logo aryam

تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ

درمان عیوب ظاهری دندان

دندان های سفید

درمان عیوب ظاهری دندان

امروزه با وجود روش های زیاد برای اصلاح طرح لبخند و زیبایی دندان، افراد بسیاری خواهان اصلاح انواع عیوب دندانی خود از قبیل تغییر رنگ، اصلاح فرم، بستن فواصل بین دندانی،  رفع انواع ترک خوردگی و شکستگی هستند. برای درمان آن ها سه نوع روش لمینت، کامپوزیت و بلیچینگ وجود دارد که می توانید یکی از این روش ها را با توجه به نوع درمان خود انتخاب کنید اما بیشتر افراد اطلاعاتی راجع به این روش ها ندارند و نمیدانند که تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ چیست؟ لازم است قبل از انجام هر کدام از آن ها ابتدا اطلاعاتی کافی در این مورد کسب کنید و سپس برای درمان مراجعه کنید.

تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ

برای انجام اصلاح عیوب ظاهری دندان ها لازم است که ابتدا با تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ اشنا شوید، تا روش مناسب ترمیم دندان های خود را انتخاب کنید.

بلیچینگ دندان

برخی افراد تنها مشکل تغییر رنگ دندان های خود را دارند. دندان ها به علت مصرف برخی مواد غذایی رنگی و نوشیدنی هایی مانند قهوه، چای، قلیان و سیگار ممکن است به مرور زمان دچار تغییر رنگ شوند که در زیبایی چهره و دندان بسیار تاثیر گذار است؛ بنابراین لازم است که دندان های خود را ترمیم کنند و زیبایی و سفیدی را به آن ها برگردانند.

اگر تنها مشکل دندان هایتان تغییر رنگ آن هاست و نیازی به تغییر فرم آن ها ندارید، بلیچینگ توصیه می شود. بلیچینگ هم در مطب و هم در منزل قابل انجام است. در مطب دندانپزشک ابتدا دندان ها را معاینه کرده و سطح آن را تمیز می کند، سپس ژل محافظتی را بر روی لثه قرار می دهد، برای سفید کردن دندان از مواد کاربامید پراکساید و هیدروژن پراکساید استفاده می شود؛ این مواد مدتی بر روی دندان باقی می مانند و این عمل چندین بار تکرار می شود، برخی دندانپزشکان از لیزر برای سفید کردن دندان استفاده می کنند که سریع تر انجام می شود.

سفید کردن دندان

بلیچینگ دندان

بلیچینگ علی رغم هزینه مناسبی که نسبت به دیگر روش های زیبایی دندان دارد، می تواند رنگ دندان ها را سفید کند و زردی و بدرنگی دندان را از بین ببرد اما برای برخی افراد که علاوه بر بدرنگی دچار بی نظمی، شکستگی و … هستند، این روش توصیه نمی شود و لازم است از دیگر روش ها برای اصلاح استفاده کنند، همچین ممکن است برخی تغییر رنگ های قهوه ای یا خاکستری با بلیچینگ قابل تغییر نباشند، در این صورت بهتر است که با مشورت دندانپزشک زیبایی، روش دیگری را برای اصلاح دندان های خود انتخاب کنید.

کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان برای انواع تغییر رنگ و اصلاح انواع نامرتبی و نامظمی دندان ها در میزان کم استفاده می شود، برای استفاده از این روش ابتدا دندان هایتان معاینه شده و پوسیدگی های آن برطرف می شود، لازم است که حتما مینای دندان سالمی داشته باشید، چرا که ممکن است لازم باشد مقداری از مینای دندان برداشته شود اما میزان آن بسیار کم تر از لمینت است.

گاهی اوقات هم اصلا نیازی به تراشیدن دندان و برداشتن مینای آن نیست، پس از این مرحله مواد کامپوزیت بر روی دندان قرار گرفته و فرم داده می شوند، کامپوزیت دندان در 1 الی 2 جلسه انجام می شود.

نحوه کاشت کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان

لمینت دندان

در لمینت پوسته ای از جنس سرامیک مطابق با قالب گرفته شده از دندان، بر روی دندان قرار میگیرد. این قالب ها در ضخامت های مختلفی وجود دارند و متناسب با نوع درمان بیمار انتخاب می شود.

