logo aryam

علل اصلی دندان درد را بشناسید

علل اصلی دندان درد را بشناسید

علل اصلی دندان درد

علل اصلی دندان درد را بشناسید

دندان درد به طور کلی به علت آسیب و یا سایر شرایط دندان را توصیف می نماید. برخی از دلایل معمول دندان ها یک عصب و یا ریشه دندان در معرض دود ، بیماری لثه ، حفره در دندان و دندان شکسته از آسیب حاد می باشد. دندان درد می تواند از خفیف تا شدید باشد و یا زمان کوتاهی را سپری نماید. سایر انواع دندان درد ناشی از نوشیدنی های گرم و سرد یا در اطراف فک وجود دارد. بهترین روش جهت پیدا نمودن دلیل دندان درد این می باشد که به دندانپزشک مراجعه نمایید تا اطلاعات بیشتری در خصوص دندان درد و آنچه را که می توانید در مورد آنها انجام دهید، به دست آوريد. در ادامه به چند علل اصلی دندان درد می پردازیم.

پوسیدگی دندان

اصلی ‌ترین و همچنین رایج ‌ترین علت دندان درد پوسیدگی دندان می باشد. هنگام دندان درد پوسیدگی به اندازه‌ ای زیاد است که به لایه درونی دندان به نام عاج دندان می رسد. زمانی که عاج دندان صدمه ببیند ، دندان بسیار حساس شده و یک حفره در داخل آن ایجاد خواهد شد.
زمانی که فرد دچار درد دندان می‌ شود ، معمولا پوسیدگی دندان به مرکز دندان رسیده است. در نتیجه فرد دچار دندان درد شدیدی می گردد ، که نمی ‌شود با آن کنار آمد. باید جهت تسکین درد دندان در اسرع وقت اقدام نمود ، زیرا که نه تنها درد زیادتر می ‌شود ، بلکه می ‌تواند منجر به مشکلات بزرگتری نیز شود.
یک معاینه‌ ساده نشان می ‌دهد که مشکل از کجاست که هرچه زودتر تشخیص داده شود ، راحت ‌تر و سریع ‌تر درمان خواهد شد. بی توجهی و دیر اقدام نمودن می‌تواند مشکل کوچکی را تبدیل به مشکلی بزرگ نماید.

آبسه دندان

پوسیدگی دندان تا جایی پیشرفت می ‌کند که بر روی ریشه‌ زیر دندان نیز تاثیر می ‌گذارد. در این هنگام احتمال زیادی برای عفونت ریشه و بافت‌ های اطراف آن وجود خواهد داشت. در نتیجه درد در بخش‌ های متفاوتی گسترش یافته و به سختی می ‌توان دندانی که مقصر اصلی است را پیدا نمود. این موقعیت بسیار حساس است و باید هر چه زودتر توسط دندانپزشک و متخصص ایمپلنت مورد بررسی قرار گیرد.

علل اصلی دندان درد و درمان آن

علل اصلی دندان درد را بشناسید

بیماری لثه

بیماری لثه با درد کم در دهان ، قرمزی ، خونریزی لثه و گاهی دندان درد تشخیص داده می ‌شود. اصلی ترین دلیل این درد این می باشد که استخوان و لثه ملتهب می‌ شوند و اگر درمان نشوند ، دندان ، لثه و استخوان‌ ها آسیب دیده یا از بین خواهند رفت و برای رهایی از عفونت دهان باید جراحی لثه انجام گردد.

شکستگی دندان

دندان ‌ها از راه های مختلفی می توانند شکسته و یا خرد شوند. افتادن ، ورزش یا گاز گرفتن جسم سخت همگی از جمله راه‌ هایی می باشند که می ‌توانند باعث شکستگی دندان شوند. اگر دندان شکسته‌ شما درد می ‌کند ، به این معنا است که شکستگی به مرکز دندان رسیده و منجر به دندان درد شدید می شود.
امکان دارد که این درد همزمان با شکستگی ایجاد نشود ، ولی می ‌تواند با گذشت زمان و همچنین بدتر شدن شکستگی پدیدار آید. به همین دلیل جهت پیشگیری و درمان دندان درد شدید باید هر گونه شکستگی را سریعا به دندانپزشک یا بهترین متخصص ایمپلنت نشان داد.

حساسیت به دما

اگر در هنگام خوردن و یا کمی بعد از خوردن غذاها و نوشیدنی‌ های داغ یا سرد ، دندان درد شدیدی دارید ، مربوط به حساسیت دندانی می باشد. به این معناست که مینای دندان شما فرسوده شده و عاج دندانتان (قسمتی که اعصاب دندان قرار دارد) در معرض عوامل محیطی قرار گرفته است. جهت محافظت از این اعصاب در مقابل دما از خمیر دندان مخصوص دندان‌ های حساس استفاده نمایید. برای درمان دندان درد و توصیه‌ های لازم با دندانپزشک خود مشورت نمایید.

آسیب دندان پرشده

پر کردن دندان ‌ها ، حفره‌ ها ، کانال‌ ها و یا ترک‌ های دندان معمولا باعث محافظت از بخش ‌های آسیب پذیر دندان می ‌شود. هنگامی که این محافظ ‌ها از بین می ‌روند ، نقاط حساس دندان ‌ها در برابر دمای زیاد ، تکه‌ های غذا و باکتری ‌ها قرار می‌ گیرند. همین امر باعث ایجاد درد شده که در ابتدا کم می باشد و به مرور تبدیل به دردهای شدید و حتی تیر کشیدن خواهد شد.

دندان قروچه

دندان قروچه یکی از دلایل شایع درد دندان ، فک ، گردن و همچنین ماهیچه ‌های مرتبط می باشد. افرادی که دندان قروچه دارند گاها این کار را در خواب یا زمان استرس انجام می ‌دهند. دندان قروچه شامل فشار دادن دندان‌ های بالا و پایین روی هم و فشار دندان‌ ها روی فک می ‌باشد.
در نتیجه دندان قروچه موجب ایجاد درد در مفاصل و همچنین استخوان ‌های فک ، سردرد یا ترک خوردگی دندان‌ ها خواهد شد. که تمامی این موارد بسیار دردناک هستند. بهترین روش جهت درمان دندان قروچه استفاده از محافظ دهان مخصوص می باشد. این محافظ ، شب‌ ها هنگام خواب برای برداشتن فشار از روی دندان‌ ها و فک استفاده می‌ شود.

استفاده‌ نادرست از نخ دندان و مسواک

اکثر مردم به فشاری که برای مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان وارد می ‌کنند و این که چه قدر این فشار زیاد است توجه نمی ‌کنند. در نتیجه لثه را تحریک و ملتهب می نمایند که باعث خونریزی آن می ‌شوند. اگر این فشار زیاد چندین مرتبه تکرار گردد ، می ‌تواند در نهایت باعث عقب رفتن لثه و همچنین شل شدن دندان‌ ها و درد زیاد شود. از دندانپزشک خود در خصوص تکنیک ‌های مسواک زدن به روش صحیح سوال کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − هفت =