۵ میلی متر بر روی لثه ایجاد می‌شود که به کمک جراحی از لثه جدا می‌شوند. در روش فلاپ، شکاف‌هایی کوچک جهت خارج کردن این پاکت‌ها بر روی لثه ایجاد می‌شود و پس از آن، جرم گیری کاملی از ناحیه انجام می‌شود.

لثه برداری در بسیاری از موارد، رشد بی‌رویه بافت لثه در دهان، مانع تمیز کردن تعدادی از دندان‌ها می‌شود که پوسیدگی آن‌ها را به همراه خواهد داشت. در این موارد، جراحی لثه برداری با انجام بی‌حسی موضعی انجام می‌پذیرد و بافت‌های اضافی برش داده شده و برداشته می‌شوند. جهت انجام انواع مختلف روش های جراحی به بهترین متخصص ایمپلنت مراجعه بفرمایید.

جراحی لثه به روش ترمیم پلاستیک

ترمیم پلاستیک لثه، نوعی عمل زیبایی لثه به حساب می‌آید که برای عقب رفتگی لثه استفاده می‌شود. در این جراحی، بافت سقف دهان به لثه پیوند زده می‌شود تا روی دندان‌ها را بپوشاند. عقب رفتن لثه از روی دندان ها، علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن زیبایی افراد، سلامت دندان‌های آن‌ها را نیز به خطر میاندازد.

جراحی پیوند بافت لثه یا فلپ پریودنتال

این نوع جراحی لثه، زمانی استفاده می‌شود که بافت لثه تا حدی تحلیل رفته باشد که دیگر کشش نگهداری ریشه دندان را نداشته باشد. در این گونه موارد دندان در جای خود سست می‌شود. برای درمان این مشکل، از جراحی فلپ پریودنتال استفاده می‌شود تا لایه رویی لثه برگردانده شده و طول تاج دندان افزایش یابد. جراحی فلپ پریودنتال، با بی‌هوشی و یا بی‌حسی موضعی انجام می‌پذیرد و در آن، علاوه بر پیوند بافت لثه، تمیز کردن و جرم گیری لثه جهت از بین بردن عفونت و باکتری‌ها نیز انجام می‌گردد.

جراحی زیبایی لثه

عمل زیبایی لثه، جهت بهبود طرح لبخند افراد، انجام می‌شود. در این جراحی، بخشی از بافت سقف دهان به روی لثه‌ها پیوند زده می‌شود تا دندان‌ها شکل بهتری به خود بگیرند. جراحی زیبایی لثه در مواردی که بافت لثه دور دندان‌ها تحت فشار قرار گرفته باشد، استفاده می‌شود. البته برای اقدام به این گونه عمل‌های زیبایی باید ابتدا با عوارض جراحی لثه آشنا باشید.

مراقبت های بعد از جراحی لثه

جراحی لثه نیز همانند هر جراحی دیگری، نیاز به مراقبت‌های مخصوص به خود در دوران نقاهت دارد که در این جا به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. البته پزشک شما نیز پس از انجام جراحی، این موارد را به شما گوشزد خواهد کرد تا عوارض جراحی لثه به حداقل برسد:

  • تا ۲۴ ساعت، از زدن مسواک خودداری کنید.
  • حداقل تا یک هفته، مصرف مشروبات الکلی، سیگار و قلیان خودداری کنید.
  • به هیچ عنوان محل بخیه و پانسمان را دستکاری نکنید و به آن زبان نزنید.
  • روز اول جراحی، هر ده دقیقه یکبار بر روی محل جراحی، کمپرس یخ بگذارید.
  • پس از انجام جراحی لثه، هر شش ماه یکبار برای انجام چکاپ‌های لازم، به پزشک خود مراجعه کنید.
  • جهت جلوگیری از ایجاد عفونت مجدد در لثه ها، هر روز دندان‌های خود را مسواک زده و روزی دوبار از نخ دندان استفاده کنید.
معاینه لثه و نخ دندان کشیدن

مراقبت های بعد از جراحی لثه

کاربردهای جراحی لثه

 

صرف نظر از موارد زیبایی، جراحی لثه جهت درمان بیماری پریودنتال انجام می‌شود. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که انواع باکتری داخل دهان جمع شده و تکثیر پیدا می‌کنند. در ابتدا، تجمع باکتری‌ها موجب عفونت لثه می‌شود که تورم و التهاب را به همراه خواهد داشت. اگر این عفونت درمان نشود، موجب ایجاد پاکت‌های پریودنتال در بافت لثه می‌شود. به مرور زمان این پاکت‌های حاوی باکتری، تا حدی پیشروی می‌کنند که موجب تحلیل لثه و سست شدن ریشه دندان خواهد شد.

