logo aryam

روش های زیبایی دندان

روش های زیبایی دندان

زیبایی دندان

زیبایی دندان

مواد غذایی مختلف و نوشیدنی های گوناگون دارای رنگدانه هایی هستند که استفاده طولانی مدت از آن ها سبب تغییر رنگ دندان ها می شود؛ همچنین استفاده از دخانیات و عدم رعایت درست بهداشت دهان و دندان در این تغییر رنگ نقش زیادی دارند. امروزه مراجعات بسیاری برای زیباسازی دندان ها به دندانپزشکی صورت میگیرد که ممکن است ایرادهای موجود در ظاهر دندان علاوه برتغییر رنگ دندان، شکستگی یا داشتن فواصل دندانی بسیار زیاد و … را شامل شوند. در این مقاله قصد داریم انواع روش های زیبایی دندان را بیان کنیم تا با آشنایی بیشتر با  آن ها بتوانید روشی درست برای انجام زیبایی دندان انتخاب نمایید.

روش های زیبایی دندان

زیبایی دندان روش های مختلفی دارد که هر کدام مزایا و معایبی دارند. با مطالعه هرکدام می توانید اطلاعاتی کامل و جامع راجع به هرکدام پیدا کنید. درواقع برای انتخاب روش مناسب زیبایی دندان بهتر است که ابتدا با دندانپزشک مشورت کنید و سپس با توجه به وضعیت دندان هایتان و مقدار هزینه ای که قصد دارید بپردازید، روش مناسب را انتخاب کنید.

انواع روش های زیبایی دندان

در زیر روش هایی را نام برده ایم که با استفاده از هر یک می توان به دندان ها ظاهری زیبا بخشید و آن ها را به دندان هایی در ردیف های منظم و به رنگ سفید درآورد:

  • بلیچینگ
  • لمینت سرامیکی
  • لمینت کامپوزیتی
  • ارتودنسی
  • ایمپلنت
  • روکش دندان

یکی از انواع روش های زیبایی دندان اسنپ آن اسمایل نیز است، مقاله اسنپ آن اسمایل چیست؟ را مطالعه بفرمایید.

لمینت دندان

قالب دندان

بلیچینگ دندان

در روش زیبا سازی دندان با بلیچینگ، دندان را با استفاده از مواد شیمیایی (پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید) سفید می کنند. در این روش ابتدا متخصص دندان، این مواد را بر روی دندان قرار داده سپس اشعه ای را روی آن می تاباند که باعث می شود لک های روی دندان از بین رفته و دندان سفید شود. این روش به سفید شدن دندان و شفاف شدن آن کمک می کند و در مطب و منزل قابل انجام است. بلیچینگ هزینه ای مناسب دارد و کم خطر است ولی فقط برای افرادی که دارای دندان های طبیعی هستند قابل استفاده می باشد و ممکن است همه لک ها را از بین نبرد.

لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی یکی از بهترین روش ها برای زیباسازی دندان است ولی هزینه زیادی دارد و به دلیل تراش زیاد دندان، برگشت ناپذیر می باشد. در این روش ابتدا دندانپزشک، دندان را تراش می دهد، سپس از دندان قالب گیری می کند و پس از آماده شدن لمینت سرامیکی آن را با استفاده از چسب های مخصوص بر روی دندان می چسباند. لمینت های سرامیکی بسیار با دوام هستند و مقاومت بالایی دارند و بسیاری از مشکلات دندان مانند تغییر رنگ، لب پریدگی، فاصله بین دندانی و ظاهر نامناسب را می تواند برطرف کند ولی برای انجام آن لازم است که ساختار دندان و لثه سالم باشد.

طرح لبخند زیبا با لمینت سرامیکی دندان

لمینت سرامیکی

لمینت کامپوزیتی

در لمینت کامپوزیتی دندان به میزان کم تری نسبت به لمینت سرامیکی تراش داده می شود و هزینه کمتری دارد. در این روش از مواد هم رنگ دندان استفاده می شود که به صورت خمیری است و توسط اشعه سفت و محکم می شود؛ سپس دندانپزشک آن را صیقل داده و ظاهری مناسب و طبیعی برای دندان ایجاد می کند. لمینت کامپوزیتی برای پر کردن فواصل بین دندانی و لب پریدگی دندان بسیار مناسب می باشد. روشی کاملا بی خطر است و برگشت پذیر می باشد. لمینت کامپوزیتی برخلاف لمینت سرامیکی قابل ترمیم است و به دلیل هزینه مناسبی که نسبت به لمینت سرامیکی دارد، بیشتر افراد استفاده از این روش را ترجیح می دهند. مقاله لمینت زیباتر است یا کامپوزیت؟ را نیز مطالعه بفرمایید.