لمینت می تواند عیوب بیشتری از دندان را بپوشاند انواع شکستگی، ترک خوردگی و فواصل بین دندانی با لمینت قابل درمان است. در این روش نیز همانند کامپوزیت ابتدا باید پوسیدگی دندان برطرف شود و مینای دندان سالم باشد، سپس دندان تراش داده می شود که میزان تراش آن کمی بیشتر از کامپوزیت است. پس از آن لازم است که از دندان قالب گیری شود، سپس قالب به لابراتوار ارسال شده و پس از ساخت با استفاده از مواد خاص بر روی دندان قرار گیرد.

قرار دادن لمینت بر روی دندان

لمینت دندان

تفاوت طول عمر لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ

بلیچینگ طول عمر بسیار کوتاه تری نسبت به کامپوزیت دارد، چرا که ممکن است دوباره با مصرف مواد غذایی تغییر رنگ پیدا کند و تنها برای مدتی دندان ها را سفید نگه می دارد ولی کامپوزیت در صورت مراقبت صحیح و رعایت بهداشت دهان و دندان طول عمری حدود 5سال دارد و می توانید مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید، لمینت نسبت به بلیچینگ و کامپوزیت طول عمر بیشتری دارد، طول عمر آن حدود 20 سال می باشد.

تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ

اگر بخواهیم قیمت های لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ را با یک دیگر مقایسه کنیم، بلیچینگ نسبت به کاربردی که دارد، کم هزینه تر است؛ ولی بلیچنگ کجی و ناصافی دندان را ترمیم نمی کند و بسته به نوع تغییر رنگ دندان گاهی اوقات جواب می دهد و گاهی اوقات نمی دهد و ممکن است مجبور شوید که بلیچینگ را سالی یک بار تکرار کنید. کامپوزیت گران تر است ولی برای مدت طولانی تری می توانید از آن استفاده کنید، لمینت که از آن دو روش گران تر می باشد، هم عمر بیشتری دارد و هم به غیر از تغییر رنگ کلیه عیوب دندانی را می پوشاند.

سخن آخر

هرکدام از روش های لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ مزایا و معایب خود را دارند. برای انتخاب هرکدام لازم است که ابتدا توسط متخصص دندانپزشک زیبایی معاینه شوید تا پس از بررسی دندان هایتان روش مناسب درمان را پیشنهاد دهد، درست است که لمینت ماندگاری و طول عمر بیشتری نسبت به کامپوزیت و بلیچینگ دارد ولی برخی عیوب دندانی با بلیچینگ یا کامپوزیت به راحتی درمان می شوند و نیازی به پرداخت هزینه های بیشتر نیست ضمن این که لمینت غیر قابل برگشت می باشد و در صورت شکسته شدن لازم است تعویض گردد.

سوالات متداول تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ

1کدام روش سایر مشکلات دندانی به غیر از تغییر رنگ را می تواند حل کند؟
کامپوزیت دندان و لمینت به غیر از تغییر رنگ می توانند سایر مشکلات دندانی مانند فرم دادن به دندان ها، لب پر شدن، شکستگی و.. را حل نمایند.
2چه کسانی نمیتوانند از کامپوزیت و لمینت دندان استفاده کنند؟
کسانی که بهداشت دهانی ضعیفی دارند و مینای دندان آن ها از بین رفته است.
3تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیت دندان در چیست؟
از هر دو روش برای اصلاح عیوب ظاهری دندان استفاده می شود ولی کامپوزیت عمر کوتاه تری دارد، برگشت پذیر است و هزینه کم تری دارد. لمینت عمر طولانی تری دارد، برگشت ناپذیر است و هزینه بیشتری دارد ولی عیوب بیشتری از دندان را می تواند بپوشاند.
Rate this post

1 دیدگاه

  1. ریحانه گفت:

    فکر می کنم بین همشون کامپوزیت بهتر باشه، چون خودم تجربشو داشتم و خیلی راضی بودم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + پنج =