logo aryam

درمان سفیدی لثه

سفیدی لثه

سفیدی لثه

در اصل لثه باید صورتی رنگ باشد، هرگونه تغییر رنگ حاکی از ایجاد مشکل می باشد که باید به دندان پزشک مراجعه کرده تا علت را بررسی کند. لثه ها ممکن است به رنگ قرمز یا سفید تغییر رنگ بدهند که هرکدام از تغییر رنگ ها دلایل خودشان را دارند، سفید شدن لثه ها هم برای سلامتی و هم در زیبایی چهره تاثیر ناخوشایندی دارد و فورا برای درمان باید اقدام کرد تا دندان پزشک با بررسی علل و علائم درمان مناسبی را برای شما ارائه دهد.

در ادامه چند نمونه از علل و درمان سفیدی لثه را برایتان توضیح می دهیم. در ابتدا لازم به ذکر است که شما می توانید جهت انجام انواع جراحی های پیشرفته دهان و دندان به دکتر آریام، فوق تخصص ایمپلنت مراجعه بفرمایید.

سفیدی لثه از انواع بیماری های لثه می باشد

سفیدی لثه

علت سفیدی لثه

رنگ دانه های سفید لثه در اثر یکی از شرایط زیر به وجود می آیند:

التهاب و تورم لثه

التهاب و تورم در اثر رعایت نکردن بهداشت دهانی، مسواک نادرست و استفاده نکردن از نخ دندان می تواند ایجاد شود. از علائم التهاب لثه می توان به قرمز شدن لثه ها، لق شدن دندان ها، خونریزی لثه حین مسواک زدن و استفاده از نخ دندان اشاره کرد.

کم خونی

وجود گلبول های قرمز برای جابه جایی اکسیژن درسراسر بافت های بدن الزامی است، کاهش آن سبب کم خونی شده که علل متفاوتی دارد.

بیماری های التهابی مانند کرون، کمبود آهن و کمبود ویتامین ب12 سبب ایجاد کم خونی می شوند. علاوه بر سفید شدن لثه ها، کم خونی می تواند علائم زیر را نیز داشته باشد:

  • سرگیجه
  • احساس خستگی
  • سردرد
  • تنگی نفس
  • سرد شدن دست وپاها
  • تپش قلب
  • رنگ پریدگی

کم خونی باعث ایجاد رنگ پریدگی پوست و لثه های سفید می شود که ناشی از این است که بدن فاقد گلبول های قرمز به قدر کافی می باشد.

آفت دهانی

آفت، زخم های دهانی هستند که روی لثه  ایجاد می شوند. آفت ها لکه های سفید رنگ می باشند که دورشان قرمز و ملتهب است و در هرجایی از دهان ممکن است ایجاد شود. علت ایجاد آفت دهانی هنوز مشخص نیست. این لکه ها حداکثر تا یک هفته بهبود می یابند و فقط در هنگام صحبت کردن و غذا خوردن بسیار دردناک می باشند.

آفت دهانی روی لثه

آفت

لوکوپلاکیا

لکه های سفیدی هستند که روی لثه ایجاد می شوند. لوکوپلاکیا بی خطر است و به اندازه آفت دردناک نیست ولی می تواند پیش زمینه سرطان باشد، مخصوصا اگر کنار ضایعات قرمز رنگ بروز کند. علت اصلی این بیماری هنوز مشخص نیست ولی می تواند در اثر کشیدن سیگار، مصرف زیاد تنباکو، الکل و عدم رعایت بهداشت دهانی ایجاد شود. در صورت مشاهده حتما به دندان پزشک مراجعه کرده تا درمان مناسب انجام شود.

لوکوپلاکیا باعث سفیدی لثه می شود

لوکوپلاکیا

کاندیدیاز دهانی (برفک دهان)

برفک دهنی باعث ایجاد خط های سفید رنگ مایل به شیری روی لثه می شود که ناشی از رشد قارچ های تیره می باشد، در دهان رشد می کند و سبب ایجاد  عفونت می شود. برفک دهانی در افرادی که دیابت دارند و بچه های کوچک و سالمندان بیشتر رخ می دهد.

برفک دهانی یک بیماری لثه است

برفک دهانی

کشیدن دندان

بر اثر ضربه ای که برای کشیدن دندان به لثه وارد می شود، اطراف لثه پس از کشیدن دندان به رگ سفید در می آید که طبیعی می باشد و پس از چند روز به رنگ طبیعی خود باز میگردد.

ژنژیویت

ژنژیویت نوع خفیفی از بیماری پریودنتال است. درد، سوزش، قرمزی، لق شدن دندان ها و خون ریزی لثه پس از مسواک از علائم این بیماری می باشد که در صورت بهداشت ضعیف دهان ایجاد شده و به مرور موجب سفیدی لثه و تحلیل آن می شود.

سرطان

گاهی اوقات از علائم سرطان می تواند سفیدی لثه ها باشد که به سرعت در دهان منتشر شده، در صورت مشاهده هرگونه علائم باید سریعا به دندان پزشک مراجعه شود تا درمان های لازم صورت گیرد.

از علائم سرطان دهانی خونریزی داخل دهان، لق شدن دندان ها، برجستگی های کوچک ریز و مسطح و گلودرد می باشد.

حال که تعدادی از علائم سفید شدن لثه گفته شد، راه کارهایی برای درمان سفیدی لثه را نیز بیان می کنیم که امیدواریم در درمان این بیماری تاثیرگذار باشد. هرچند ضمن انجام راه کارهای درمان، مراجعه منظم به دندان پزشک و ویزیت را نباید فراموش کرد.

درمان سفیدی لثه

درمان سفیدی لثه بر اساس نوع بیماری ایجاد شده می باشد.

درمان کم خونی

با مصرف مواد غذایی حاوی آهن، ویتامین ب12، مکمل های ویتامین و کنترل بیماری های التهابی می توان به درمان این بیماری کمک کرد.

درمان کم خونی با مصرف موادغذایی

کم خونی

درمان آفت

آفت های کوچک حداکثر تا دو هفته خوب می شوند، در صورتی که آفت بزرگ باشد ممکن است تا 6 هفته هم درمان طول بکشد؛ درصورتی که درمان طولانی شد با انجام این راه کارها می توانید مدت درمان را کوتاه کنید مانند شست وشوی دهان با آب نمک، استفاده از پماد یا ژل های مخصوص، استروئید و مصرف دارو برای کاهش درد.

درمان لوکوپلاکیا

لکه های سفید ناشی از لوکوپلاکیا را می توان با استفاده از لیزر، فریز کردن و جراحی کردن از بین برد. در صورت لزوم دندان پزشک از لکه های روی لثه نمونه برداری می کند تا درمان بهتری را برای درمان ارائه دهد.

در طی مدت درمان بهتر است که  از سیگار کشدن و مصرف دخانیات اجتناب کنید تا هرچه سریع تر به بهبودی کامل دست یابید.

درمان برفک دهان

برفک دهان را می توان با استفاده از دارو های ضد قارچ، قرص مکیدنی یا دهانشویه برطرف کرد.

درمان سرطان دهان

اکثر سرطان های دهان تازمانی که سرطان در دهان پخش نشده و غدد لنفاوی را درگیر نکرده قابل تشخیص نمی باشد.

برای درمان سرطان با استفاده از جراحی می توان آن قسمت غده لنفاوی که با سرطان درگیر شده را برداشت ویا شیمی درمانی کرد.

پیشگیری از ابتلا به بیماری لثه

با رعایت یک سری نکات، می توانید از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید:

  • عدم استفاده از سیگار
  • مراجعه منظم به دندان پزشک
  • مسواک زدن به صورت مرتب
  • استفاده از نخ دندان
  • ورزش کردن به صورت روزانه
  • استفاده از دهان شویه یک بار در روز

در صورت مشاهده هرگونه از علائم که گفته شد بهتر است  هرچه زودتر برای درمان به دندان پزشک مراجعه کنید تا مراحل درمان سریع تر انجام شود و زودتر به بهبودی کامل دست یابید.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 4 =