ارتودنسی دندان

استفاده از ارتودنسی برای دندان های کج و ناهموار بسیار مناسب می باشد. سیم های ارتودنسی دندان به مرور فشار مستمر و یکسانی به دندان ها وارد می کنند که توسط آن دندان ها در یک ردیف به صورت منظم قرار می گیرند. بریس (سیم ارتودنسی) هم به صورت فلزی و هم به صورت نامرئی موجود می باشد. از براکت های بریس که به صورت شفاف و هم رنگ دندان می باشند نیز می توانید استفاده کنید.

هنگام استفاده از آن ها بر روی دندان چیزی مشاهده نمی شود، مگر این که توجه زیادی شود. همچنین می توانید آن ها را در پشت دندان بگذارید. استفاده از هر کدام از این براکت ها و بریس ها هزینه متفاوتی دارد و بهتر است که قبل از انجام ارتودنسی در این مورد با دندانپزشک مشورت کنید. این روش برای تمام سنین قابل استفاده است.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت یکی از بهترین روش های درمان زیبایی دندان برای افرادی می باشد که دندان های خود را از دست داده اند. در این روش دندان پزشک پایه ایمپلنت که از جنس تیتانیوم می باشد را داخل استخوان فک قرار می دهد سپس اباتمنت بر روی آن قرار می گیرد و تاج دندان نیز در آخرین مرحله بر روی اباتمنت گذاشته می شود و همانند دندان طبیعی به نظر می رسد و همان زیبایی و شفافیت را دارد. روشی نسبتا پر هزینه است ولی در صورت مراقبت صحیح می تواند مادام العمر باشد. مقاله تاثیر ایمپلنت بر صورت را از دست ندهید.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت

روکش دندان

یکی از روش های زیبایی دندان روکش دندان می باشد که در این روش برای برطرف کردن عیوب دندانی دندانپزشک روکشی را روی دندان قرار می دهد. بسیاری از بیماران استفاده از این روش را به دلیل هزینه کم تر و مناسب تری که نسبت به لمینت دارد، انتخاب می کنند چرا که روکش سطح بیشتری از دندان را نسبت به لمینت می تواند بپوشاند.

مراقبت از دندان ها

زیبایی دندان تا زمانی ماندگار است که از آن ها به درستی نگهداری شود؛ چنانچه مراقبت از آن ها به درستی انجام نشود، دندان در مدتی کوتاه به حالت قبل برمی گردد و درمان آن نیازمند هزینه ای بیشتر خواهد بود. پس از درمان زیبایی برای حفظ آن لازم است که این کارها را انجام دهید:

  • حداقل 2 بار در روز مسواک بزنید.
  •  از خمیر دندان مناسب استفاده کنید.
  • از نخ دندان و دهان شویه 2 بار در روز استفاده کنید.
  • برای معاینه و ویزیت هر 6 ماه به دندان پزشک مراجعه کنید.
مراقبت از دهان و دندان

مراقبت از دندان ها

سخن آخر

موارد گفته شده از رایج ترین انواع روش زیبایی دندان می باشد که هرکدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. برای انتخاب روش مناسب لازم است که ابتدا با دندانپزشک مشورت کنید، او پس از معاینه دندانهایتان می تواند روشی مناسب نسبت به هزینه ای که مدنظر دارید، پیشنهاد دهد.

سوالات متداول روش های زیبایی دندان

1استفاده از لمینت چه معایبی دارد و برای چه افرادی مناسب نیست؟
برگشت ناپذیری و هزینه بالا از معایب این روش می باشد و افرادی که دچار پوسیدگی دندان و عفونت لثه هستند، تا قبل از درمان آن ها نمی توانند از لمینت استفاده کنند.
2اگر دندان ها به صورت جزئی کج باشند استفاده از چه روشی برای زیبایی دندان مناسب است؟
با استفاده از کامپوزیت می توانید دندان هایی را که صورت جزئی کج شده اندرا درمان کنید.
3آیا استفاده از بلیچینگ می تواند برای زنان باردار مضر باشد؟
در این روش برای از بین بردن لک ها از مواد شیمیایی استفاده می شود، بهتر است که بلیچینگ دندان را در وقت دیگری انجام دهید.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 3 =