logo aryam

روش های درمان دندان پوسیده

درمان پوسیدگی دندان

بررسی نحوه درمان دندناهای پوسیده

پوسیدگی دندان چگونه ایجاد می شود؟

لکه های سفید و یا قهوه ای رنگ که بر روی دندان قرار گرفته نشان دهنده پوسیدگی دندان است. برای درمان و پیشگیری از پوسیدگی دندان ابتدا باید علل ایجاد پوسیدگی را بدانید. پوسیدگی دندان زمانی ایجاد می شود که مواد قندی که مصرف می کنید بر روی دندان ها باقی می ماند. در این مطلب قصد داریم تا به روش های درمان دندان پوسیده به طور کامل بپردازیم.

سپس باکتری های که در دهان قرار دارد این مواد قندی را به اسید تبدیل می کند.همین مراحل باعث ایجاد پوسیدگی در دندان می شود.برای پیشگیری و درمان دندان پوسیده یک سری روش ها و توصیه ها وجود دارد.توجه کردن به این روش ها در درمان پوسیدگی دندان موثر است.

پوسیدگی دندان

دلایل ایجاد پوسیدگی دندان

روش های درمان دندان پوسیده چگونه است؟

برای درمان دندان پوسیده در قدم اول باید به پزشک مراجعه کنید. تا دندان را بررسی نماید.روش های درمان پوسیدگی دندان بسته به میزان پوسیدگی و شدت گستردگی متفاوت است.

پر کردن دندان، این روش زمانی صورت می گیرد که پوسیدگی دندان به صورت جزئی است.در این صورت پزشک برای درمان خرابی در قسمت پوسیده دندان اقدامات لازم را انجام می دهد.و با مواد مخصوص قسمت آسیب دیده را پر می کند.

روکش کردن دندان، اگر سطح دندان پوسیده گسترده باشد.و آسیب به گونه ای باشد که میزان شکستگی زیاد باشد.پزشک در این صورت ابتدا دندان را ترمیم می کند سپس دندان را روکش می نماید.

عصب کشی، اگر میزان پوسیدگی به صورتی باشد که باعث از بین رفتن عصب دندان شود. در این صورت باید پزشک عصب کشی را انجام دهد. ممکن است در صورت تشخیص پزشک پس از انجام عصب کشی و پر کردن دندان ،از روکش استفاده شود.

کشیدن دندان این مرحله نیز زمانی انجام می شود.که میزان خرابی دندان پوسیده به گونه ای است که عصب کشی و یا پرکردن دندان در ترمیم دندان اثری ندارد. چرا که میزان آسیب و شکستگی دندان قابل ترمیم نیست . در این صورت پزشک اقدامات لازم را انجام می دهد و می توانید از بریج و یا ایمپلنت بسته به تشخیص پزشک استفاده کنید.

علائم پوسیدگی دندان

اگر هر یک از علائم زیر را احساس کردید بدانید که دندان شما دچار پوسیدگی شده است. در چنین مواقع بهتر است به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

  • تغییر رنگ در دندان، که لکه های ایجاد شده ممکن است به رنگ سفید و یا قهوه ای باشد.
  • سوراخ شدن دندان هر چه زودتر به درمان دندان پوسیده و سوراخ بپردازید بهتر است. چرا که در صورتی که دیر متوجه این موضوع شوید آسیب و خرابی ایجاد شده در دندان تشدید خواهد شد.
  • ممکن است هنگام مصرف برخی از مواد غذایی و یا نوشیدنی ها احساس درد در دندان را داشته باشید.
  • هنگام مسواک زدن با درد مواجه می شوید.
  • بوی بد دهان نیز از علل پوسیدگی دندان است.
  • زمانی که به دندان خود دست میزنید. و با احساس درد مواجه می شوید.
  • همچنین ممکن است هنگام غذا خوردن و یا کشیدن نخ دندان احساس درد داشته باشید.
روش های درمان دندان پوسیده

پر کردن دندان پوسیده

راه های پیشگیری و درمان دندان پوسیده

برای درمان دندان پوسیده یک سری راه ها و روش ها وجود دارد.که در پیشگیری بسیار موثر است.

  • در روز دندان های خود را مسواک بزنید.حتما بعد از مصرف مواد غذایی و همچنین قبل از خواب مسواک بزنید . و از خمیر دندان های مناسب استفاده کنید.
  • مسواک زدن به تنهایی کافی نیست چرا که بیشتر مواد غذایی بین دندان ها قرار می گیرد. پس حتما از نخ دندان در طول روز استفاده کنید.
  • فراموش نکنید مواد غذایی مناسب و سالم مصرف کنید. سعی کنید کمتر از مواد قندی مانند نوشابه، شکلات و.. استفاده کنید.
  • برای استفاده از فلوراید و دهان شویه ها از پزشک خود کمک بگیرید.
  • برای کنترل و معاینه دندان هایتان مرتبا به پزشک مراجعه کنید.
  • به اندازه کافی آب مصرف کنید چرا که خشکی بیش از حد دهان نیز باعث ایجاد دندان پوسیده خواهد شد.

چه افرادی بیشتر با پوسیدگی دندان مواجه می شوند؟

برخی از افراد بیشتر با پوسیدگی دندان های خود مواجه می شوند.افرادی که در طول روز فقط یکبار و یا اصلا مسواک نمی زنند و یا از نخ دندان استفاده نمی کنند.مصرف بیش از حد سیگار و همچنین دخانیات دیگر است. اگر فردی هستید که میزان کلسیم بدن شما کم است شاهد دندان پوسیده در دندان های خود خواهید بود.

مصرف مواد غذایی ناسالم و حاوی مواد قندی فراوان. افرادی که اصلا به پزشک برای معاینه و چکاپ دندان مراجعه نمی کنند. از فلوراید به هیچ عنوان برای شست و شو دهان خود استفاده نمی کنند.

مواجه با پوسیدگی دندان

چه افرادی بیشتر با پوسیدگی دندان مواجه می شوند؟

سخن پایانی

در این مطلب همانطور که گفته شد روش های درمان دندان پوسیده وجود دارد. این نکته را فراموش نکنید که برای چکاپ و معاینه دندان هایتان حتما باید به پزشک مراجعه کنید.سعی کنید در صورت مشاهده علائم خرابی و یا پوسیدگی دندان سریعا پزشک خود را مطلع نمایید .چرا که اگر نسبت به این موضوع بی تفاوت باشید آسیب های جدی برای دندان به وجود می آید؛ و در آخر به بهداشت دهان خود رسیدگی کنید.و تمام اقدامات لازم برای پیشگیری از پوسیدگی دندان را در نظر بگیرید.

سوالات متداول روش های درمان دندان پوسیده

  1. چه عواملی باعث ایجاد پوسیدگی دندان می شود؟
    عدم استفاده از مسواک و نخ دندان در طول روز، مصرف مواد غذایی نامناسب و حاوی قند فراوان،استفاده نکردن از فلوراید،همچنین عدم مراجعه به پزشک برای کنترل دندان از جمله عواملی هستند که باعث ایجاد پوسیدگی دندان خواهد شد.
  2. در صورت مشاهده چه علائمی می توان متوجه پوسیدگی دندان شد؟
    هنگام مصرف مواد غذایی احساس درد در دندان دارید، تغییر رنگ و ایجاد لک و یا سوراخ بر روی دندان، هنگام مسواک زدن و یا استفاده از نخ دندان دردی را احساس می کنید، بوی بد دهان در صورت مشاهده این موارد حتما به پزشک مراجعه کنید.
  3. استفاده از دهان شویه ها و فلوراید در درمان و پیشگیری از پوسیدگی دندان موثر است؟
    برای پیشگیری از پوسیدگی دندان پزشک استفاده از دهان شویه و فلوراید را حتما توصیه می کند. و در پیشگیری از پوسیدگی بسیار موثر است.برای درمان نیز استفاده از دهان شویه ها برای بوی بد دهان و کاهش پوسیدگی موثر است. ولی فراموش نکنید در صورت مشاهده خرابی و یا پوسیدگی حتما برای درمان باید به پزشک مراجعه کنید.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + هشت =