این فاجعه منجر به بروز خونریزی‌های لثه، و همچنین از بین رفتن بافت لثه می‌شود که سریعا باید درمان شود. در این گونه موارد، پزشک اقدام به برداشتن پاکت‌های پریودنتال، پیوند بافت لثه و پاکسازی ناحیه می‌کند. البته با توجه به عوارض جراحی لثه، پیشنهاد می‌کنیم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری حتما به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بدهید.

شایع ترین عوارض جراحی لثه

 

عوارض جراحی لثه، در افراد مختلف بسته به نوع جراحی و بیماری لثه آن‌ها متفاوت می‌باشد. اما به طور کلی شایع‌ترین عوارض جراحی لثه عبارتند از:

  • احتمال خونریزی، ورم و التهاب تا سه روز پس از جراحی لثه. این مورد می‌تواند منجر به عفونت در لثه‌ها شود. برای پیشگیری از آن، به هیچ عنوان محل بخیه‌ها را دستکاری نکنید و مرتبا از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • احتمال بروز حساسیت دندان‌ها به مواد غذایی سرد و گرم تا چند ماه پس از عمل
  • پوسیدگی در ریشه دندان‌ها و عقب رفتن بافت لثه در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • بروز درد پس از کمرنگ شدن آثار بی‌حسی. برای رفع این مورد می‌توانید از داروهای مسکن استفاده کنید.
  • لق شدن دندان در ناحیه جراحی. این مورد به مرور زمان برطرف می‌شود. در صورتی که ادامه دار بود، حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید.
جراحی لثه بیمار

شایع ترین عوارض جراحی لثه

سوالات متداول عوارض جراحی لثه

1جراحی لثه چه زمان انجام می شود؟
در مواردی که تجمع باکتری‌ها سبب بروز عفونت در لثه شود، از جراحی جهت ترمیم بافت لثه استفاده می‌شود.
2آیا جراحی لثه درد دارد؟
این عمل جراحی، با بی‌حسی کامل انجام می‌شود. اما پس از کمرنگ شدن آثار بی‌حسی در دوران نقاهت، ممکن است با کمی درد مواجه شوید که با مصرف داروهای مسکن برطرف می‌شود.
2پس از جراحی لثه چه کارهایی باید انجام دهیم؟
روزهای اول پس از جراحی، مرتبا از کمپرس یخ استفاده کنید. از دستکاری کردن ناحیه خودداری کنید. از کشیدن سیگار، قلیان و مشروبات الکلی به مدت یک هفته خودداری کنید.

 

Rate this post

5 دیدگاه ها

  1. hesam گفت:

    سلام
    به هر حال اگر لثمون خراب شده باشه چاره ای نداریم جز جراحی که، میشه از روشای دیگه استفاده کرد؟

    • مدیریت سایت گفت:

      با سلام
      راهکارهای متعددی متناسب با شرایط دهان و دندان شما ارائه می شوند و از میان آن بهترین راه حل درمانی برایتان انتخاب می شود.

  2. مریم گفت:

    عرض سلام.
    وقت بخیر.
    بعد از جراحی فلپ چه مدت طول میکشد تا رنگ لثه صورتی و محکم شود؟
    متشکرم از پاسخگویی

    • fateme mohamadi گفت:

      اول که بسیار زیاد به شرایط جسمی و مقدار ضعیف یا قوی بودن بدنتون داره و اینکه دوران نقاهت بعد از جراحی چقدر بوده ولی ممکنه بین 3 ماه تا 1 سال طول بکشه

  3. تیموری گفت:

    من حدود یک ماه است دارم جراحی فلپ انجام دادم ..خیلی اذیت شدم الان ۴ روز دیگر مانده تا بقیه بخیه ها را بکشم ..خیلی بد است ..درد دارد..دهان زخم است وپزاز بخیه وبعداز چند روز نخ بخیه ها شل میشود ووردهان اذیت می‌کند.کام دهان را سوراخ می‌کند وبخیه می‌زند. خیلی بد است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =