logo aryam

علائم عفونت ایمپلنت دندان

علائم عفونت ایمپلنت دندان

عفونت ایمپلنت

ایمپلنت دندان گرچه بهترین و مطمئن ترین روش برای کاشت دندان می باشد، اما کاشت ایمپلنت نیز مانند هر جراحی دیگری ممکن است عوارضی داشته باشد یکی از عوارض آن عفونت می باشد. دندان پزشک پس از اتمام جراحی جهت جلوگیری از این مشکل توصیه می کند که بیمار بهداشت دهان و دندان خود را همیشه رعایت کند و مراجعه منظم جهت معاینه داشته باشد یا در صورتی که دندان پزشک احتمال ایجاد عفونت بدهد، استفاده از دهانشویه های مخصوص و مصرف آنتی بیوتیک را تجویز می کند.

عفونت ایمپلنت دندان

در صورت ایجاد عفونت ایمپلنت اگر به صورت جزئی باشد، می توان با مصرف آنتی بیوتیک عفونت را درمان کرد ولی اگر اقدامی صورت نگیرد، امکان پیشرفت عفونت و شکست ایمپلنت وجود دارد. بنابراین بهتر است که از علائم عفوت ایمپلنت دندان آگاهی داشته باشید تا صورت ایجاد اقدامی به موقع داشته باشید تا ضمن درمان از شکست ایمپلنت جلوگیری شود.

برای کاشت ایمپلنت و معاینه در صورت مشاهده هرگونه عفونت می توانید به دکتر آریام متخصص ایمپلنت مراجعه کنید.

درمان بیماری های لثه

سلامت دهان و دندان بر پایه داشتن لثه های سالم می باشد به همین دلیل در صورت وجود هرگونه عفونت در لثه مانند بیماری پریودنتال باید فرآیند درمان هرچه سریع تر انجام شود. دندان پزشک موظف است قبل از کاشت ایمپلنت ابتدا اقدام به درمان بیماری کند بنابراین پیش از کاشت ایمپلنت لازم است که ابتدا لثه ها بررسی شوند و در صورت وجود هرگونه عفونت درمان انجام شود، چرا که  بیماری لثه و وجود عفونت در بافت های اطراف دندانی باعث می شود تا بافت های اطراف ایمپلنت نیز در معرض عفونت قرار گیرند و عفونت ایمپلنت دندان را در پی دارد بنابراین لازم است که قبل از کاشت ایمپلنت بیماری های لثه به طور کامل درمان شوند.

عفونت لثه

بیماری لثه

عفونت ایمپلنت چگونه رخ می دهد؟

هنگامی که باکتری ها در اثر رعایت نکردن درست و اصولی بهداشت دهان و دندان، بی توجهی به توصیه های دندان پزشک و یا حتی بیماری های گوناگون به اطراف ایمپلنت نفوذ می کنند، عفونت ایمپلنت دندان رخ می دهد که اگر درمانی صورت نگیرد، عفونت به استخوان فک رسیده و شکست ایمپلنت را در پی دارد.

عفونت امکان دارد هنگام جراحی رخ دهد زمانی که برای کاشت ایمپلنت اقدام می کنید و زمانی که فک برای قرار دادن پایه ایمپلنت سوارخ می شود، این عمل می تواند سبب شود تا این ناحیه در معرض میکروب ها و باکتری ها قرار گیرد که می تواند پیش زمینه ای باشد برای ابتلا به عفونت ایمپلنت که در این صورت با مصرف آنتی بیوتیک طبق تجویز پزشک امکان درمان وجود دارد، در صورت عدم  درمان امکان آلوده شدن استخوان های اطراف ایمپلنت نیز وجود داردکه لازم است ایمپلنت دندان تا زمان بهبودی برداشته شود.

هنگامی که درمان انجام شد، ایمپلنت کاشته می شود سپس اباتمنت روی آن قرار میگیرد و پس از آن تاج به اباتمنت متصل می شود. فضای میکروسکوپی که بین اباتمنت و تاج وجود دارد، ممکن است که باکتری ها دراین مکان تجمع کنند و سبب ایجاد عفونت شوند البته این نوع عفونت بسیار نادر است. پس از اینکه تاج دندان قرار گرفت و ایمپلنت مستقر شد، لازم است که همانند دندان طبیعی مراقبت و نگهداری شود همان گونه که دندان طبیعی نیاز به رعایت بهداشت و مسواک زدن و استفاده از نخ دندات دارد، ایمپلنت نیز باید مراقبت شود زیرا مانند دندان طبیعی در صورت عدم رعایت بهداشت بروز باکتری ها را در پی دارد که می توانند سبب ایجاد عفونت شوند.

عفونت ایمپلنت

عفونت

سوالات متداول علائم عفونت ایمپلنت دندان

1آیا برای جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان استفاده از آنتی بیوتیک ها موثر است؟
استفاده از آنتی بیوتیک در پیشگیری و درمان ایمپلنت موثر است ولی به شرطی که تحت نظر دندان پزشک مصرف شود.
2چه اتفاقی رخ می دهد اگر عفونت ایمپلنت به موقع درمان نشود؟
در صورت عدم درمان به موقع سبب می شود که استخوان و فک تان ضعیف شود و عفونت به بافت های نرم و سینوس ها نفوذ کند، در مواقع شدیدتر امکان دارد که ایمپلنت خودرا هم از دست دهید.
3روش های درمانی عفونت ایمپلنت دندان چگونه است؟
گزینه های درمان بستگی به میزان عفونت ایجاد شده دارد، باید ابتدا به دندان پزشک مراجعه کنید تا ضمن معاینه درمان مناسب را برایتان ارائه دهد.

 

علائم عفونت ایمپلنت دندان

بهتر است توجه داشته باشید مه عفونت کردن اینپلنت دندان دارای علائم بسیار زیادی می‌باشد که در ادامه به بررسی علائم آن به طور کامل پرداخته ایم:

  • خونریزی لثه

خونریزی در 24 ساعت اول پس از جراحی می تواند از علائم عفونت ایمپلنت باشد و یا در صورت مسواک زدن نیز ممکن رخ دهد که برای بهبودی و درمان عفونت لازم است که در ابتدا خونریزی متوقف شود.

  • تب

داشتن تب پس از کاشت ایمپلنت طبیعی است. در صورتی که تب بیشتر یک الی دو روز زمان ببرذ، می تواند نشانه ای از بروز عفونت باشد.

  • درد

داشتن درد پس از ایمپلنت امری طبیعی می باشد ولی اگر درد خیلی شدید شد و با مصرف آنتی بیوتیک هم بهبود نیافتید، احتمالا به عفونت ایمپلنت دندان مبتلا شده اید.

  • تورم و التهاب

وجود تورم و التهاب پس از کاشت ایمپلنت طبیعیست ولی اگر ادامه دار باشد، میتواند نشانه ای از عفونت ایمپلنت دندان باشد و باید در اولین فرصت به دندان پزشک مراجعه شود تا هرچه سریع تر درمان شود.

تورم و التهاب لثه

التهاب لثه

و علائم دیگری مانند:

  • قرمزی ناحیه ایمپلنت شده
  • احساس طعم ناخوشایند
  • بوی بد دهان
  • ترشحات چرکی
  • ایمپلنت شل شده

عوامل ایجاد کننده عفونت ایمپلنت دندان

  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

رعایت کردن بهداشت دهان و دندان تاثیر زیادی در جلوگیری از عفونت ایمپلنت دارد.

  • سیگار کشیدن

بهتر است که تا 2 ماه پس از کاشت ایمپلنت سیگار را کار بگذارید. سیگار جریان خون را در لثه محدود می کند و سبب کند شدن روند بهبودی می شود.

  • بیماری لثه

لازم است که قبل از کاشت ایمپلنت بیماری لثه درمات شود چرا که بیماری لثه اگر درمان نشود سبب عفونت در اطراف ایمپلنت شده و منجبر به شکست ایمپلنت می شود.

  • داروهای خاص

مصرف بعضی داروهای خاص مانند داروهای سوزش معده یا داروهای ضد افسردگی ممکن است روند رشد استخوان پس از کاشت ایمپلنت را کاهش دهند و سبب بروز عفونت شوند.

سخن آخر

بهتر است که پس از مشاهده اولین علائم عفونت ایمپلنت در اسرع وقت به دندان پزشک مراجعه کنید چرا که عدم درمان به موقع سبب می شود که عفونت به سایر قسمت های دهان نیز منتقل شود و یا حتی در موارد پیشرفته تر وارد خون شود که در این صورت درمان سخت تر می شود پس بهتر است که به این وضعیت آگاهی داشته باشید و در اولین فرصت اقدامات لازم جهت بهبودی را انجام دهید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =