logo aryam

درآوردن ایمپلنت دندان

درآوردن ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان

در دنیای امروز ایمپلنت بهترین روش برای جایگزین کردن دندان از دست رفته می باشد. اما گاهی اوقات پس از کاشت به دلایل گوناگون ممکن است مشکلاتی برای ایمپلنت ایجاد شود که به اصطلاح شکست ایمپلنت می گوییم و مجبور به درآوردن ایمپلنت دندان می شویم. شکست ایمپلنت دلایل گوناگونی می تواند داشته باشد مانند عفونت، پس زدن بدن بیمار، جابه جایی و حرکت پیچ ایمپلنت و… همه ی این ها باعث شکست ایمپلنت می شود.

سوالات متداول درآوردن ایمپلنت دندان

1هزینه خارج کردن ایمپلنت چه قدر است؟
هزینه خارج کردن ایمپلنت بسته به نوع شکست ایمپلنت، این که شکست زودهنگام باشد یا دیرهنگام متفاوت است.
2اگر ایمپلنت پس زده شده را خارج نکنیم چه اتفاقی برای آن میفتد؟
شاید اتفاق حادی نیفتد ولی دراین صورت ایمپلنت به عنوان جسم خارجی تلقی شده و هرزمان امکان آبسه و عفونت برای آن وجود دارد، بنابراین بهتر است که هرچه سریع تر خارج شود.
3آیا پس از خارج کردن ایمپلنت میتوان بالافاصله ایمپلنت دیگری کاشت؟
این بستگی به کیفیت استخوان فک و لثه شما را دارد. در صورت عدم وجود عفونت و لثه واستخوان سالم اینکار امکان پذیر است. در این مورد باید دندان پزشک مربوطه مشورت کنید.

 

ما در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را در مورد این که دلایل شکست ایمپلنت چیست، درآوردن ایمپلنت چگونه است و آیا پس از درآوردن ایمپلنت امکان کاشت مجدد وجود دارد یا خیر برای اطلاعات بیشتر ارائه دهیم.

شکست ایمپلنت

شکست ایمپلنت

دلایل شکست ایمپلنت چیست؟

زمانی که ایمپلنت به استخوان فک جوش نخورده باشد، ایمپلنت لق شده و خیلی راحت جدا می شود. این مشکل ممکن است به دلیل عفونت، عدم تعادل و ثبات ایمپلنت هنگام قرار گرفتن در استخوان و حرکات کوچک ایمپلنت در زمان بهبودی ایجاد شود.

شکست ایمپلنت دندان برحسب زمان به صورت دونوع شکست زود هنگام و شکست دیرهنگام است.

شکست ایمپلنت در کوتاه مدت

شکست های کوتاه مدت در ماه های اول پس از جراحی رخ می دهد، این شکست به دلیل جوش نخوردن فیکسچر با استخوان فک و قرار نگرفتن و شکل نگرفتن استخوان در اطراف ایمپلنت رخ می دهد و ممکن است به دلیل ایجاد عفونت، حرکت ایمپلنت در دوران بهبودی و عدم ثبات ایمپلنت ایجاد می شود.

در آوردن ایمپلنت های کوتاه مدت راحت است ولی باز هم دندان پزشک باید دقت لازم را در درآوردن ایمپلنت داشته باشد، تا بدون ایجاد کم ترین مشکلی ایمپلنت دندان ناموفق خارج شود.

شکست ایمپلنت در بلند مدت

شکست ایمپلنت بلند مدت، معمولا  یک سال پس از کاشت رخ می دهد. از دلایل ایجاد شکست ایمپلنت، عفونت گسترده، شکستن پیچ ایمپلنت، فشار بیش از حد روی ایمپلنت می باشد؛ در ابتدا ممکن است احساس کنید که ایمپلنت محکم درجای خود قرار گرفته اما به مرور به دلیل گسترش عفونت لق می شود.

گاهی اوقات بیماری پری ایمپلنتایتیس سبب شکست ایمپلنت می شود در این بیماری باکتری اطراف استخوان ایمپلنت تجمع کرده و باعث ایجاد عفونت فعال در اطراف پایه ایمپلنت شده و استخون اطراف ایمپلنت را از بین میبرد که از علائم آن بوی بد، درد و آبسه می باشد.

برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری، ایمپلنت را از استخوان فک خارج می کنند. طبق تحقیقات اخیر ایمپلنت هایی که طی سال های گذشته کاشته شده اند، حدود 26 درصد آن ها علائم بیماری پری ایمپلنتایتیس را داشته اند.

در آودرن ایمپلنت دندان

برای درآوردن ایمپلنت دندان سه عامل موثر است:

  • باید توجه داشت که چه مدت از کاشت ایمپلنت می گذرد بدیهی است که اگر زمان کاشت بیشتر از یک سال  باشد، خارج کردن ایمپلنت دشوارتر خواهد بود.
  • اگر شکست ایمپلنت در فک پایین باشد خاج نمودن آن دشوار است، ولی اگر شکست در فک بالا  و نزدیک حفره سینوسی یا عصب رخ داده باشد، خارج کردن ایمپلنت بسیار حساس است و دندان پزشک باید دقت زیادی را درخارج نمودن ایمپلنت به کار گیرد.
  • هرچه ایمپلنت پهن تر و بلندتر باشد خارج کردن آن سخت تر می شود. به دلیل این که پیوند بیشتری با استخوان فک برقرار نموده و هرچه ایمپلنت باریک و نازک هم باشد، باز هم دراوردن آن سخت است به این علت که ممکن است در حین خارج نمودن بشکند.

در ابتدا جراح باید علت شکسته شدن ایمپلنت را تشخیص دهد، تا بتواند بهترین روش خارج کردن آن را انتخاب کند.

ایمپلنت در صورت بروز عواملی مانند موارد زیر، ممکن است شکسته شود:

  • به استخوان فکر جوش خورده

اگر ایمپلنت به استخوان جوش خورده باشد، به علت وجود عفونت های پری ایمپلنتایتیس و قرار گیری نامناسب ایمپلنت جراح اقدام به درآوردن آن می کند.

  • به استخوان فک جوش نخورده

خارج کردن ایمپلنت در ایمپلنتی که به استخوان جوش نخورده بسیار راحت است ولی در ابتدا جراح باید علت لق شدن آن را مشخص کند، که معمولا به خاطر جابه جایی میکرو ایمپلنت رخ می دهد، سپس آن را دربیاورد.

خارج کردن ایمپلنت به سه روش انجام میشود:

درآوردن ایمپلنت به روش گشتاور معکوس

در این روش در مدت زمان کم با استفاده  از یک ابزار، گشتاور معکوس ایجاد شده که می تواند ایمپلنت را خارج کند.

درآوردن ایمپلنت با روش پیزو الکتریک

در این روش برای خارج کردن ایمپلنت از انرژی فراصوت که یک ابزار پیزو الکتریک است، استفاده می شود.

خارج کردن دندان ایمپلنت با روش through bur

در این روش برای کاهش فشار بر روی ایمپلنت با استفاده از ابزار through bur در محل اتصال ایمپلنت به استخوان مقدار کمی از استخوان فک را برش می دهند تا ایمپلنت راحت خارج شود.

درآوردن ایمپلنت دندان دقیقا مخالف کاشت آن است به طوریکه در خارج کردن ایمپلنت اول تاج را برداشته، اباتمنت را درآورده و سپس پیچ ایمپلنت را خارج می کنند.

ایمپلنت ناموفق

ایمپلنت

کاشت دندان پس از در آوردن ایمپلنت

پس از درآوردن ایمپلنت 3 راه کار دارید:

  • کاشت ایمپلنت

اگر پس از درآوردن ایمپلنت، لثه و استخوان مشکل خاصی نداشته باشند و تمیز و بدون عفونت باشند می توان ایمپلنت مجدد کاشت.

  • گراف یا پیوند استخوان

درصورت تحلیل استخوان یا نبود استخوان کافی دندان پزشک برای ایمپلنت مجدد پیوند استخوان انجام می دهد که چندماه زمان لازم دارد تا کامل بهبود یابد.

  • عدم درمان سریع

اگر در بافت لثه تخریب ایجادشده باشد، حدود 2ماه زمان برای بهبودی لازم دارد. در این دوران رعایت بهداشت بسیار حائز اهمیت است.

کاشت ایمپلنت جدید

کاشت ایمپلنت

 

رعایت نکات بهداشتی و نکاتی که جراح پس از کاشت ایمپلنت توصیه می کند سبب می شود تا عمر ایمپلنت کاشته شده افزایش یابد و احتمال شکستن آن کم می شود.

به هرحال درآوردن ایمپلنت دندان دلایل گوناگون از جمله  شکستن ایمپلنت، میزان جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک و اندازه ایمپلنت دارد. شما با مراجعه به فوق تخصص ایمپلنت دکتر آریام می توانید مشکل ایمپلنت خود را به بهترین روش حل کنید.

Rate this post

2 دیدگاه ها

  1. جعفر شمس اختری گفت:

    سلام آقای دکتر من قبلا یک ایمپلنت داشتم ازنوع کره بیوتک بعلت درد میخواهم آنرا دراورده بعد بهبودی دوباره ایمپلنت بگذارم .لطفا راهنمایی فرمایید.

    • mobina afrasyabi گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      لطف کنید در این رابطه با شماره زیر تماس بگیرید.
      26353432 021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + بیست =